GTiedtke Skrivet 18 Augusti 2009 Rapport Skrivet 18 Augusti 2009 Tjena! :) En sak jag undrat länge, länge är, om man måste köpa plats på internet av t ex one.com, hur gör då hostarna och typ google och sånna? Hur lägger dom upp sina sidor på nätet? :blink: Citera
Median Skrivet 19 Augusti 2009 Rapport Skrivet 19 Augusti 2009 Sökmotorerna söker efter sidor varje dag att crawla igenom, genom länkar etc. Inte för att jag är så insatt i tekniken men det borde väl vara något sånt här. Efter dom har crawlat igenom sidorna läggs dom förhoppningsvis på sökmotorn. Citera
laynus Skrivet 19 Augusti 2009 Rapport Skrivet 19 Augusti 2009 fall du kör och söker i mysql är det bara använda SELECT och ett formulär det är enklaste vägen! Citera
PunkArne Skrivet 19 Augusti 2009 Rapport Skrivet 19 Augusti 2009 Sökmotorerna söker efter sidor varje dag att crawla igenom, genom länkar etc. Inte för att jag är så insatt i tekniken men det borde väl vara något sånt här. Efter dom har crawlat igenom sidorna läggs dom förhoppningsvis på sökmotorn. fall du kör och söker i mysql är det bara använda SELECT och ett formulär det är enklaste vägen!Jag tror ni har missuppfattat frågan. Min tolkning av den otydliga frågeställningen är hur internet är uppbyggt (hur du kan surfa in på google.com). Internet är ett stort nätverk, WAN (Wide Area Network). När du för över filer från en dator till en annan över ditt hemmanätverk använder du protokollet TCP/IP för att veta vilken dator som ska ta emot och vilken som är avsändare. Internet använder protokollet HTTP (ovanpå TCP/IP) för att föra över information till din webläsare efter att du skickat en efterfrågan till en viss IP-adress som en DNS-server har gett dig från ett hostname (ex: google.com) du använt. Det är ett stort nät av sammankopplade datorer, även din, som är Internet. Citera
Gäst 48893 Skrivet 26 Augusti 2009 Rapport Skrivet 26 Augusti 2009 (redigerat) fall du kör och söker i mysql är det bara använda SELECT och ett formulär det är enklaste vägen!Jag tror ni har missuppfattat frågan. Min tolkning av den otydliga frågeställningen är hur internet är uppbyggt (hur du kan surfa in på google.com). Internet är ett stort nätverk, WAN (Wide Area Network). När du för över filer från en dator till en annan över ditt hemmanätverk använder du protokollet TCP/IP för att veta vilken dator som ska ta emot och vilken som är avsändare. Internet använder protokollet HTTP (ovanpå TCP/IP) för att föra över information till din webläsare efter att du skickat en efterfrågan till en viss IP-adress som en DNS-server har gett dig från ett hostname (ex: google.com) du använt. Det är ett stort nät av sammankopplade datorer, även din, som är Internet. Alla ni tre har nog missuppfattat frågan. Jag tror han undrar hur webhosts lägger upp sina sidor/tjänster. Webhosts har en webbserver som är uppkopplad till Internet, möjligtvis på samma sätt som din dator. En webbserver är en dator med programvara som tar hand om alla inkommande "reqeuests" och skickar tillbaka rätt data (t.ex. en webbsida) till användarna. Det här är något som jag gjort hemma för att hosta min webbsida, men det krävs att datorn är på för att folk ska kunna besöka sidan (kan orsaka dyr elräkning beroende på datorn). Dessutom krävs en aning djupare förståelse för nätverk för att sätta upp programvaran. Istället väljer många att ladda upp sin sida på en annan server (webhost), så de slipper ha datorn på hela tiden och då kanske betalar lite för det. Redigerat 26 Augusti 2009 av 48893 Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.