Hoppa till innehåll

Dator


RazerInc
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Hur stor skillnad äre på Intel Quad Core och Amd phenom II ?

Skillnaderna börjar man först se när man jämför modeller. Den processorn som ligger närmast q9550 är då Phenom II 940. Detta test har väldigt bra benchmarks för att jämföra processorerna i olika spel och som du kommer att märka så är q9550 snäppet bättre. Frågan är då bara om det är värt de extra 600 kronorna du måste lägga ut? Vill du även se hur bra de presterar i olika program så har Sweclockers gjort detta fina test. Redigerat av Gimcor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Quadcore känns i min mening lite onödigt i dagsläget då inte tillräckligt många apps och spel är skriva för mer än 2 kärnor. Din skärm klarar av 1440 x 900 i upplösning så att betala extra för ett grafikkort med 1GB i minne istället för 512mb kanske inte är så prisvärt. Sen att vara framtidssäker 1-2år framåt. Mja enligt mig så behöver man lägga ut kanske 17 000:- på bara burken för att vara "framtidssäker" vilket man egentligen inte kan vara i dagsläget då tekniken går så fort framåt. kort och gott så skulle jag uppgradera idag så en snabb dualcore processor och ett bra 512mb's grafikkort.

 

Det är mina tankar iaf, någon kommer säkert att ha en eller två invändningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad äre på Intel Quad Core och Amd phenom II ?

Skillnaderna börjar man först se när man jämför modeller. Den processorn som ligger närmast q9550 är då Phenom II 940. Detta test har väldigt bra benchmarks för att jämföra processorerna i olika spel och som du kommer att märka så är q9550 snäppet bättre. Frågan är då bara om det är värt de extra 600 kronorna du måste lägga ut? Vill du även se hur bra de presterar i olika program så har Sweclockers gjort detta fina test.

 

Säkerheten... Om inte AMD har fixat den så att säga.

Skulle du ha en AMD och kylningen slutar fungera så är det bara att slänga processorn om du inte hinner stänga av datorn. Processorn blir för varm.

En Intel processor stannar tills den är tillräckligt sval.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Öhm har jag rätt när jag säger att spel börjar använda quad core?

 

När ett HD 4870 1GB kostar 2.2k och en 512 version kostar 2.8k tar man nog den för 2.2 om man är på budget som jag.

 

Imo behöver man inte lägga 17k för att få en bra dator.

 

Tror jag kör på det jag länka sist. Skynda om ni har ngt, för imorn beställs det!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo spelen har börjat utnyttja quadcore men imo så är en snabb Dualcore bättre. Är det bättre altvernativet billigare så tar man ju självklart det =) Inte kollat upp priser närmaste tiden. Nej alltså en bra speldator får man för 10k men det var det här med framtidssäker jag syftade på. Vet inte ens varför jag skrev om det är nog lite trött :P Hur som haver så en snabb C2D processor tror jag hellre på. Min E8400 rullar på utan problem och dom är klockvänliga, min har jag fått upp i 4.8 GHz som max dock inte stabilt och det var på luft. Stabilt brukar inte 4Ghz vara några problem alls med dom. Men allt beror ju på vad du får för exemplar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad äre på Intel Quad Core och Amd phenom II ?

Skillnaderna börjar man först se när man jämför modeller. Den processorn som ligger närmast q9550 är då Phenom II 940. Detta test har väldigt bra benchmarks för att jämföra processorerna i olika spel och som du kommer att märka så är q9550 snäppet bättre. Frågan är då bara om det är värt de extra 600 kronorna du måste lägga ut? Vill du även se hur bra de presterar i olika program så har Sweclockers gjort detta fina test.

Säkerheten... Om inte AMD har fixat den så att säga.

Skulle du ha en AMD och kylningen slutar fungera så är det bara att slänga processorn om du inte hinner stänga av datorn. Processorn blir för varm.

En Intel processor stannar tills den är tillräckligt sval.

 

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...5E10272,00.html :_

 

Öhm har jag rätt när jag säger att spel börjar använda quad core?

 

När ett HD 4870 1GB kostar 2.2k och en 512 version kostar 2.8k tar man nog den för 2.2 om man är på budget som jag.

 

Imo behöver man inte lägga 17k för att få en bra dator.

 

Tror jag kör på det jag länka sist. Skynda om ni har ngt, för imorn beställs det!!!

