Hoppa till innehåll

Kan Någon Förklara Detta Matte Sak?


cloudwoud

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...

Man kan också tänka så här.

 

Tänk att du har en tårta, en rund ring. Dela tårtan i åtta lika stora bitar och kryssa sedan över en del. Då har du sju åttondelar. För att få tre fjärdedelar delar då tårtan i fyra lika stora bitar och kryssar över en. Då har du tre fjärdedelar och då ser du att sju åttondelar är störst.

 

Ett litet sätt som jag brukar tänka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3/4 och 7/8.

Du kan göra nämnaren (den som är underst) samma tal som den som är på andra talet.

Typ;

3___________6

-- gånger 2 = --

4___________8

Sen kan man jämnföra 6/8 med 7/8 och då blir 7/8 störst vid det här sammanhanget.

EDIT: Snyggt va? Lol.

Redigerat av windnoob
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan också tänka så här.

 

Tänk att du har en tårta, en rund ring. Dela tårtan i åtta lika stora bitar och kryssa sedan över en del. Då har du sju åttondelar. För att få tre fjärdedelar delar då tårtan i fyra lika stora bitar och kryssar över en. Då har du tre fjärdedelar och då ser du att sju åttondelar är störst.

 

Ett litet sätt som jag brukar tänka ;)

Mmm ett väldigt smart sätt men det lärde man sig i 3:an och det känns som om man ska bli matematiker på NASA(inte för att han ska bli det) så känns det som ett litet fjolligt sätt..no offence.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Mmm ett väldigt smart sätt men det lärde man sig i 3:an och det känns som om man ska bli matematiker på NASA(inte för att han ska bli det) så känns det som ett litet fjolligt sätt..no offence.

Ptja, nånstans måste man ju börja tills man får till det automatiskt. I t.ex. 3:an kunde man ju inte räkna ut ett tal som 319-255 med huvudräkning, men efter att hållt på med subtraktion i några år klarar man det galant. Så att tänka tårtbitar funkar, för man kommer ändå fixa det automatiskt sen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan också tänka så här.

 

Tänk att du har en tårta, en rund ring. Dela tårtan i åtta lika stora bitar och kryssa sedan över en del. Då har du sju åttondelar. För att få tre fjärdedelar delar då tårtan i fyra lika stora bitar och kryssar över en. Då har du tre fjärdedelar och då ser du att sju åttondelar är störst.

 

Ett litet sätt som jag brukar tänka ;)

Mmm ett väldigt smart sätt men det lärde man sig i 3:an och det känns som om man ska bli matematiker på NASA(inte för att han ska bli det) så känns det som ett litet fjolligt sätt..no offence.

 

Jovisst självklart!! Men personen som vi hjälper är lika gammal som mig, jag fyller dock år om 2 veckor men jag har MVG i matte(skryt :P ) och kanske inte alla har det men det var bara ett påstående det är ju självklart ett bra sätt att räkna ut bråktal.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...