Hoppa till innehåll

C Vs. C++


Vitdom

Rekommendera inlägg

Tja.

 

Nu har jag hållit på och försökt lära mig C++ ett ganska långt tag, men jag har inte haft så mycket tid att lära mig C++ på senaste tiden. Idag undrade jag över några saker om både C och C++, och jag kom fram till att det var mycket komplext. Jag kom även fram till att C++ var mer komplexare än C, genom att det fanns fler regler och funktioner i C++. C++ är ju en utbyggnad av C.

 

Det jag vill göra är att lära mig ett kraftfullt programmeringsspråk som man kan använda för att programmera många olika saker, inte bara inom ett område. De programmeringsspråken som jag har kommit fram till som passar denna beskrivning är Assembler, C och C++.

 

Eftersom Assembler är ett väldigt stort språk som ser annorlunda ut för olika system och att man arbetar på maskinnivå så är det ganska tidskrävande och det tar även lång tid att programmera stora projekt.

 

C är ett coolt litet språk som (enligt mig) kan klassas som ett medelnivåspråk. Det är kraftfullt, används idag inom ett brett område och uppdateras fortfarande.

 

C++ är ett stort språk som klassas som ett högnivåspråk. Man skulle kunna säga att C++ är C men med OOP-funktionalitet. Det används mycket idag och är väldigt aktuellt.

 

 

Ska jag sluta lära mig C++, och börja lära mig C istället; eller ska jag fortsätta lära mig C++?

Jag tycker att C++ verkar som ett lite för stort programmeringsspråk för mig vid ögonblicket.

 

Mitt mål är att lära mig allt som det språk jag väljer, har att bjuda på.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja.

 

Nu har jag hållit på och försökt lära mig C++ ett ganska långt tag, men jag har inte haft så mycket tid att lära mig C++ på senaste tiden. Idag undrade jag över några saker om både C och C++, och jag kom fram till att det var mycket komplext. Jag kom även fram till att C++ var mer komplexare än C, genom att det fanns fler regler och funktioner i C++. C++ är ju en utbyggnad av C.

 

Det jag vill göra är att lära mig ett kraftfullt programmeringsspråk som man kan använda för att programmera många olika saker, inte bara inom ett område. De programmeringsspråken som jag har kommit fram till som passar denna beskrivning är Assembler, C och C++.

 

Eftersom Assembler är ett väldigt stort språk som ser annorlunda ut för olika system och att man arbetar på maskinnivå så är det ganska tidskrävande och det tar även lång tid att programmera stora projekt.

 

C är ett coolt litet språk som (enligt mig) kan klassas som ett medelnivåspråk. Det är kraftfullt, används idag inom ett brett område och uppdateras fortfarande.

 

C++ är ett stort språk som klassas som ett högnivåspråk. Man skulle kunna säga att C++ är C men med OOP-funktionalitet. Det används mycket idag och är väldigt aktuellt.

 

 

Ska jag sluta lära mig C++, och börja lära mig C istället; eller ska jag fortsätta lära mig C++?

Jag tycker att C++ verkar som ett lite för stort programmeringsspråk för mig vid ögonblicket.

 

Mitt mål är att lära mig allt som det språk jag väljer, har att bjuda på.

 

Tycker du ska fortsätta lära dig C++ eftersom det används mer. Tänk dig, om 10 år så kanske C inte supportas längre. C++ är ett väldigt kraftfullt språk och har goda framtider. Dessutom används C++ mer än C.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det bästa är ju att fortsätta med C++.

Om du har tillgång till Windows så skulle du kanske kunna gå över till C++ i .NET format ett tag, för att sen gå över till rent C++ som fungerar på alla system. Jag har ingen koll, men det kanske underlättar.

 

Jag har inte så stor erfarenhet av C++. Har bara läst lite i en bok jag har, men kan åtminstonde en del om syntaxen.

Jag tänkte så här. Om jag börjar med PHP, så jag kan knacka PHP i sömnen och sen går över till C++. Då kommer jag troligtvis att ha lite lättare för C++. För syntaxen i PHP kommer ju från C.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, jag har också tänkt lite på det här.

 

Jag bestämmer mig nog för att fortsätta med C++. Men jag har glömt lite viktiga saker så jag får läsa om min C++ bok från början.

 

 

Men jag har en fråga också som jag inte riktigt förstår. Vad är skillnaden mellan en deklaration och definition?

Frågar detta för att jag måste förstå det för att kunna lära mig använda extern i C++ som jag kommit till nu.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...