Vaccinet är när som helst hos mig, funderar om jag ska ta det.
Vaccinet är när som helst hos mig, funderar om jag ska ta det.
↗ till inläggetSvininfluensan är som en vanlig influensa, om du aldrig vaccinerat dig mot den är det onödigt att vaccinera sig mot denna speciellt med tanke på biverkningarna.Vaccinet är när som helst hos mig, funderar om jag ska ta det.
En 5-10% chans att få triviala biverkningar i 1-2 dygn är då bättre än att riskera att smitta andra runt sig under inkubationstiden.
Det finns mer bevis för att det var ett inside jobb än att det inte var det
Inte så konstigt då det är befängt att söka efter bevis för att det INTE var det.
Jag kommer ta vaccinet, kommer antagligen bara eventuellt bli sjuk 1 dag högst..
Men förövrigt.. hört att det var en som har konstgjord lunga nu?.. han har ingen sjukdom och är helt frisk.. alltså utav svininfluensan.
känner flera som har tagit vaccinet och man blir kanske lite sjuk efter 2-3 dar efter man har tagit det. det är inte så farligt. jag ska vaccinera mig snart :-)
↗ till inläggetkänner flera som har tagit vaccinet och man blir kanske lite sjuk efter 2-3 dar efter man har tagit det. det är inte så farligt. jag ska vaccinera mig snart :-)
Ska nog också göra det.
↗ till inläggetAlla blir inte sjuka. Det är precis som med vilket annat vaccin som helst. Även när du får rödahund-vaccinet i fjärde klass eller vad det nu är så säger de att "Du kan bli lite illamående och yr så ta det lugnt". När du tagit ett vaccin så kämpar kroppen för att ta hand om viruset - Det tar ett par dagar innan du är helt återställd. Vissa märker inte ens av något, medans vissa med sämre immunförsvar reagerar starkare och kanske kräks eller får feber.känner flera som har tagit vaccinet och man blir kanske lite sjuk efter 2-3 dar efter man har tagit det. det är inte så farligt. jag ska vaccinera mig snart :-)
Jag uppmuntrar folk som själva vill vaccinera sig att göra det - Allt tjat det har blivit om att vaccinet skulle vara farligt är bara senaste medie-jippot.
↗ till inläggetOch jag uppmuntrar folk att tänka en extra gång innan de tar vaccinet.Jag uppmuntrar folk som själva vill vaccinera sig att göra det - Allt tjat det har blivit om att vaccinet skulle vara farligt är bara senaste medie-jippot.
När tråden gjordes var ju massmedians budskap ungefär "du kommer dö om du inte tar vaccinet" och nu när massmedian säger annat så kommer ju antalet som tänker ta vaccin minska och diskussionerna om hur farligt vaccinet är öka.
Att svininfluensan är lika farlig som en vanlig influensa som jag aldrig vaccinerat mig mot är ett tillräckligt bra argument för att jag inte ska ta vaccinet.
svininfluensan är (ur dödlighetssynpunkt) drygt 1/4 så farlig som den vanliga, årliga influensan.
kan också tillägga att det står 2-2 i flest dödade, A(H1N1) vs. vaccinet. och jag har hört många som talar om störande/jobbiga bieffekter.
om ngt händer min farmor som har tagit vaccinet så tar jag det inte. för hon är min idol :]]
4-2 till vaccinet nu:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/90-aring-...nering-1.981600
även om man inte dör så känns det på något sätt dumt att vaccinera sig när bieffekterna verkar vara dubbelt så starka som effekterna av viruset.
det är ju inte ens säkert att de dog av vaccineringen. Utan (speciellt) 90åringen kan lika gärna vara som alla andra gamla dör utav.
↗ till inläggetDe var samma med de 2 som dött av svininfluensan, de var inte fullt friska från början heller.det är ju inte ens säkert att de dog av vaccineringen. Utan (speciellt) 90åringen kan lika gärna vara som alla andra gamla dör utav.
som tidigare sa (vet inte hur det är med han) att det var en som insjuknade och gick på konstgjord lunga (lunga, rättstavat :P?). Han var fullt frisk och egentligen ska inte behöva insjukna så mycket av den. Av svininfluensan alltså.
Ja både vaccinet och influensan kan självklart ge allvarliga skador. Jag riskerar hellre att få svininfluensan än att ta vaccinet.
Bieffekter av Vaccinet:
Mycket vanliga:
• huvudvärk
• trötthet
• smärta, rodnad, svullnad eller lokal förhårdnad vid injektionsstället
• feber
• muskelvärk, ledvärk.
Vanliga:
• värmekänsla, klåda eller blåmärke vid injektionsstället
• ökad svettning, frossa, influensaliknande symtom
• svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.
Mindre vanliga:
• stickningar eller domningar i händer eller fötter
• sömnighet
• yrsel
• diarré, kräkningar, magont, illamående
• klåda, utslag
• allmän sjukdomskänsla
• sömnlöshet.
Sällsynta:
• allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte
behandlas, kan leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling
tillgänglig för dessa tillfällen.
• kramper
• svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor
• minskat antal blodplättar, vilket kan orsaka blödning eller blåmärken.
Mycket sällsynta:
• vaskulit (kärlinflammation som kan orsaka hudutslag, ledvärk och njurpåverkan)
• neurologiska störningar såsom encefalomyelit (inflammation i centrala nervsystemet), neurit
(nervinflammation) och Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).