Ett HD4870 1GB är bättre i alla lägen eller var det bara du som skrev fel? När det sedan gäller dual- vs quad core så är det helt upp till dig. Och det är mer framtidssäkert med en quad då det verkar som om väldigt många fler spel tar nytta av fyra kärnor. Idag är det nästan ett krav att ha en quad för spel som GTA IV såvida du inte har en riktigt bra dual core-processor. Så i min mening är det väldigt värt att ta en quad om du ändå ska lägga 10,5k på datorn. Redigerat av Gimcor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad äre på Intel Quad Core och Amd phenom II ?

Skillnaderna börjar man först se när man jämför modeller. Den processorn som ligger närmast q9550 är då Phenom II 940. Detta test har väldigt bra benchmarks för att jämföra processorerna i olika spel och som du kommer att märka så är q9550 snäppet bättre. Frågan är då bara om det är värt de extra 600 kronorna du måste lägga ut? Vill du även se hur bra de presterar i olika program så har Sweclockers gjort detta fina test.

Säkerheten... Om inte AMD har fixat den så att säga.

Skulle du ha en AMD och kylningen slutar fungera så är det bara att slänga processorn om du inte hinner stänga av datorn. Processorn blir för varm.

En Intel processor stannar tills den är tillräckligt sval.

 

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...5E10272,00.html :_

 

Har läst igenom hela. Ser inget där det står att den slutar att arbeta om den blir för varm. Bara att den stänger av vissa delar av processorn om dom inte behövs.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har läst igenom hela. Ser inget där det står att den slutar att arbeta om den blir för varm. Bara att den stänger av vissa delar av processorn om dom inte behövs.

Jajamän, det är de första åtgärderna som görs. Sker det sedan att processorn ändå överskrider tröskeltemperaturen så stängs datorn av sig så som det har varit i flera år med de flesta processorer, oavsett tillverkare. Det är inte så att ett företag skapar en processor på otroliga 45 nanometer och sedan snålar på resurserna och totalstruntar i att aktivera någon form av värmeskydd. Då skulle minsta lilla stackars person som har glömt att stryka på sin kylpasta vara tvungen att returnera sin processor. Redigerat av Gimcor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har läst igenom hela. Ser inget där det står att den slutar att arbeta om den blir för varm. Bara att den stänger av vissa delar av processorn om dom inte behövs.

Jajamän, det är de första åtgärderna som görs. Sker det sedan att processorn ändå överskrider tröskeltemperaturen så stängs datorn av sig så som det har varit i flera år med de flesta processorer, oavsett tillverkare. Det är inte så att ett företag skapar en processor på otroliga 45 nanometer och sedan snålar på resurserna och totalstruntar i att aktivera någon form av värmeskydd. Då skulle minsta lilla stackars person som har glömt att stryka på sin kylpasta vara tvungen att returnera sin processor.

 

Då är det alltså fixat...

Men då vet inte JAG några speciella skillnader. Det blir tester som får avgöra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att du istället skulle:

# Satsa på ett fulltower chassie med många fläktar och skippa dom tre extra fläktarna.

# CPU kylningen är onödig om du inte tänker klocka processorn. Då är det bättre med original som följer med. (Det ska gå att klocka LITE med original fläkten).

# Köp ett grafikkort med 1GB RAM istället. 512 MB RAM kommer inte hålla länge.

Tack för snabba svaret! Glömde säg att den ska hålla ganska länge i framtiden.

 

jaja att du är p14 :) jag gissar på p9 ;) du får tillbaks som du sa till mig skit unge ;)

 

// Hector

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Är du helt dum i huvudet? Klart jag är P14, men de står att du är p22 och du kan inte än inte skriva gissar på att du är p12-p13.

 

o de där med skitunge.... HÅLL DIG TILL VAD TRÅDEN ÄR SKAPAD FÖR!!!!!

 

 

On-Topic: Detta blev det:

 

Samsung SH-S223F 22X

320GB Samsung SpinPoint T HD322HJ

Asus P5Q PRO P45

750W Corsair CMPSU-750TXEU

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz

Antec Twelve Hundred

SuperSilent Alpine 7 Pro

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

XFX GeForce GTX 260 896MB

 

Fungerar bra behöver bara skaffa 8 och 24 pin förlängare så att dem kablarna kan gömmas.

Redigerat av RazerInc
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...