Hoppa till innehåll

Hur Får Jag 100 Fps?


Rekommendera inlägg

  • Svar 34
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Vsync har inget med FPS och göra för att den varken sätter en gräns eller påverkar hur hög ens FPS är, allt Vsync gör är att ... tja... synkronisera bilden när man rör sig vertikalt (<--, -->), om Vsync är av kan man se hack på bilden

 

http://i.boomtown.net/pics/9/2/6/78629/292x219.jpg

 

Och ditt problem verkar inte ha med skärmen och göra heller då en vanlig gräns på skärmen är 60/70/75 Hz (och inte 30 som din fps är låst på), eller lika många frames per second.

 

Får du inget error i consollen när du skriver commandot fps_max 100

 

edit: hm, Vsync kan ha en effekt på ens fps enligt t ex wiki, får testa själv, det borde dock inte låsa precis på 30.. intressant problem

 

editigen:

 

Nvidia Control Panel, Manage 3D Settings, ner, Vertical Sync, force off/on

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vsync har inget med ens FPS att göra, tyvärr.

Instruera inte andra om sådant du själv inte kan... Vertikal synkronisering är inte "det när man rör sig vertikalt (<--, -->)", och absolut inte höger/vänster utan upp/ner. Vertikal synkronisering är en grafikterm där man synkroniserar rendereringen till skärmens vertikala uppdateringsfrekvens för att motverka att bilden rendereras när bilden håller på att ritas upp på skärmen så att det uppstår hack på den visade bilden. Vertikal synkronisering påverkar bildrendereringsfrekvensen i vissa fall extremt, t.ex om ett program rendererar kanske 150 bilder per sekund och skärmen visar 75 bilder per sekund så är det 50% chans att det blir ett hack mitt i bilden. Samma sak om programmet rendererar 37,5 bilder per sekund och skärmens uppdateringsfrekvens är 75 Hz så är det också 50% chans att det blir ett hack mitt i bilden. Vertikal synkronisering gör att programmet väntar tills det är dags för datorskärmen att rita upp en bild och rendererar sedan bilden, väntar sedan på nästa gång som skärmen ska rita upp en bild och börjar renderera en ny bild. På detta vis blir det inga hack i bilden. Däremot försämrar som i detta fall vertikal synkronisering rendereringsfrekvensen extremt i vissa fall.

 

 

Får du inget error i consollen när du skriver commandot fps_max 100

nej...

 

Vsync of = 60 fps.. Det går bra med 60 fps, nu är grafiken mycket bättre.

Tack!

 

Bra att det funkade, förlåt att jag var slö på att svara. :/ Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får du inget error i consollen när du skriver commandot fps_max 100

 

nej...

 

Vsync of = 60 fps.. Det går bra med 60 fps, nu är grafiken mycket bättre.

Tack!

 

Bra att det funkade, förlåt att jag var slö på att svara. :/

 

The Wikipedia is strong in this one.

Menade bara att det märks när man rör sig horisontellt, iallafall för mig, har då aldrig märkt det annars, men för visso lär det väl märkas mindre om man springer rakt fram.

 

Tror dock inte det är 50% chans att man får en tearing för att skärmen kan max visa halva fps antalet som ens dator presterar, Tearing händer inte sällan, men knappast varannan bild?

 

Om Vsync nu låser ens FPS är ju bra att veta, även fast det låter mysko.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får du inget error i consollen när du skriver commandot fps_max 100

 

nej...

 

Vsync of = 60 fps.. Det går bra med 60 fps, nu är grafiken mycket bättre.

Tack!

Bra att det funkade, förlåt att jag var slö på att svara. :/

 

The Wikipedia is strong in this one.

Menade bara att det märks när man rör sig horisontellt, iallafall för mig, har då aldrig märkt det annars, men för visso lär det väl märkas mindre om man springer rakt fram.

 

Tror dock inte det är 50% chans att man får en tearing för att skärmen kan max visa halva fps antalet som ens dator presterar, Tearing händer inte sällan, men knappast varannan bild?

 

Om Vsync nu låser ens FPS är ju bra att veta, även fast det låter mysko.

 

VSync låser ens FPS vid skärmens refresh rate.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...