Ni kan ju jämföra dessa biverkningar med sjukdomen och fråga er själva om det är värt risken. och det vore intressant om någon kunde hitta antalet effekter som viruset har på kroppen så kan vi jämföra.
Det ska tydligen finnas 190-olika (antagligen likartade) biverkningar till vaccinet, hittade dessvärre inte en fullständig lista över dessa, hittade bara ovanstående:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/190-tal...ccinet-1.979474
Voltaren
Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, matsmältningsrubbningar, minskad aptit, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, svindel, hudutslag, förhöjda levervärden.
Mindre vanliga (färre än en av 100 patienter): kramp i luftrören, leverfunktionsstörningar (leverinflammation, gulsot).
Sällsynta (färre än 1 av 1000 patienter): Trötthet, svullnad i kroppen på grund av vätskeansamling, överkänslighetsreaktioner (nässelutslag, allergisk chockreaktion med blodtrycksfall), magsår, magblödning (blodblandad kräkning, blod i avföringen, blodiga diarréer), tarmbesvär (t.ex. förstoppning, inflammation i tarmen), försämring av Crohns sjukdom och ulcerös kolit, inflammation i tungan, munnen eller matstrupen, inflammation i bukspottkörteln, impotens (samband osäkert), astma (inklusive andnöd).
Mycket sällsynta (färre än 1 av 10 000 patienter inklusive enstaka rapporter): Påverkan på synen (dimsyn, dubbelseende) och hörseln (nedsatt hörsel, öronsusningar), insomningssvårigheter, mardrömmar, irritabilitet, ängslan, depression, minnesstörningar, förvirring, störd verklighetsuppfattning, myrkrypningar, darrningar, kramper, känselbortfall, smakförändringar, påverkan på hjärta och kärl (t ex bröstsmärta, hjärtklappning, högt blodtryck, hjärtsvikt, hjärtinfarkt, kärlinflammation), blodbildspåverkan (minskat antal blodplättar som kan ge små blödningar i hud och slemhinnor, minskat antal vita blodkroppar som kan försämra immunförsvaret (agranulocytos), sönderfall av röda blodkroppar, blodbrist), eksem, klåda, hudrodnad, allvarliga hudbiverkningar såsom Steven Johnsons syndrom (slemhinne- och hudinflammation med blåsor och hög feber) och Lyells syndrom (som Steven-Johnsons syndrom men även med plötslig hudavlossning), håravfall, ljusöverkänslighetsreaktioner, påverkan på njurarna (t ex minskad eller upphörd urinproduktion och blod i urinen), leversvikt, hjärnhinneinflammation eller lunginflammation utan bakteriell orsak, stroke, angioödem (t.ex. svullnad av ansikte, utslag, andningssvårigheter).
Ni kan ju jämföra dessa biverkningar mot vad voltaren används för att bota, och fråga er om det är värt det.
Inse att all medicin kan döda dig. Det argumentet håller inte.
Självklart kan all medicin döda dig. Vi har fortfarande aldrig sagt något om Voltaren och om det är farligare än det de botar. Våran slutsats är att vaccinet inte är värt att ta. Slutsatsen 1976 blev att vaccinet var farligare än influensan och det ser ut att bli samma denna gången också.
↗ till inläggetSjälvklart kan all medicin döda dig. Vi har fortfarande aldrig sagt något om Voltaren och om det är farligare än det de botar. Våran slutsats är att vaccinet inte är värt att ta. Slutsatsen 1976 blev att vaccinet var farligare än influensan och det ser ut att bli samma denna gången också.
I princip all medicin kan potentiellt vara farligare än vad de skall bota. (Utom om sjukdomen är en sådan som har i princip garanterad dödlighet såklart). Om man inte vill ta vaccinet för att de kan vara farligt så skall man inte använda medicin alls.
↗ till inläggetFast tar du vaccinet kan du bli sjuk en gång, sen är du immun mot den. Biverkningar finns i allting for crying out loud.Bieffekter av Vaccinet:
Mycket vanliga:
• huvudvärk
• trötthet
• smärta, rodnad, svullnad eller lokal förhårdnad vid injektionsstället
• feber
• muskelvärk, ledvärk.
Vanliga:
• värmekänsla, klåda eller blåmärke vid injektionsstället
• ökad svettning, frossa, influensaliknande symtom
• svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.
Mindre vanliga:
• stickningar eller domningar i händer eller fötter
• sömnighet
• yrsel
• diarré, kräkningar, magont, illamående
• klåda, utslag
• allmän sjukdomskänsla
• sömnlöshet.
Sällsynta:
• allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte
behandlas, kan leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling
tillgänglig för dessa tillfällen.
• kramper
• svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor
• minskat antal blodplättar, vilket kan orsaka blödning eller blåmärken.
Mycket sällsynta:
• vaskulit (kärlinflammation som kan orsaka hudutslag, ledvärk och njurpåverkan)
• neurologiska störningar såsom encefalomyelit (inflammation i centrala nervsystemet), neurit
(nervinflammation) och Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).
Ni kan ju jämföra dessa biverkningar med sjukdomen och fråga er själva om det är värt risken. och det vore intressant om någon kunde hitta antalet effekter som viruset har på kroppen så kan vi jämföra.
Det ska tydligen finnas 190-olika (antagligen likartade) biverkningar till vaccinet, hittade dessvärre inte en fullständig lista över dessa, hittade bara ovanstående:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/190-tal...ccinet-1.979474
Det är ju bra om man får folk vaccinerade så att risken för smittspridning inte blir total.
Vill du vara med i diskussionen?
Bli medlem Logga in