Hoppa till innehåll

Lucid Dreaming


MentalogisT

Rekommendera inlägg

Idag hände något konstigt, jag kom inte ihåg något av drömmen när jag vaknade. Men nu 6 timmar senare så kom jag nyss på vad jag drömde :P

Händer mig i stort sett varje dag, måste bara se eller höra något senare som reflekterar drömmen på något sätt så får jag en deja vu känsla och kommer ihåg den.

 

Ska pröva med en DILD (visst var det så den hette Tolin, fanns ju två olika namn, kommer bara ihåg DILD och antar att det är rätt :P ) tror jag.

 

Okej, idag kom jag inte ihåg min dröm särsklit bra, så jag får se om den dyker upp i nyllet nån gång vid lunch ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst hejhejhej

när ja vaknade imorse kom jag inte ihåg ett piss av vad jag hade drömt under natten så jag somnade om för att drömma lite till, hoppas det räknas :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag hände något konstigt, jag kom inte ihåg något av drömmen när jag vaknade. Men nu 6 timmar senare så kom jag nyss på vad jag drömde :P

Händer mig i stort sett varje dag, måste bara se eller höra något senare som reflekterar drömmen på något sätt så får jag en deja vu känsla och kommer ihåg den.

 

Ska pröva med en DILD (visst var det så den hette Tolin, fanns ju två olika namn, kommer bara ihåg DILD och antar att det är rätt :P ) tror jag.

 

DILD - Dream Induced Lucid Dream är den vanligaste formen av Lucid Dream. Du tränar in att upptäcka att det är en dröm, så att du sedan automatiskt känner igen det i drömmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag orkar köra en WBTB, annars ska jag nog pröva på MILD :)

MILD har funkat väldigt många gånger för mig när jag varit trött nog att somna enkelt. Nu under lovet har jag så konstiga sovvanor att det krävs minst 40 minuter och full tystnad - Räcker med en fiskmås som gapar på avstånd för att hålla mig vaken i ytterligare 4 timmar.

 

Men MILD är underhållande. Ena stunden ligger man och tänker "Nästa gång jag drömmer ska jag inse att jag drömmer", och helt plötsligt är man i en dröm och säger "Nästa gång ja... Vänta lite, jag drömmer ju redan".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag orkar köra en WBTB, annars ska jag nog pröva på MILD :)

MILD har funkat väldigt många gånger för mig när jag varit trött nog att somna enkelt. Nu under lovet har jag så konstiga sovvanor att det krävs minst 40 minuter och full tystnad - Räcker med en fiskmås som gapar på avstånd för att hålla mig vaken i ytterligare 4 timmar.

 

Men MILD är underhållande. Ena stunden ligger man och tänker "Nästa gång jag drömmer ska jag inse att jag drömmer", och helt plötsligt är man i en dröm och säger "Nästa gång ja... Vänta lite, jag drömmer ju redan".

 

Jag kom ihåg min första natt då jag försökte Dream Recall, jag låg i sängen och sa "Jag ska komma ihåg min dröm, jag ska komma ihåg min dröm" upprepande gånger. Tydligen en timme senare hade pappa kommit in och såg att jag sov och samtidigt så sa jag "Jag ska komma ihåg min dröm" hela tiden, rätt komiskt.

 

Men Tolin, är det inte större chans att man går i sömnen om man är lucid? För så kanske kroppen upfattar att man är vaken och så går man iväg ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men Tolin, är det inte större chans att man går i sömnen om man är lucid? För så kanske kroppen upfattar att man är vaken och så går man iväg ^^

Nej :P När vi drömmer går vi automatiskt in i "Sleep Paralysis" - Hela kroppen låser sig så att du inte kan röra dig.

 

Ett tips för er som är för lata för att skriva Dream Journal mitt i natten eller när ni vaknat - Tala högt för dig själv (Inte Högt högt, men till dig själv genom att göra ljud med stämbanden :P) och berätta vad drömmen handlat om eller bara nyckelord. Anledningen till detta är att du har mycket lättare att komma ihåg saker som hänt medan du varit vaken än när du drömt, så genom att återberätta drömmen när du är vaken lagras den i den "Vakna" delen av minnet.

 

Detta knep har jag använt hur länge som helst och det fungerar jättebra. Kommer fortfarande ihåg mina 4 drömmar från inatt, även fast jag vaknat och somnat om flera gånger.

Redigerat av Tolin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men Tolin, är det inte större chans att man går i sömnen om man är lucid? För så kanske kroppen upfattar att man är vaken och så går man iväg ^^

Nej :P När vi drömmer går vi automatiskt in i "Sleep Paralysis" - Hela kroppen låser sig så att du inte kan röra dig.

