Hoppa till innehåll

Lucid Dreaming


MentalogisT

Rekommendera inlägg

Jag har sökt och har inte hittat nån "riktig" lucid dreaming tråd, så jag gör en ny.

 

Vad är Lucid Dreaming?

Lucid Dreaming är när du drömmer, och sen fattar ATT du drömmer, du blir alltså "lucid".

När man är lucid i en dröm kan man göra allt man alltid har velat göra, flyga, bli osynlig, göra 25 volter eller varför inte spränga saker med magi?

Man kan kortfattat göra ALLT i sin dröm, och för att göra det måste man alltså bli lucid.

 

Hur blir man lucid?

http://www.ld4all.com/guide

 

Det finns många olika metoder till att bli lucid, men ha tålamod, det kan ta lång tid innan du lyckas.

 

Förkortningar

LD - Lucid Dream

FA - False Awakening

DJ - Dream Journal

 

Ni som är erfarna får gärna lägga till lite förkortnignar och information :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Detta händer ju mig ibland.

Jag är inne i en dröm och sen kommer jag på att jag bara drömmer och därför kan jag göra vad jag vill!

Det är ganska kul faktiskt, men det är inte nåt jag styr. Ibland vet jag att jag drömmer, ibland inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja vi hade ju ett gruppforum om just Lucid Dreaming, och en Enorm tråd om det.

 

Lucid dreaming är alltså "The Art of Conscious Dreaming". Det är precis som när du drömmer varje natt, fast du lär dig att upptäcka och inse att det är en dröm. När du väl är "Lucid" och inser att allting runtomkring dig egentligen bara är något din hjärna byggt upp så öppnar det enorma möjligheter.

 

Vanligaste frågan är ju "Hur verkligt är det?" - Svaret: Verkligare än verkligheten. Vissa drömmar kan ju verka helt overkliga och suddiga, men det är helt enkelt för att du tänker tillbaka på något som hänt. När du är Lucid så Är du verkligen Där just i den stunden, och du kan beundra denna sida av verkligheten precis som Den Är just i det tillfället.

 

En annan vanlig fråga är "Kan vem som helst lära sig det?" - Svaret: Ja. Att lära sig lucid dreaming är som att lära sig trixa med en fotboll - När tekniken väl sitter så gäller det bara att hålla sig i form.

 

Och "Påverkar detta min sömn någonting? Kommer jag vara tröttare under dagen för att jag varit ""vaken"" under natten?" - Svar: Nej! Till motsats så uppger många (inkl. mig själv) att de dagen därpå känt sig ännu mer energetiska och allmän gladare.

 

Har själv haft flera LD's (Lucid Dreams) och kan säga direkt att det är en livsupplevelse. Det är liksom en sån grej man känner att alla borde uppleva någon gång. Vi spenderar en tredjedel av vårt liv i den här andra världen, som vi egentligen inte vet någonting om. Att faktiskt utforska och ta kontroll över den är otroligt, även om det bara är en natt.

 

Last note - Det är inte farligt och går inte emot någon religion.

Dream on suckers :D

 

 

(Btw, WASD är ett freak-of-nature, den ungen har ju Lucid Dreams lika lätt som det är att beställa kläder på internet. Själv kan jag spendera över en vecka med intensiv träning för en enda lucid dream - Värt det, men ni som har lätt för det ska vara så glada)

Redigerat av Tolin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle säga att jag har ganska lätt för det, om en veckas förberedelser är normalt. Vet dock inte hur man styr det.

Det lär du dig. Finns en massa bra tips på LD4ALL forumet också. Jag kan styra drömmer väldigt bra, men jag kan fortfarande inte flyga utan att vakna upp xD Men det är något jag arbetar mig runt :P Redigerat av Tolin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja vi hade ju ett gruppforum om just Lucid Dreaming, och en Enorm tråd om det.

 

Lucid dreaming är alltså "The Art of Conscious Dreaming". Det är precis som när du drömmer varje natt, fast du lär dig att upptäcka och inse att det är en dröm. När du väl är "Lucid" och inser att allting runtomkring dig egentligen bara är något din hjärna byggt upp så öppnar det enorma möjligheter.

 

Vanligaste frågan är ju "Hur verkligt är det?" - Svaret: Verkligare än verkligheten. Vissa drömmar kan ju verka helt overkliga och suddiga, men det är helt enkelt för att du tänker tillbaka på något som hänt. När du är Lucid så Är du verkligen Där just i den stunden, och du kan beundra denna sida av verkligheten precis som Den Är just i det tillfället.

 

En annan vanlig fråga är "Kan vem som helst lära sig det?" - Svaret: Ja. Att lära sig lucid dreaming är som att lära sig trixa med en fotboll - När tekniken väl sitter så gäller det bara att hålla sig i form.

 

Och "Påverkar detta min sömn någonting? Kommer jag vara tröttare under dagen för att jag varit ""vaken"" under natten?" - Svar: Nej! Till motsats så uppger många (inkl. mig själv) att de dagen därpå känt sig ännu mer energetiska och allmän gladare.

 

Har själv haft flera LD's (Lucid Dreams) och kan säga direkt att det är en livsupplevelse. Det är liksom en sån grej man känner att alla borde uppleva någon gång. Vi spenderar en tredjedel av vårt liv i den här andra världen, som vi egentligen inte vet någonting om. Att faktiskt utforska och ta kontroll över den är otroligt, även om det bara är en natt.

 

Last note - Det är inte farligt och går inte emot någon religion.

Dream on suckers :D

 

 

(Btw, WASD är ett freak-of-nature, den ungen har ju Lucid Dreams lika lätt som det är att beställa kläder på internet. Själv kan jag spendera över en vecka med intensiv träning för en enda lucid dream - Värt det, men ni som har lätt för det ska vara så glada)

gruppforumet bör du tacka mig för :rolleyes:

 

jag har inte ens försökt på en jäkla bra tag. Dock lyckades jag 1 gång har jag för mig.

 

(om jag nu skulle fått nå ryck och försökt med detta igen så skulle jag haft en ide med att göra världens konstigaste värld..)

Redigerat av UOne
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...