Hoppa till innehåll

Virus I Modekortet!

Murcielago

Rekommendera inlägg

Ahahahaa.... Virus i moderkortet...

Din installation av OS:et är korrupt.

Vad är det som är så roligt med det?

Man kan inte få virus i moderkortet.

Virus kan dock påverka moderkortet, om jag ska vara petig.

Det går... Hur tror du annars att det är möjligt att flasha BIOS i moderkortet? Men det är väldigt ovanligt. Det enda sättet som jag känner till att infektera BIOS med virus är att fysiskt sätta in t.ex. en CD-skiva, USB-minne eller diskett och låta BIOS boota ifrån den.
:rolleyes:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu {fott igong modekortet. Windows Vista Home Premium are installerad och nu efter Windows update kordes so startardes datorn om som vanligt. Nu kommer jag inte in pa systemet det stor bara: Datorn saknar ett operativsystem men jag kan andvanda Asus Gate Express och det are dar i fron jag skriver. Vet du vad det kan vara for fel?

Troligen är hårddisken trasig. Eller så har du oavsiktligt rensat MBR på hårddisken.

Nej hårddisken var inte trasig. Jag testade med en annan hårddisk och satte in Windows skivan och det står fortfarande Det går inte att avgöra om datorn innehåller en giltig systemvolym.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går... Hur tror du annars att det är möjligt att flasha BIOS i moderkortet? Men det är väldigt ovanligt. Det enda sättet som jag känner till att infektera BIOS med virus är att fysiskt sätta in t.ex. en CD-skiva, USB-minne eller diskett och låta BIOS boota ifrån den.

Såvidare man inte är helt dum i huvudet så kommer det aldrig att hända.

För övrigt lär jag ifrågasätta Vitdoms exempel, hur exakt skulle viruset infektera bios? Även om det fanns ett virus i en random mapp på skivan som även kunde användas för att boota med skulle det inte hända något.

Nog för att jag inte är så kunnig på vad virus kan vara kapabla till, men som jag ser det så vore det enda sättet att få virus "i" moderkortet, enligt ditt exempel, att själva bootskivan var gjord för att infektera med virus.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt lär jag ifrågasätta Vitdoms exempel, hur exakt skulle viruset infektera bios? Även om det fanns ett virus i en random mapp på skivan som även kunde användas för att boota med skulle det inte hända något.

Nog för att jag inte är så kunnig på vad virus kan vara kapabla till, men som jag ser det så vore det enda sättet att få virus "i" moderkortet, enligt ditt exempel, att själva bootskivan var gjord för att infektera med virus.

Precis. Jag räknade bara på att han skulle kunna ha ett virus i moderkortet för att det var han själv som trodde det(kolla rubriken). Men jag avvisade den teorin i samma inlägg eftersom att det är extremt otroligt att han skulle ha fått ett virus i moderkortet.

Men om det fungerar då och då är det extremt otroligt att han har fått ett virus i moderkortet, troligen är något trasigt. Min dator har haft liknande symptom, då var det fel på mitt grafikkort och processorn blev för varm(en gång blev den så varm så att den brändes fast i moderkortet... :rolleyes:). Du kan läsa om det i dessa ämmen:

http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=111907

http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=109190

http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=69109

http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=66275

Vill du inte lämna in datorn på service, så rekommenderar jag dig att ta bort den gamla kylpastan ifrån processorn och applicera ny. Om inte det fungerar, kolla om grafikkortet fungerar genom att t.ex. sätta in det i en annan dator eller att pröva sätta in ett annat grafikkort i din dator och testa om det fungerar. Om inte ditt nuvarande grafikkort fungerar får du köpa ett nytt.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man ska uppdatera sitt bios och någon har hackat t.ex ASUS's hemsida och lagt upp smittade filer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när jag har haft nätvärkskabel utdragen i 4 timmar så fungerar datorn utan problem:S Det som hände innan var att det inte kom någon bild och att usb musen inte fungerade. Felet var tydligen att processorn blev för varm och problemet löstes när jag dammsugit av fläkten till processorn. Viruset kanske kan sitta i nätvärksporten som göra så att hårddiskarna inte fungerar och att datorn inte hittar något Windows system. Det jag ska pröva är att köpa ett Norton Internet Security paket helst det senaste, och se om problemet återkommer. Eller vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu när jag har haft nätvärkskabel utdragen i 4 timmar så fungerar datorn utan problem:S Det som hände innan var att det inte kom någon bild och att usb musen inte fungerade. Felet var tydligen att processorn blev för varm och problemet löstes när jag dammsugit av fläkten till processorn. Viruset kanske kan sitta i nätvärksporten som göra så att hårddiskarna inte fungerar och att datorn inte hittar något Windows system. Det jag ska pröva är att köpa ett Norton Internet Security paket helst det senaste, och se om problemet återkommer. Eller vad tror du?

Om problemet löstes när du dammsög av CPU-fläkten så var det väl inget virus, och du behöver inte göra något mer? Eller?

Har du inte ett anti-virus/anti-spyware skydd rekommenderar jag dig att skaffa det. Ger ingen rekommendation, men jag använder Avast! Home Edition 4.8 som är gratis och jag är mycket nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...