 

Men hur kan man då gå i sömnen över huvud taget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men Tolin, är det inte större chans att man går i sömnen om man är lucid? För så kanske kroppen upfattar att man är vaken och så går man iväg ^^

 

Nej :P När vi drömmer går vi automatiskt in i "Sleep Paralysis" - Hela kroppen låser sig så att du inte kan röra dig.

 

Men hur kan man då gå i sömnen över huvud taget?

 

Att gå i sömnen är en Sömnstörning, inget naturligt. En störning gör att Sleep Paralysis aldrig inträffar, och då går vi i sömnen. Detta kan orsakas av för lite sömn, oregelbunden sömn, matvanor eller neurologiska besvär.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, Klardröm är uppe! (Igen <.<)

På begäran av Tolin så lade jag upp den igen, fixade även till stavningen och formateringen.

FÖRE NI KLAGAR PÅ DESIGNEN OCH IFRAME SKITEN SÅ KAN JAG SÄGA ATT JAG GJORDE DEN I 2007, hade väl bristande kunskaper inom webbdesign då :_:

 

http://lucidus.manganation.se

Finns även tekniker och liknande som jag och Tolin översatte/skrev 2007, vettefan om det blir någon framtid av sidan, men äh.

 

Och nej, detta är inte reklam, i själva verket bryr jag mig inte ens om ingen besöker den :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag orkar köra en WBTB, annars ska jag nog pröva på MILD :)

MILD har funkat väldigt många gånger för mig när jag varit trött nog att somna enkelt. Nu under lovet har jag så konstiga sovvanor att det krävs minst 40 minuter och full tystnad - Räcker med en fiskmås som gapar på avstånd för att hålla mig vaken i ytterligare 4 timmar.

 

Men MILD är underhållande. Ena stunden ligger man och tänker "Nästa gång jag drömmer ska jag inse att jag drömmer", och helt plötsligt är man i en dröm och säger "Nästa gång ja... Vänta lite, jag drömmer ju redan".

 

Jag kom ihåg min första natt då jag försökte Dream Recall, jag låg i sängen och sa "Jag ska komma ihåg min dröm, jag ska komma ihåg min dröm" upprepande gånger. Tydligen en timme senare hade pappa kommit in och såg att jag sov och samtidigt så sa jag "Jag ska komma ihåg min dröm" hela tiden, rätt komiskt.

 

Men Tolin, är det inte större chans att man går i sömnen om man är lucid? För så kanske kroppen upfattar att man är vaken och så går man iväg ^^

 

Man behöver väl inte säga det högt, jag bara tänker saker för mig själv.

Apropå Dream Recall verkade det som det kom väldigt lätt för mig, för

jag har lyckats komma ihåg drömmar de senaste fyra nätterna jag gjort det. :)

Försökte mig även på lite WILD igår (det gick åt helvete).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Jag kom ihåg min första natt då jag försökte Dream Recall, jag låg i sängen och sa "Jag ska komma ihåg min dröm, jag ska komma ihåg min dröm" upprepande gånger. Tydligen en timme senare hade pappa kommit in och såg att jag sov och samtidigt så sa jag "Jag ska komma ihåg min dröm" hela tiden, rätt komiskt.

 

Men Tolin, är det inte större chans att man går i sömnen om man är lucid? För så kanske kroppen upfattar att man är vaken och så går man iväg ^^

 

Man behöver väl inte säga det högt, jag bara tänker saker för mig själv.

Apropå Dream Recall verkade det som det kom väldigt lätt för mig, för

jag har lyckats komma ihåg drömmar de senaste fyra nätterna jag gjort det. :)

Försökte mig även på lite WILD igår (det gick åt helvete).

 

Nej, det är ju meningen att man bara ska säga det i huvudet ;:

 

 

Okej, Klardröm är uppe! (Igen <.<)

På begäran av Tolin så lade jag upp den igen, fixade även till stavningen och formateringen.

FÖRE NI KLAGAR PÅ DESIGNEN OCH IFRAME SKITEN SÅ KAN JAG SÄGA ATT JAG GJORDE DEN I 2007, hade väl bristande kunskaper inom webbdesign då :_:

 

http://lucidus.manganation.se

Finns även tekniker och liknande som jag och Tolin översatte/skrev 2007, vettefan om det blir någon framtid av sidan, men äh.

 

Och nej, detta är inte reklam, i själva verket bryr jag mig inte ens om ingen besöker den :P

Det var faktiskt mer själva de översatta guiderna jag var efter :P Menmen, nu finns de där iaf så folk kan se efter.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...