Hoppa till innehåll

Olagligt?


hoppsantomte
 Dela

Rekommendera inlägg

hejsan hejsan... jo jag undrar om det är olagligt att ladda ner spel som t.ex pokemon blue till pc? och är det olagligt att skicka saker över msn, som musik eller bilder?

Om du menar emulators så är det olagligt, men det är inte värre än att kasta tuggummi papper på gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hejsan hejsan... jo jag undrar om det är olagligt att ladda ner spel som t.ex pokemon blue till pc? och är det olagligt att skicka saker över msn, som musik eller bilder?

Om du menar emulators så är det olagligt, men det är inte värre än att kasta tuggummi papper på gatan.

 

Jo med gameboy emulator saken.. men aja okej då vet jag, tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså.

 

-Emulatorer är lagliga, så länge som det inte finns något copyright-material i emulatorn, och det brukar det inte finnas.

-ROMs är olagliga att ladda ner. (Även om du har spelet.)

-En ROM som du har extraherat själv från spelet är laglig (tror jag), men du får inte ladda upp den till internet/skicka den som en torrent eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså.

 

-Emulatorer är lagliga, så länge som det inte finns något copyright-material i emulatorn, och det brukar det inte finnas.

-ROMs är olagliga att ladda ner. (Även om du har spelet.)

-En ROM som du har extraherat själv från spelet är laglig (tror jag), men du får inte ladda upp den till internet/skicka den som en torrent eller liknande...

"ROM"s är som du sa olagliga att ladda ner, men det är också olagligt att kopiera ifrån ROM:et i kassetterna själv. Till och med elektroniken som du kopierar med är olaglig. Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vet inte vilka spel men tex nes roms får du tanka om själv har samma spel (samma version etc) n64 spel får du endast spela på din konsol dvs att du inte får extrahera dem då de är ESA märkta (många av dem iaf)

Stämmer inte... Läs under rubriken "Can I Download a Nintendo ROM from the Internet if I Already Own the Authentic Game?" här: http://www.nintendo.com/corp/legal.jsp#download_rom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Alltså.

 

-Emulatorer är lagliga, så länge som det inte finns något copyright-material i emulatorn, och det brukar det inte finnas.

-ROMs är olagliga att ladda ner. (Även om du har spelet.)

-En ROM som du har extraherat själv från spelet är laglig (tror jag), men du får inte ladda upp den till internet/skicka den som en torrent eller liknande...

"ROM"s är som du sa olagliga att ladda ner, men det är också olagligt att kopiera ifrån ROM:et i kassetterna själv. Till och med elektroniken som du kopierar med är olaglig.

 

Är det olagligt att köra ett spel i emulator direkt från skivan, utan att kopiera något?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har hört flera som säger att emulators är lagliga, men också flera som säger att de är olagliga. Eftersom de använder en kod som är licensierad av te.x nintendo för att köra spelen. Precis som att Windows skulle vara en emulator för att köra WoW, att tanka windows är olagligt.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det olagligt att köra ett spel i emulator direkt från skivan, utan att kopiera något?

Har emulatorn olaglig kod i sig är själv emulatorn olaglig, och att använda något olagligt är olagligt.

 

Jag har hört flera som säger att emulators är lagliga, men också flera som säger att de är olagliga. Eftersom de använder en kod som är licensierad av te.x nintendo för att köra spelen. Precis som att Windows skulle vara en emulator för att köra WoW, att tanka windows är olagligt.
Windows är ingen emulator!? Det är ett operativsystem(Eller ännu mer exaktare, ett varumärke som ägs av Microsoft)! :rolleyes:

 

(Wikipedia)

Operativsystem: "An operating system (OS) is an interface between hardware and user which is responsible for the management and coordination of activities and the sharing of the resources of a computer that acts as a host for computing applications run on the machine."

 

Emulator: "An emulator in computer sciences duplicates (provides an emulation of) the functions of one system using a different system, so that the second system behaves like (and appears to be) the first system." ... "Emulation addresses the original hardware and software environment of the digital object, and recreates it on a current machine.[2] The emulator allows the user to have access to any kind of application or operating system on a current platform, while the software thinks it is in its original environment.[3]"

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...