Hoppa till innehåll

Goda Recept


GangstaLean
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej!

Här kan ni lägga in recept på god mat! Själv gillar jag att vara i köket och baka.

 

Official Äggröra recept:

Ingredienser: 3 ägg, margarin, salt, peppar.

 

Så här gör man:

Lägg spisen på medelvärme, och ta en stekpanna och lägg lite margarin (1-3 Gram), nä det har smälltit, så ska du lägga in dina ägg. Du ska röra om ganska ofta, sen krydsätter du. Du a öra om ända tills det slutar typ att vara vatten.

 

Klart! Nu är det bara att njuta!

 

Skicka in era recept här \/

 

Eh. Man har nästan alltid grädde i äggröra. Annars är det bara ägg som man har geggat runt.

Alternativt mjölk :o vilket är samma sak..

 

Det är inte alls samma sak, läste du aldrig hemkunskap? D:

 

Jo, men i skapande av äggröra gör det i princip samma sak, typ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ingredienser

 

2 ägg

2.5 dl socker

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

100g smör

1 dl mjöl

1/2 tsk salt

 

 

Steg för steg

 

- Sätt ugnen på 175 grader

 

- Smält smöret i en kastrull

 

- Vispa ägg och socker tills det blir poröst

 

- Blanda samman med resten av ingredienserna, obs blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kladdkakan torr.

 

- Häll ner smeten i en brödad form

 

- Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha.

 

- Låt svalna och servera med grädde eller glass

_________________________________________________________________________________________

 

:) Kladdkaka <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Billigt mellanmålssnack á la starkt!

 

Ta en påse nudlar, sådana som man brukar koka upp som mellanmål.

 

Öppna påsen lite så det kommer ut lite luft. Krossa nudlarna så gått det går med handen utan att det flyger ut. håll för hålet lite hjälper.

 

Häll upp de krossade nudlarna i en skål och krydda med valfria kryddor. Jag brukar krydda med chili och vitlkökskrydda + kryddpåsen man får med i nudelpåsen.

 

Käka framför datorn med ett stort glas av valfri dryck. Om det är starkt rekommenderar jag att skippa den kolsyrade drycken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Billigt mellanmålssnack á la starkt!

 

Ta en påse nudlar, sådana som man brukar koka upp som mellanmål.

 

Öppna påsen lite så det kommer ut lite luft. Krossa nudlarna så gått det går med handen utan att det flyger ut. håll för hålet lite hjälper.

 

Häll upp de krossade nudlarna i en skål och krydda med valfria kryddor. Jag brukar krydda med chili och vitlkökskrydda + kryddpåsen man får med i nudelpåsen.

 

Käka framför datorn med ett stort glas av valfri dryck. Om det är starkt rekommenderar jag att skippa den kolsyrade drycken.

Hårda nudlar? :huh:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Billigt mellanmålssnack á la starkt!

 

Ta en påse nudlar, sådana som man brukar koka upp som mellanmål.

 

Öppna påsen lite så det kommer ut lite luft. Krossa nudlarna så gått det går med handen utan att det flyger ut. håll för hålet lite hjälper.

 

Häll upp de krossade nudlarna i en skål och krydda med valfria kryddor. Jag brukar krydda med chili och vitlkökskrydda + kryddpåsen man får med i nudelpåsen.

 

Käka framför datorn med ett stort glas av valfri dryck. Om det är starkt rekommenderar jag att skippa den kolsyrade drycken.

Studentmat :)

 

 

Här är min favorit!

 

Ta en 200g marabou och krossa den i små bitar, ställ in i micron i ett tag tills det blir geggamojja, ta en-två bananer och skär dem i bitar och släng ner i geggamojjan, mums!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Swedishmoose

lite student mat :)

 

laga potatis mos när moset är klart lägg det på en tallrik ha på massor av ketchup och rostad lök blanda ihop och ät!

jag tycker det är okej :D men kom ihåg ha i ketchup det finns dom studenterna som inte får i sig någon grönska och hamnar på sjukan så ketchup är bra.

 

 

ps: du kan om du vill ha t.ex. fiskpinnar eller korv i.

Redigerat av Swedishmoose
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Behövs -

4 rostmackor

Ost

Smör

Pizzakrydda.

