Hoppa till innehåll

Jquest2d


RPG-Master

Rekommendera inlägg

Jag håller på att skriva en RPG-Motor i Java, målet är att den skall fungera ungefär som klassiska SNES-Titlar såsom Final Fantasy och Chrono Trigger. Den är open source, och kan hittas här:

 

http://code.google.com/p/jquest2d/

 

För ett dokument över saker som behöver slutföras just nu kollar du här:

 

http://code.google.com/p/jquest2d/wiki/ToDo

 

Screenshots från Revision 20:

 

Map-Editor:

http://i45.tinypic.com/13yq6p5.png

 

Spelmotor:

http://i47.tinypic.com/30049dl.png

 

Om någon som har en hyfsad Java-kompetens är intresserad, hjälp gärna till med projektet!

Redigerat av RPG-Master
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du vet att SNES och dess spel är programmerade med Assembler, va?

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att programmera om något så avancerat som SNES och dess spel med Java. Hur har du tänkt när du valde Java, och hur ska det se ut?

Är mycket väl medveten om vad riktiga SNES-spel är skrivna i... Poängen med motorn är att ge samma spelstil/känsla, inte emulera precis hur det fungerar tekniskt.

 

Att programmera en modulär spelmotor i Java är inte speciellt svårt, varför skulle det vara svårare i Java än i något annat språk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du vet att SNES och dess spel är programmerade med Assembler, va?

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att programmera om något så avancerat som SNES och dess spel med Java. Hur har du tänkt när du valde Java, och hur ska det se ut?

Är mycket väl medveten om vad riktiga SNES-spel är skrivna i... Poängen med motorn är att ge samma spelstil/känsla, inte emulera precis hur det fungerar tekniskt.

 

Att programmera en modulär spelmotor i Java är inte speciellt svårt, varför skulle det vara svårare i Java än i något annat språk?

 

True dat.

Är inte så inne i JAVA men. Är det lätt om man har lite C++ erfarenhet och ganska mycket LUA erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du vet att SNES och dess spel är programmerade med Assembler, va?

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att programmera om något så avancerat som SNES och dess spel med Java. Hur har du tänkt när du valde Java, och hur ska det se ut?

Är mycket väl medveten om vad riktiga SNES-spel är skrivna i... Poängen med motorn är att ge samma spelstil/känsla, inte emulera precis hur det fungerar tekniskt.

 

Att programmera en modulär spelmotor i Java är inte speciellt svårt, varför skulle det vara svårare i Java än i något annat språk?

 

True dat.

Är inte så inne i JAVA men. Är det lätt om man har lite C++ erfarenhet och ganska mycket LUA erfarenhet?

 

Antar att det förenklar om man lite C++, dock inte så mycket på LUA-fronten. Denna motorna kanske skall köra LUA som skriptspråk dock, och då kan du ju göra mycket nytta :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du vet att SNES och dess spel är programmerade med Assembler, va?

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att programmera om något så avancerat som SNES och dess spel med Java. Hur har du tänkt när du valde Java, och hur ska det se ut?

Är mycket väl medveten om vad riktiga SNES-spel är skrivna i... Poängen med motorn är att ge samma spelstil/känsla, inte emulera precis hur det fungerar tekniskt.

 

Att programmera en modulär spelmotor i Java är inte speciellt svårt, varför skulle det vara svårare i Java än i något annat språk?

 

True dat.

Är inte så inne i JAVA men. Är det lätt om man har lite C++ erfarenhet och ganska mycket LUA erfarenhet?

 

Antar att det förenklar om man lite C++, dock inte så mycket på LUA-fronten. Denna motorna kanske skall köra LUA som skriptspråk dock, och då kan du ju göra mycket nytta :)

 

Då ansöker jag gärna till den delen.

Visserligen är mer mera inne i Garry's Mod anpassad LUA.

 

Men jag förstår konceptet om hur man skapar funktioner och hooks osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du vet att SNES och dess spel är programmerade med Assembler, va?

 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att programmera om något så avancerat som SNES och dess spel med Java. Hur har du tänkt när du valde Java, och hur ska det se ut?

Är mycket väl medveten om vad riktiga SNES-spel är skrivna i... Poängen med motorn är att ge samma spelstil/känsla, inte emulera precis hur det fungerar tekniskt.

 

Att programmera en modulär spelmotor i Java är inte speciellt svårt, varför skulle det vara svårare i Java än i något annat språk?

 

True dat.

Är inte så inne i JAVA men. Är det lätt om man har lite C++ erfarenhet och ganska mycket LUA erfarenhet?

Antar att det förenklar om man lite C++, dock inte så mycket på LUA-fronten. Denna motorna kanske skall köra LUA som skriptspråk dock, och då kan du ju göra mycket nytta :)

 

Då ansöker jag gärna till den delen.

Visserligen är mer mera inne i Garry's Mod anpassad LUA.

 

Men jag förstår konceptet om hur man skapar funktioner och hooks osv.

 

Då motorn är helt open-source kan du göra vad du vill med den :) Kommer förmodligen ta ett tag innan en skript-motor är implementerad då det är en hel del på ToDo-listan redan nu.

 

Har uppdaterat till revision 20 nu, aningen bättre UI på map-editorn, lägger till ett par screenshots i min första post också!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...