Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Kungen deltar heller inte i viktiga forum för opinionsbildning, ställningstagande i viktiga frågor och liknande.

 

Det är ju hela poängen. Vi har en representant som är neutral. Kungen kan representera folk från både socialdemokraterna och folkpartiet eftersom han inte tar ställning. En president representerar sitt parti, inte sitt land.

 

Därför är kungen helt poänglös.

 

Kungafamiljen i Sverige kan göra det politikerna inte kan, resa runt och hälsa på små fattiga barn, utan att vara upptaget med annat :P

 

Vilket är precis varför Sverige är så välkänt i världen. Kungen ger oss bra publicitet, publicitet ger oss mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kungen deltar heller inte i viktiga forum för opinionsbildning, ställningstagande i viktiga frågor och liknande.

 

Det är ju hela poängen. Vi har en representant som är neutral. Kungen kan representera folk från både socialdemokraterna och folkpartiet eftersom han inte tar ställning. En president representerar sitt parti, inte sitt land.

 

Därför är kungen helt poänglös.

 

Hur kan en representant som reprensenterar ALLA (typ) och inte bara sitt eget parti vara poänglös?

 

Kungen representerar Sverige. Barack Obama representerar Demokraterna.

 

Ser du skillnaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag som trodde att en president även har som uppgift att representera ett land. ;)

 

Eftersom monarkin är så förlegad så tycker jag att det är dags för lite förändring. Om en människa har som uppgift att representera ett land så borde denna människa vara demokratiskt vald av folket.

Redigerat av baz14
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Saken med en folkvald representant är ju just precis att han endast representerar sina VÄLJARE (sitt parti). Inte sitt land.

 

Edit: Extra super kul fakta; Över 70% av Sveriges befolkning stödjer monarkin. I alla fall enligt den senaste undersökningen jag läste.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anar jag ironi, Dave?

visserligen stödjer jag varken republik eller monarki, men jag måste säga att en president representerar åtminstone majoriteten av ett lands befolkning, antagligen så speglar denne också majoriteten, även om det inte nödvändigtvis är så eftersom när man väl är vald kan man bete sig lite hur man vill.

 

Däremot i en monarki där landets "representant" lever på livslångt apanage med en livstil som är totalt frånskild resten av befolkningen kan jag inte hävda att representanten, regenten, speglar folket väl, väldigt dåligt om jag skall vara ärlig.

 

Ja presidenten lever mer eller mindre ett "kungaliv" under sin period också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Däremot i en monarki där landets "representant" lever på livslångt apanage med en livstil som är totalt frånskild resten av befolkningen kan jag inte hävda att representanten, regenten, speglar folket väl, väldigt dåligt om jag skall vara ärlig.

Håller med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"En nations högsta symbol kommer ofelbart att utsättas för svassande och fjäsk. Fjäsket är en del av den mänskliga naturen och det är löjeväckande att tro att det skulle försvinna vid införande av en republik. Republiken har dessutom den egenskapen att alla de som hjälpt presidenten att väljas förväntar sig gentjänster av honom/henne. Det är bättre att låta fjäsket kanaliseras mot ett tämligen maktlöst hov än mot en person med verklig makt. Politikerna har tillräckligt många svassande jasägare omkring sig redan utan glansen av ett statschefsämbete."

 

Och vad spelar det för roll om kungen får apanage? Det får ju presidenter också...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Istället för att babbla på i evighet om vem som representerar vad så kan man ju fråga sig om vad en president respektive kung kan bidra med i det politiska etablissemanget, och där tror jag att en president har en hel del fördelar gentemot kungar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...