Hoppa till innehåll

Ska Jag Ta Chansen?


Gäst EmoNerdChild
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst EmoNerdChild

I våran skola har vi ett tre matte grupper.

 

En grupp för de som har skit svårt för matte. Den har inget namn

En för de som är bättre på matte men inte alltid hänger med. Gröna gruppen

Och den bästa gruppen. den röda gruppen.

 

I sexan var jag sämst på matte, det gick inte bra alls. Jag fattade ingenting om vad som hände. Då hadde vi inte grupperna än.

I sjuan blev jag tillfrågad om jag ville ha extra hjälp med matten, jag svarade ja.

I åttan gick jag upp till grön grupp och där sitter jag nu.

Jag är bäst i gruppen på matte och har nu väldigt lätt för det. Jag ligger typ alltid 10-20 tal före alla andra.

Proven klarar jag med vg.

 

I den röda gruppen har de en svårare matte bok.

matte boken är uppbyggs såhär: ett kapitel har a,b och c upgifter. a är lättast c är svårast.

Röda gruppens a tal är våra b tal och deras c tal finns inte i våran bok.

 

Nu till mitt problem.

 

De har frågat mig om jag vill gå upp i röda gruppen.

Jag vet inte om jag vill det.

Jag tror att jag ligger så bra till för att det är ett bra tempo i våran grupp och att det är en bra svårighets grad på talen.

Om jag skulle gå upp nu tror jag att jag får mer press på mig och att jag kommer halka efter.

Röda gruppen ligger ett helt kapitel före oss, så de måste ju jobba mkt fortare än oss i grön grupp.

Det finns inte heller någon anledning att gå upp i röd grupp. vi har samma prov sedan så att alla kan få lika bra betyg.

Det enda som skulle vara bra är att det är mindre stökigare i röd grupp, sedan är det status för några i min skola, men inte för mig dåra.

 

Vad tycker ni att jag ska göra? ska jag gå upp i röda eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, detta ser inte ut vara ett särskilt smart drag.

Om ni jobbar i samma bok men dem jobbar i ett högre tempo så finns det ingen anledning för dig att byta.

Varför riskera att hamna efter? Så håll dig till den gruppen du är i nu.

 

Kan även tillägga att gå ifrån ett tempo till ett annat tempo, ett högre, är ganska svårt.

Jag till exempel jobbade i ett medelsnabbt tempo i nian, när jag började Gymnasiet - Teknikprogrammet så var jag tvungen att växla till ett extremt snabbare tempo än vad jag var van vid.

 

Så byt inte grupp och riskera att hamna efter.

Redigerat av Raptomex
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst EmoNerdChild

Nej, detta ser inte ut vara ett särskilt smart drag.

Om ni jobbar i samma bok men dem jobbar i ett högre tempo så finns det ingen anledning för dig att byta.

Varför riskera att hamna efter? Så håll dig till den gruppen du är i nu.

 

Kan även tillägga att gå ifrån ett tempo till ett annat tempo, ett högre, är ganska svårt.

Jag till exempel jobbade i ett medelsnabbt tempo i nian, när jag började Gymnasiet - Teknikprogrammet så var jag tvungen att växla till ett extremt snabbare tempo än vad jag var van vid.

 

Så byt inte grupp och riskera att hamna efter.

Låter som om du har rätt där.

Jag var från början lite inställd på att stanna kvar, men nu har jag bestämt mig.

 

Jag stannar i min grupp och på den säkra sidan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst EmoNerdChild

mm kanske det.

 

det är bara det att våra lärare är rätt så muppade.

Ska nog fråga om man får pröva...

är jävligt osäker på om det kommer funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men eftersom du sa att du ligger en 10-20 tal före de flesta i din grupp så kan det väl inte skada att testa den andra gruppen en lektion eller två? :huh:

Skillnaden var ju att den andra gruppen ligger kapitel före honom.

Jag förstår inte varför man ska börja krångla när man läser samma tal och samma bok.

Det är väl bättre att du stannar kvar i din grupp och jobbar i ett lugnare tempo och får mer tid att lära dig.

 

Du sa att dem ligger kapitel före dig? Då om du ska hinna ikapp dem så blir det en del hemarbeten.

Dessutom så är det 2 veckor kvar tills sommarlovet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men eftersom du sa att du ligger en 10-20 tal före de flesta i din grupp så kan det väl inte skada att testa den andra gruppen en lektion eller två? :huh:

Skillnaden var ju att den andra gruppen ligger kapitel före honom.

Jag förstår inte varför man ska börja krångla när man läser samma tal och samma bok.

Det är väl bättre att du stannar kvar i din grupp och jobbar i ett lugnare tempo och får mer tid att lära dig.

 

Du sa att dem ligger kapitel före dig? Då om du ska hinna ikapp dem så blir det en del hemarbeten.

Dessutom så är det 2 veckor kvar tills sommarlovet. ;)

 

Även om dom ligger ett kapitel före så betyder det inte att han kan jobba lika snabbt som dom andra. Jag tar som ett exempel även fast jag vet att alla inte är som mig, men när jag kör matte så kan jag t.ex. jobba 3-5 sidor på en lektion om jag satsar stenhårt men för det mesta nu så glider ja bara med på lektioner och jobbar i de tempo som de flesta gör(och då blir det även väldigt lyckat). Så jag tror faktiskt att om du börjar i den röda gruppen så kommer du antingen inte klara av tempot helt eller så kommer du lära dig att hålla tempot efter några lektioner och om inte så e det ju självklart att byter tbx men jag skulle ta det svåraste för det är en utmaning(om du e inne för utmaningar) och så bättre betyg. Så en kort sammanfattning av det jag skrivit och även många andra redan har sagt, pröva ett tag och se hur det går. Men håller med vissa andra, menar du att du ska börja det nästa år eller vad, för vi slutar typ om 1½ vecka.. Redigerat av Staejjkarn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ Raptomex: Han sa att de röda hade en svårare mattebok.

 

Du kan prova deras mattebok men samtidigt gå i grön grupp? Om du känner att det är något du klarar av så kan du byta. Men jag undrar om det är nödvändigt att byta grupp då? Jag menar, du kanske kan vara kvar i din egen mattegrupp men räkna de rödas mattebok om du inte pallar pressen.

 

Matte handlar mest om att koppla allt rätt (se helheten, inte bara på siffrorna), och om du gör det så borde lite svårare uppgifter inte göra så stor skillnad (förutom bättre övning då).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...