dragonhead Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 hur sjuk anser ni att man ska vara när det är nödvändigt med alvedon? pappa försöker tvinga i mig det igår när jag hade 38,1 :unsure: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 Alvedon är bra att ta om man behöver göra något "ansträngande" när man är sjuk, t.ex. äta en måltid med familjen eller titta på TV i flera timmar eller liknande. Alla reagerar olika på feber, vissa blir väldigt utmattade redan vid 38 grader medan andra känner sig rätt så ok ända upp till 39 grader. Ta en alvedon om du känner för det, den är ju inte till för att göra dig frisk, den används som tillfälligt "smärtstillande". