Hoppa till innehåll

Vilken Av Dessa Gitarrer?


spy
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

asså, jag redan en ibanez som gick på ungefär 6000 men jag gillar inte soundet, kom nyss på att det kanske är förstärkans fel? ljudet jag hatar mest är nog när man kör mer rock och man sätter på soundet ''insane'' vilket det heter på min förstärkare. det är svårt att förklara vad jag inte gillar men det låter bara fult. vad tror ni? förstärkaren eller gitarren? det är en line 6 förstärker förresten

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mickarna på en Ibanez brukar inte ens i närheten vara liknande som på en Stratocaster.. Så det kan vara det.. Men visst, jag märkte en jävla stor skillnad då jag böt förstärkare (Hade en crap Stagg 10w förr, nu en Peavey Vypyr 30w). Det var ju självklart det var skillnad i det fallet.. Är det en sån där förstärkare som man får med i gitarrpaket som du har? De brukar vara kassa.. Det finns ett antal fina och bra gitarrer för runt 350-600€ (3500-6000kr) på thomann, de jag kan rekommendera är (ifall du är intresserad av att köpa ny gitarr) ;

 

Epiphone Les Paul Standard - Runt 4000kr tror jag

Fender Mexican Stratocaster - Lite över 5000kr

Vintage V100 (Finns olika Vintage modeller, har bara kollat på V100 dock..) - Typ 3500kr

 

Självklart hittar du gitarrer som kanske passar just din smak mera, men de där gitarrerna har jag kollat och läst reviews på, och de verkar vara väldigt bra för deras pris.

 

( Btw, hur länge har du spelat? Man brukar inte skaffa en 5000-6000kr gitarr som första ;o Men jag antar att du har spelat ett bra tag p.g.a. Ibanezen ;d )

Redigerat av Hurricane
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men, om man ska vara petig och dryg, så kan man egentligen inte bara kolla på prisklassen.

 

En av två likadana gitarrer (dvs samma tillverkare och samma modell) kan vara bättre än den andre vad gäller sound och känsla osv. Trä är ganska opålitligt av sig och därför varierar det från gitarr till gitarr.

 

Men åter till det relevanta.

Jag skulle gissa på att mycket av ditt problem ligger i förstärkaren, just nu i varje fall. "Insane" brukar innebära fruktansvärt mycket dist, vilket sällan låter bra på en Line 6.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo, om jag ska köpa en förstärkare funderar jag på en marshall.. om ni har spelat på en marshall, kan ni ge ngt tips på en? skulle va nice om den gick under 3000kr :rolleyes: kanske en peavy ändå. jag vet inte. säg vad ni tycker :)

Redigerat av spy
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Under 3000 :- Får du ingen så här jättebeast till förstärkare men det borde väl funka med en under 3000 :-

 

Denna kanske kunde passa dig : http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=32195&artno=230112

 

Det är ingen bild på den men... Läs beskrivningen ;)

 

15 Watt, 8" högtalarelement

4 programmerbara presets

Inbyggda effekter (Reverb, Chorus, Phaser, Flanger & Delay)

3-bands EQ

MP3/Line in-ingång

Hörlursutgång med högtalarsimulering

------------------------------------------------

Om du vill ha en för 2950 + 114(Frakt)= 3064 Så blir det ju lite mer är 3000 men det är ju bara 64 kr...

 

Den är på 30 watt och är är ju lite bättre än den andra som var 15 watt... Den har

 

30 Watt, 10" Högtalarelement

4 programmerbara presets

Inbyggda effekter (Reverb, Chorus, Phaser, Flanger & Delay)

3-bands EQ

MP3/Line in-ingång

Hörlursutgång med högtalarsimulering

 

Så nu har du något och tänka på ;)

 

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=32196&artno=230113

 

(Båda är ju såklart marshall som du bad om.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men musikbörsen duger ju inte :rolleyes:

 

Annars är marshall finfina stärkare. Det enda problemet med billigare marshallstärkare (i varje fall med de jag har testat) är att man måste upp den del i volym innan man får till ett bra sound.

 

Sen kan det ju vara så att jag har gått och blivit perfektionist, men det är ganska irrelevant tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och se till att inte få en för biffig förstärkare. Då brukar det vara ett sjumilasteg på volymen i början, och man kan inte spela så lågt som man vill om det är på kvällen, eller man bor i lägenhet eller något sånt.

 

Sen var det någon som tipsade om en Epiphone Les Paul, men jag skulle själv avråda dig från att skaffa en sån. Känns mycket annorlunda att spela på än en Strata (som jag är van vid). Dessutom är en Epiphone grymt tung om man jämför med en ordentlig Les Paul från Gibson, så det tär en del på axeln om man spelar mycket med axelband.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...