Gäst IntellarN Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 Hejsan och goddag Jag har ett problem :) det är så att jag har 10-14st svchost i aktivitetshanterarn men jag vågar inte tabort för jag vet inte riktigt vad dom gör så hur ska jag göra för att ta bort dom/de? de tar rätt mycket arbetsminne och de blir slött så jag hoppas på lite support här Mvh :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 (redigerat) Jag har 9, har för mig att jag hade nåt sånt på min förra dator också så det är nog normalt. Och efter en snabb sökning får jag fram att det är normalt, http://www.google.com/webhp?hl=en#hl=en&am...;fp=q07gBlqSm5s Redigerat 12 Juni 2009 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 Microsoft själva beskriver svchost.exe på följande vis: ”ett allmänt värdprocessnamn på tjänster som körs från dll-filer (Dynamic-Link Libraries)”. Den beskrivningen må vara fullt tillräcklig för vissa men för oss andra kommer här en beskrivning på svenska. Program som körs i bakgrunden på din dator kallas i Windows för tjänster. Många av dessa tjänster är inte körbara program utan dll-filer. För många år sedan bestämde sig Microsoft för att flytta kod som program hade gemensamt in i dll-filer. Dessa dll-filerna kan inte köras på egen hand utan de måste köras från ett program. Svchost.exe är programmet som används för att tjänster som är dll-filer ska kunna köras. Svchost står faktiskt för Service Host, alltså helt enkelt en värd för tjänster. Anledningen till att du inte har en utan flera svchost.exe är helt enkelt att man inte vill att en kraschad tjänst ska ta alla andra tjänster med sig i fallet, vilket skulle kunna ske om alla använde sig av samma svchost. Man har därför delat in tjänsterna i, relativt, logiska grupper som var och en har sin egen svchost. Exempelvis har en svchost-process hand om alla tjänster som är relaterade till det grafiska användargränssnittet och en annan för de tjänster som är relaterade till brandväggen. .. Så du vill alltså inte försöka döda alla svchost-processer såvida du inte har någon slags sadomasochistiskt relation till ditt operativsystem. http://www.idg.se/2.1085/1.175733/detta-ar-svchostexe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Desajn Skrivet 13 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Juni 2009 Är väl lugnt med 13, dock kan vissa vara falska och ligga i andra mappar än där originalen ligger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nafrali Skrivet 13 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Juni 2009 Skaffa hikackthis (http://www.hijackthis.de/) ladda sedan upp enlogg ochkolla vad somä r fel, Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Desajn Skrivet 13 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Juni 2009 (redigerat) Nafralli, du får sluta dricka så mycket innan du skriver. :P Helt sant att hijackthis kan visa svaren. Ändrar för att undiva skapa onödiga inlägg, men jag kanske borde göra som du säger ;) Redigerat 14 Juni 2009 av Nafrali Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PunkArne Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 Nafralli, du får sluta dricka så mycket innan du skriver. :P Helt sant att hijackthis kan visa svaren. Ändrar för att undiva skapa onödiga inlägg, men jag kanske borde göra som du säger ;) Kan visa? Den VISAR svaren :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst IntellarN Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 jaha Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PunkArne Skrivet 15 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juni 2009 jahaJaha? Det vi säger är att du inte kan få bort de MB som tas upp av windows-tjänsterna om du inte inaktiverar vissa som du anser dig ej behöva. Gå in på kontrollpanelen och leta upp tjänster så kan du stänga ner dem du tror drar "mycket" ram. Drar de sammanlagt under 200MB borde du skaffa mer RAM om du blir rädd av detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.