Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Ja jag håller med Raeven. Alltihop är otroligt förlegat. Staten ska inte finansiera den typen av underhållning som kungahuset nu faktiskt har blivit.

 

Eller det är klart att staten får finansiera underhållning, men kalla det då för guds skull underhållning och inte något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tycker det är löjligt och oseriöst, Sveriges representanter överlever på att synas i söndagstidningar, småprata med nobelpristagare i direktsändning och ha direktsänt bröllop. En sådan komersiell produkt borde inte få kallas statschef eller representera Sverige på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Monarki är ju väldigt festligt och det symboliserar sverige, men jag kan tycka att republik är mer demokratiskt när man får rösta på den man tycker bäst om, medan i monarki ärven kungens dotter kronan.

Men nu har vi ju en statsminister som vi får rösta fram så det kanske är bra...

Jag är nog för monarki men det kanske ändrar sig i äldre ålder?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Monarki är ju väldigt festligt och det symboliserar sverige, men jag kan tycka att republik är mer demokratiskt när man får rösta på den man tycker bäst om, medan i monarki ärven kungens dotter kronan.

Men nu har vi ju en statsminister som vi får rösta fram så det kanske är bra...

Jag är nog för monarki men det kanske ändrar sig i äldre ålder?

Det är det förstfödda barnet som ärver kronan annars hade kungen kanske haft jättemånga barn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det förstfödda barnet som ärver kronan annars hade kungen kanske haft jättemånga barn.

Men som jag fattade det som är var det Karl XIV Gustav (?) som gjorde att det var det förstfödda, men innan var det den förstfödda pojken, och om det inte blev någon när kungen dog, så fick dottern ta över?

 

Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Krav att leva upp till?

Rätta mig om jag har fel, men kungen håller väl ändå bara på och vinkar till folket på nationaldagen och pryder förstasidorna i Svensk Damtidning?

Han gör väl ändå inget viktigt, men kan väl hålla med om att det kan vara jobbigt att vara honom, paparazzi håller ju på och är taskiga mot honom :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Krav att leva upp till?

Rätta mig om jag har fel, men kungen håller väl ändå bara på och vinkar till folket på nationaldagen och pryder förstasidorna i Svensk Damtidning?

Han gör väl ändå inget viktigt, men kan väl hålla med om att det kan vara jobbigt att vara honom, paparazzi håller ju på och är taskiga mot honom :S

Skämtar du? ^^

 

Bara nyligen var det ju värsta skandalen för att kungen hade varit på strippklubb, blev värsta kalabaliken efter som han inte uppfyllde de krav som svenska folket förväntade sig. Han har mer än 9miljoner personer bakom sig som förväntar sig att han ska sitta, stå och gå som en kung.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Krav att leva upp till?

Rätta mig om jag har fel, men kungen håller väl ändå bara på och vinkar till folket på nationaldagen och pryder förstasidorna i Svensk Damtidning?

Han gör väl ändå inget viktigt, men kan väl hålla med om att det kan vara jobbigt att vara honom, paparazzi håller ju på och är taskiga mot honom :S

 

...men skojar du eller? :|

 

Kungen sitter ju knappast på slottet och rullar tummarna de dagarna på året det inte är nationaldag. Han arbetar otroligt mycket med alla möjliga saker. Antagligen så arbetar han mer timmar per vecka än vad någon av oss någonsin kommer göra.

 

Framförallt så representerar han Sverige och monarkin när han reser runt hela världen, och Sverige på diverse olika saker. Jag skulle sätta allt jag äger och har på att de som säger "men han åker ju bara runt och skakar hand" inte skulle klara en vecka som kung.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...