Hoppa till innehåll

Arctic Sea


xpliT

Rekommendera inlägg

Hört talas om skeppet Arctic Sea? Det här är vad som hänt:

 

Den 24:e Juli kapades fartyget Arctic Sea av svartklädda män med vapen utanför Ölands kust. Männen kom i gummibåtar som det stod "Polis" på. De letade igenom båten under 12 timmar, saboterade kommunikationsutrustning och lämnade sen fartyget med alla livbojar.

Besättningen rapporterade inte kapningen direkt utan fortsatte sin resa mot Algeriet.

Mellan 30:e och 31:a Juli försvann skeppet från radarn och det är fortfarande försvunnet. Man tror att några kapare stannade kvar på skeppet.

Om inte en kapning på svenskt vatten vore konstigt nog så blir det bara värre;

Finsk polis har sagt att man tagit emot krav på lösensumma medan skeppets ägare säger att det inte finns några krav på en lösensumma.

Helt plötsligt så skickar Ryssland militära båtar och ubåtar för att leta efter Arctic Sea som har en rysk besättning. NATO är också plötsligt intresserade av att hitta skeppet.

Varför skulle man vilja kapa ett skepp som bär på en last av timmer till ett värde av 1,3 miljoner euro? Det finns skepp med mer värdefull last.

Den 14:e augusti så skulle Jakobstads brandkår mäta radioaktivitet vid piren som Arctic Sea låg förtöjd vid, men finska staten stoppade mätningarna. De sa att det inte behövdes.

 

Ryssland säger sig ha hittat skeppet igår, 16:e augusti, utanför Kap Verde.

Var det verkligen bara timmer på den där båten? Direkt efter kapningen när allt verkade vara ok så lät man det åka vidare. När det sedan försvann så ville alla hitta skeppet först.

Ryssen kommer nog aldrig att det var något annat i skeppet än timmer, själv tror jag att det var nått vapen. Kanske något nytt. Eller kanske någon ny vetenskaplig upptäckt som anses för farlig för allmänheten?

Spekulera!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

säkert bara timmer.Man fraktar inte hemliga vapen obevakat,inte ens ryssarna.Förresten är Arctic Sea ett finskt fartyg och jag tror knappast att dom utvecklat kärnvapen eller något liknande.

1.3 miljoner euro är ganska mycket pengar lägg sen till lösensumma för besättningen och fartyget så kan det bli en bra slant fråga Somalierna och Asiaterna dom vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

säkert bara timmer.Man fraktar inte hemliga vapen obevakat,inte ens ryssarna.Förresten är Arctic Sea ett finskt fartyg och jag tror knappast att dom utvecklat kärnvapen eller något liknande.

1.3 miljoner euro är ganska mycket pengar lägg sen till lösensumma för besättningen och fartyget så kan det bli en bra slant fråga Somalierna och Asiaterna dom vet.

Hur mycket lättare är det inte att kapa ett fartyg i Somalia än mellan Öland och Gotland? Och somalierna åker till fartygen och viftar med raketgevär, här har vi några som fått tag på en polisbåt och annan dyr utrustning (min uppfattning). En tysk tidning skrev att lösensumman låg på 1,5 miljoner euro (finsk polis har inte bekräftat) och jag tycker inte att ca 15 miljoner kr låter tillräckligt för att kapa ett fartyg inom EU med bara massor med timmer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Somalia fick man 23 miljoner för en supertanker med 1/4 av Saudiarabiens dags produktion ombord.

Jag tror nog det är lättare att klistra på polis märken och kapa ett fartyg i Sverige än i Aden vikens örlogs kryllande vatten.Sen tror jag media hypar upp det hela lite jag tror inte det är försvunnet längre,annars är det ju bara att skicka upp ett par AWACs så hittar man det direkt.Men visst är det lite mysko ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...