Hoppa till innehåll

Bra Elgitarr?

Rememberme

Rekommendera inlägg

Såg ett program på SVT2 igår om musik. De samlade en testgrupp av "musikproffs" (Musikkritiker, artister, experter osv) som fick lyssna på ljudet av två olika instrument- Ett av instrumenten var billigt, det andra var skitdyrt.

I första testet fick de lyssna på två olika el-gitarrer- Den första kostade 1000kr, och den andra kostade 599.000kr.

Båda gitarrerna spelades av en proffs gitarrist. Inte en person i gruppen lyckades gissa rätt. De trodde alla att den första gitarren (för 1000kr) var den dyra.

Sen provades även Fiol (billig värd 499kr) där endast tre personer (av 12) gissade rätt. Samma sak gjordes med Flygel som spelades på riktigt och på en Iphone. Ingen gissade rätt där heller.

Det är din talang och inte instrumentet som har betydelse.

hmm... Vilka proffs var det?

Jag har hittat en som jag ska köpa så ni behöver inte skriva mer.

Det var ett par musiker, några musikkritiker, en operaexpert och några fler. De namn som nämndes i programbeskrivningen var Linda Lampenius, Kjerstin Dellert och Janne Schaffer.

Grejen var ju att alla instrument lät olika, men experterna föredrog ljudet från de billiga instrumenten. Om en musikkritiker föredrar ljudet från ett billigt instrument så är ju rekommendationen att använda ett billigt instrument :P

Redigerat av Tolin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Såg ett program på SVT2 igår om musik. De samlade en testgrupp av "musikproffs" (Musikkritiker, artister, experter osv) som fick lyssna på ljudet av två olika instrument- Ett av instrumenten var billigt, det andra var skitdyrt.

I första testet fick de lyssna på två olika el-gitarrer- Den första kostade 1000kr, och den andra kostade 599.000kr.

Båda gitarrerna spelades av en proffs gitarrist. Inte en person i gruppen lyckades gissa rätt. De trodde alla att den första gitarren (för 1000kr) var den dyra.

Sen provades även Fiol (billig värd 499kr) där endast tre personer (av 12) gissade rätt. Samma sak gjordes med Flygel som spelades på riktigt och på en Iphone. Ingen gissade rätt där heller.

Det var ett par musiker, några musikkritiker, en operaexpert och några fler. De namn som nämndes i programbeskrivningen var Linda Lampenius, Kjerstin Dellert och Janne Schaffer.

Grejen var ju att alla instrument lät olika, men experterna föredrog ljudet från de billiga instrumenten. Om en musikkritiker föredrar ljudet från ett billigt instrument så är ju rekommendationen att använda ett billigt instrument :P

Jag hörde om det programmet, minns du vad det hette? :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hörde om det programmet, minns du vad det hette? :)

Musikministeriet - Avsnitt 4 av 8.

Fality: Vet inte exakt, men den ena gitarren var värd 999kr, och den andra 599.000kr

Sen var det en fiol för 499kr, och en för 1.000.000kr

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som lite överdrivna siffror..

Det var en proffsgitarr som tillhört någon känd gitarrist. Samma med fiolen.

Då är det ju en annan sak! Värdet kan stiga otroligt mycket om någon känd gitarrist har haft den. Samma med fiolen Redigerat av 360boy
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara hört dåligt om den.

Okej, då har vi hört olika då.

Nej, faktiskt, många tycker att Spider II och III förstärkarna har för digitalt ljud (dvs inte naturligt, och det är inte bra). Inte dåliga, men det finns mycket bättre för samma pris.

T ex Roland Cube 15 skulle jag rekommendera. Den kostar runt 1000:-.

Jag vet inte om det där paketet, men generellt sett så är paket inte så bra, det är bättre om du köper gitarr och förstärkare separat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har bara hört dåligt om den.

Okej, då har vi hört olika då.

Nej, faktiskt, många tycker att Spider II och III förstärkarna har för digitalt ljud (dvs inte naturligt, och det är inte bra). Inte dåliga, men det finns mycket bättre för samma pris.

T ex Roland Cube 15 skulle jag rekommendera. Den kostar runt 1000:-.

Jag vet inte om det där paketet, men generellt sett så är paket inte så bra, det är bättre om du köper gitarr och förstärkare separat.

jo, men eftersom det är min första elgitarr så vill jag inte lägga ut så mycket pengar. Jag vill bara veta någon som är prisvärd. mellan 1500-2200:-
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter som lite överdrivna siffror..

Det var en proffsgitarr som tillhört någon känd gitarrist. Samma med fiolen.

Då är det ju en annan sak! Värdet kan stiga otroligt mycket om någon känd gitarrist har haft den. Samma med fiolen

Kända gitarrister spelar ju knappast med billiga gitarrer, eller hur? Oavsett om den skulle stigit i värde eller ej så tror jag knappast den kostade 1000kr vid nyköp.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...