Skinka

Toastjärn

 

Ta dina 4 rostmackor och dra smör på dem.

Lägg nu på osten. (på båda sidorna)

Ta nu 2 av dina mackor och dra på MYCKET pizzakrydda på båda. Lägg den tunna skinkan på.

Ta 1 av de mackor och lägg den på en macka som inte har någon pizzakrydda på.

Gör desamma med den andra.

 

Smöra på båda utsidorna. Lägg i toastjärnet.

Vänta 5 min och ät :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

lite student mat :)

 

laga potatis mos när moset är klart lägg det på en tallrik ha på massor av ketchup och rostad lök blanda ihop och ät!

jag tycker det är okej :D men kom ihåg ha i ketchup det finns dom studenterna som inte får i sig någon grönska och hamnar på sjukan så ketchup är bra.

 

 

ps: du kan om du vill ha t.ex. fiskpinnar eller korv i.

Är det verkligen så mycket Tomater i ketchup längre? Mest socker och annat. Kanske inte så bra att få i sig en massa socker som student även om man inte är grönt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni är ju lata hela bunten. :P

 

Såhär gör man RIKTIG mat!

 

 

 

Skala och skiva 2 mellanstora lökar och 5 stora klyftor vitlök. (1-3 chilis om du vill ha det starkt).

 

Släng ned lite fett (olja/smör/margarin/kombination av dessa tre) i en STOR kastrull. När smöret/margarinet har smält, lägg försiktigt i 500 g köttfärs (varmt fett är farligt, släng INTE i). Ha i två nypor salt, lite peppar och lite grillkrydda. Med en slev, rör långsamt om tills köttfärsen är brun och fin.

 

Nu slänger du i löken, vitlöken och eventuellt chilin. Rör om lite då och då tills löken är lite mjuk.

Nu häller du i 2 burkar krossade tomater, 2 burkar vita bönor i tomatsås, 1 dl matlagningsgrädde, 2-3 matskedar soja och 2 dl vatten. Rör om och sätt på ett lock.

 

Nu kan du fixa ris eller pasta och sätta den kastrullen på spisen. När riset eller pastan är klar så är maten klar.

 

Nu ska du smaka av såsen. Krydda hur du vill. Jag rekommenderar grillkrydda, oregano, chilisås, curry och vitlökspulver, men det beror på hur stark ni nu vill ha maten. Rör om då och då så det inte bränner i botten.

 

När pastan/riset är klart, stäng av alla plattor på spisen, lägg upp maten i en tallrik och njut av din chili con carne! Dessutom har du chili con carne till 3-6 dagar beroende på hur mycket du äter.

 

 

Själv har jag i 1 burk kikärtor och 1 burk kidneybönor också, mycket mättande och gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Ingredienser:

500 g fläskfile

3 msk soja

1 burk champinjoner

4 dl vispgrädde

1 dl turkisk yoghurt

1 gul lök

 

Gör så här

Skiva fläskfilén i bitar och lägg i stekpannan. Stek tills de är genomstekta. Lägg sedan i champinjonerna och löken. Blanda i grädde och soja. Låt det småkloka i ca 10 minuter till såsen tjocknar. Tillsätt turkisk yoghurt för att få såsen tjockare. Krydda med salt och peppar efter behag. Servera gärna med en god avocadosallad.

 

Sjukt god gryta, den godaste jag ätit, och lättlagad är den också. Serveras eventuellt med ris/potatis, men jag käkar inte kolhydrater så jag sket i den biten :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Guggos snabba pastasås.

 

Ingredienser:

1 burk creme fraiche

2. Ost. Parmesan rekommenderas

3. Peppar

4. Diverse annat.

 

Gör såhär:

Smält creme fraichen i en kastrull. När den är helt smält så tillsätter du parmesanosten och pepparn. Klart. (Om man vill kan man lägga till skinka, lite vitlök, eller något annat gott.

Guggos svampiga sås.

 

Ingredienser:

Svamp. Champinjoner eller kantareller.

Lök

Salt och peppar

Grädde

 

Gör såhär:

Bryn svampen och löken i stekpanna. Tillsätt grädde, salt och peppar. Rör runt lite. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...