Hoppa till innehåll

Ipred Lagen

zorrax

Rekommendera inlägg

Som alla bör veta nu, är att den så kallade "IPRED" lagen har genomförts nu.

(IPRED är en förkortning som står för International Property Rights Enforcement Directive och är ett direktiv från EU)

Jag undrar om det är någon som är bra påläst på detta eller rättare sagt fattar lagen.

Jag undrar om det är han som lägger ut en torrent/fil som blir fälld för fildelning eller blir alla som laddar ner det?

är tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tror dom går efter dom som laddar upp filer. Så om du laddar upp en film så har du större chans att åka fast, Ja visst åker du fast om du laddar ner också , Men ladda inte upp något helst. Det är det man åker fast för. Polisen (Flera också , vad vet jag) tror att detta kommer sluta om man tar fast dom som laddar upp :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Polisen (Flera också , vad vet jag) tror att detta kommer sluta om man tar fast dom som laddar upp :P

:huh: Det är väll ganska självklart??

Om man tar fast dom som laddar upp så finns det ju inget för nedladdarna att ladda ner... :blink:

Dom miljontals filer som redan är uppe?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Polisen (Flera också , vad vet jag) tror att detta kommer sluta om man tar fast dom som laddar upp :P

Om man tar fast dom som laddar upp så finns det ju inget för nedladdarna att ladda ner... :blink:

Jag tror dom mest är inne på torrent-tekniken och letar fildelare. Och finns det ingen som laddar upp finns det ingen som kan ladda ner.

Dessutom som tidigare nämnts är lagen riktad för uppladdare av verk. Dom stora realeasegrupperna.

Om någon lite svensson känner för att tanka en serie som han missade på tv häromdan tror jag knappast dom skulle anstränga sig och ta reda på vem det var som tankade den serien just den tidpunkten.

Dessutom säger lagen att man ska betala det man vållat skada för. Så skulle du nu bli påkommen med att ladda ner ett par serier och någon film, kommer du inte få betala mer än ett par hundra lappar iaf.

Har du däremot laddat upp en film och spridit detta till flera tusen personer, kan det bli lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror dom mest är inne på torrent-tekniken och letar fildelare. Och finns det ingen som laddar upp finns det ingen som kan ladda ner.

Dessutom som tidigare nämnts är lagen riktad för uppladdare av verk. Dom stora realeasegrupperna.

Om någon lite svensson känner för att tanka en serie som han missade på tv häromdan tror jag knappast dom skulle anstränga sig och ta reda på vem det var som tankade den serien just den tidpunkten.

Dessutom säger lagen att man ska betala det man vållat skada för. Så skulle du nu bli påkommen med att ladda ner ett par serier och någon film, kommer du inte få betala mer än ett par hundra lappar iaf.

Har du däremot laddat upp en film och spridit detta till flera tusen personer, kan det bli lite dyrare.

men asså, om jag laddar ner en mp3 fil från nätet från en annan hemsida, tar dem en då typ? asså ingen torrent fil då utan en ren mp3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men asså, om jag laddar ner en mp3 fil från nätet från en annan hemsida, tar dem en då typ? asså ingen torrent fil då utan en ren mp3

Ska jag vara ärlig tror jag inte dom bryr sig om det. Dom har riktat in sig på de stora utgivarna av olagligt material och fokuserar mest på det. Det är itne så att dom sitter och registrerar varenda liten nedladdning som finns i sveriges nät.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

P2p (torrent teknink) baseras på att andvändarna laddar ner från han som har orginalet och varandra. Som ett pussel. Först är det bara en som har hela pusslet. Sedan så kopierar han sina pusselbitar och delar ut, sen så kopierar alla andra sina respektive delar och kastar de till varann. Efter ett tag så har flera personer hela pusslet eller filen och kan fortsätta dela ut. Torrents är filer som säger åt datorn vilket delningsrum den ska till ibland så är det många som har hela pusslet och då går det jättefort att få hela filen.

Men F2P (server till peer delning) är när en person har hela pusslet och delar ut till alla sammtidigt dettar är oftast inte lika bra som torrent tekniken eftersom det bara är en person som kopierar så hastigheten ökar inte när folk får pusslet. Men de kan gå ut ur delningsrummet direkt utan att behöva känna att de är obligerade att delamed sig för det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska jag vara ärlig tror jag inte dom bryr sig om det. Dom har riktat in sig på de stora utgivarna av olagligt material och fokuserar mest på det. Det är itne så att dom sitter och registrerar varenda liten nedladdning som finns i sveriges nät.

Sant, Värre om man laddar ner filmer + program som kostar pengar. Men polisen går ju efter dom som laddar upp och sen där efter dom som laddar ner?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrämsel lag som in i h*lvete, kolla bara på Danmark och Finland som haft det sedan 2006, vad har hänt? Inget! Företagen hade svårt att bevisa att det var just han som laddade ner, och nu skickar dom väl hellre små kravbrev där dom hotar med domstol för att sedan tilläga om man betalar 10% av kostnaden av den filen som står skriven i brevet så är allt förlåtet.

Lagen fungerar inte heller retroaktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...