Hoppa till innehåll

Mattefundering


Rekommendera inlägg

Hej ägg

 

verkar vara populärt med såna här trådar i detta forum så jag gör ett försök.

har nationella i MaB nu på tisdag 12/5. har gått cpmatte hela året, vilket innebär inga prov o alla studier i egen takt...vilket också innebär att ja varit där typ 50% och inte gjort mer än 2 läxor ;).

nu har ja iaf pluggat senaste veckan o börjar få kläm på det mesta (är inte dum :)) men skulle gärna be nån förklara geometridelen som jag suger mest på.

 

*randvinkelsatsen

*topptriangelsatsen

 

tacksam för alla svar. SKÅL

 

 

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillåt mig att använda en ytterst estetiskt tilltalande bild till min hjälp.

 

Randvinkelsatsen är piece of cake. Så länge utgångspunktern längs cirkelns omkrets sitter på samma ställe, kommer vinkeln som blir tvärs över på andra sidan omkretsen bli hälften av vad vinkeln i mitten blir.

 

Topptriangelsatsen används för att jämföra olika stora trianglar som har samma proprtioner. Drar man en linje i den stora triangeln parallellt med den horisontala kommer den lilla att få samma vinklar, och därmed samma proportioner.

 

En uppgift kanske ser ut som på bilden, du har tre mått och ska komma på det fjärde. För att jämföra sätter du (den stora lilla sidan/den stora långa sidan)=(den lilla horisontala sidan/den stora horisontala sidan)

 

I det här fallet:

X/40=6/30

 

X=240/30

 

X=8

 

Det spelar ingen roll vilken som hamnar först, bara att sidan jämförs med respektive sida som är i annan proportione. Formeln kunde lika gärna sett ut:

 

40/X=30/6

 

Jag brukar dock alltid gör så att X är täljaren, blir lite simplare att räkna då. Comprendes allting? Blev lite rörigt kanske.

namnlös.bmp

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...