Hoppa till innehåll

Betyg I Bild?


Rhino
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 37
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är helt fel att bild och idrott ska ha något att göra med var man ska få studera i framtiden. En vän till mig blev påkörd av en bil som liten och har därefter haft problem med sina ben så att han inte har kunnat delta på idrotten under hela sin gymnasietid. Han är heller inte särskilt bra på bild och fick ett riktigt lågt betyg där också. Universitet han tänker söka till har väldigt höga krav och på grund av dessa två IG:n reduceras chansen att komma in rejält.

Enligt min idrottslärare så går handikappade efter ett helt annat system i idrotten, så om han har fått IG pga sitt handikapp så är det skolan som gör fel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

 

läraren ska vad jag vet i bild bedöma hur pass väl man använder vissa tekniker och kreativiteten. något som f.ö. är precis lika lätt/svårt att öva på som andra ämnen. dessutom är det bra övning inför kommande studier där allt inte handlar om ren fakta, utan även om att tänka själv.

 

ang. idrott tycker jag det är som precis vilket annat ämne som helst, ser ingen större skillnad på att få 10 rätt på ett prov och springa under 10 minuter på en löprunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

 

vadå tycke och smak... antingen är väl en linje rät eller inte. En kub ser ut på ett speciellt sätt, på samma sätt föll berlinmuren ett speciellt år. Bild i högstadiet handlar mest om ritteknik, bildligt berättande och seende, att använda olika redskap och kanske lite historia. Att du sedan har ett personligt uttryckssätt eller analyserar bilder med egna tankar ska bara ge ett högre betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

 

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

 

vadå tycke och smak... antingen är väl en linje rät eller inte. En kub ser ut på ett speciellt sätt, på samma sätt föll berlinmuren ett speciellt år. Bild i högstadiet handlar mest om ritteknik, bildligt berättande och seende, att använda olika redskap och kanske lite historia. Att du sedan har ett personligt uttryckssätt eller analyserar bilder med egna tankar ska bara ge ett högre betyg.

 

Men herregud, det varierar väl helt från skola till skola och lärare till lärare vad bildlektionerna faktiskt

innehåller. 9:an på min gamla skola håller t.ex. på med foto och film och skit, vilket vi aldrig gjorde.

Och även om man är riktigt jävla kass på att rita kan man ta åt sig av den tjockade texten. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

 

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

 

vadå tycke och smak... antingen är väl en linje rät eller inte. En kub ser ut på ett speciellt sätt, på samma sätt föll berlinmuren ett speciellt år. Bild i högstadiet handlar mest om ritteknik, bildligt berättande och seende, att använda olika redskap och kanske lite historia. Att du sedan har ett personligt uttryckssätt eller analyserar bilder med egna tankar ska bara ge ett högre betyg.

 

Men herregud, det varierar väl helt från skola till skola och lärare till lärare vad bildlektionerna faktiskt

innehåller. 9:an på min gamla skola håller t.ex. på med foto och film och skit, vilket vi aldrig gjorde.

Och även om man är riktigt jävla kass på att rita kan man ta åt sig av den tjockade texten. -_-

 

Jag förstår inte var du vill komma. Att man håller på med film och foto är jättebra. Fotografisk bild och rörlig bild är också en stor del av bildämnet, och de innehåller ju regler och redskap precis som vanligt måleri. Jag reagerade på ditt inlägg att man inte kan bedöma hur duktig någon är i bild för att det bara är upp till tyckte och smak. Jag anser att det finns rätt och fel inom bildkonsten också. Det finns alltid kriterier.

Om det är som du säger, så finns det alltså en helt fri uppgift där man får göra precis vad man vill och sedan betygsätter läraren konstverket och det kan jag inte tro en sekund på. Det finns i bildämnet riktlinjer till betygssättning precis som i alla andra ämnen.

 

Att man sedan inte bör ha bild för att vissa är dåliga på att rita tycker jag inte håller, det är ju något man kan vara sämre eller bättre på och något man kan öva på om man vill höja sina betyg...återigen precis som i alla andra ämnen.

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns folk som är dåliga på matte och historia, ska vi ta bort de ämnena också?

 

Nej, men det är ämnen där man kan bedöma rätt och fel.

1+1 är två. Berlinmuren föll 1989. Konst kan man inte bedöma på samma sätt,

då det baseras helt på enskilda uppfattningar och tycken.

 

vadå tycke och smak... antingen är väl en linje rät eller inte. En kub ser ut på ett speciellt sätt, på samma sätt föll berlinmuren ett speciellt år. Bild i högstadiet handlar mest om ritteknik, bildligt berättande och seende, att använda olika redskap och kanske lite historia. Att du sedan har ett personligt uttryckssätt eller analyserar bilder med egna tankar ska bara ge ett högre betyg.

 

Men herregud, det varierar väl helt från skola till skola och lärare till lärare vad bildlektionerna faktiskt

innehåller. 9:an på min gamla skola håller t.ex. på med foto och film och skit, vilket vi aldrig gjorde.

Och även om man är riktigt jävla kass på att rita kan man ta åt sig av den tjockade texten. -_-

 

Jag förstår inte var du vill komma. 1.Att man håller på med film och foto är jättebra. Fotografisk bild och rörlig bild är också en stor del av bildämnet, och de innehåller ju regler och redskap precis som vanligt måleri. Jag reagerade på ditt inlägg att man inte kan bedöma hur duktig någon är i bild för att det bara är upp till tyckte och smak. 2.Jag anser att det finns rätt och fel inom bildkonsten också. Det finns alltid kriterier.

3.Om det är som du säger, så finns det alltså en helt fri uppgift där man får göra precis vad man vill och sedan betygsätter läraren konstverket och det kan jag inte tro en sekund på. Det finns i bildämnet riktlinjer till betygssättning precis som i alla andra ämnen.

 

Att man sedan inte bör ha bild för att vissa är dåliga på att rita tycker jag inte håller, det är ju något man kan vara sämre eller bättre på och något man kan öva på om man vill höja sina betyg...återigen precis som i alla andra ämnen.

 

1. Jag hävdade inte att det var dåligt, jag påvisade bara det faktum att undervisningen skiljer sig åt från klass till klass.

 

2. Självklart. Säger läraren åt mig att måla en rak linje så är det det de ska göra. Ritar jag då en kurvad linje så får läraren mycket väl bedöma det som fel.

 

3. Just på mina bildlektioner på högstadiet hade vi mycket fri tid, då vi fick göra egna grejer, varpå

läraren betygsatte dem. Betyg som till stor grad kundepåverka slutbetyget. Vad han faktiskt hade

för riktlinjer när han bedömde dem har jag ärligt talat ingen aning om.

 

Det enda jag vill säga i den här tråden är att man inte kan bedöma något som någon gjort sitt allra bästa på, om det är det enda som krävs i uppgiften. Har man däremot gjort något direkt fel går det att ha åsikter om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, men jag har aldrig hört om en uppgift i skolan där enda betygskriteriet är att man ska göra sitt bästa. Det var kanske där våra tankegångar började lukta illa tillsammans.

Inte som enda betygskriterie måhända, men gör man sitt bästa så finns det ju ärligt talat inget mer man kan göra, och det är ju ändå det man vill bli bedömd för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, men jag har aldrig hört om en uppgift i skolan där enda betygskriteriet är att man ska göra sitt bästa. Det var kanske där våra tankegångar började lukta illa tillsammans.

Inte som enda betygskriterie måhända, men gör man sitt bästa så finns det ju ärligt talat inget mer man kan göra, och det är ju ändå det man vill bli bedömd för.

 

Du kan ju alltid förbättra ditt bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...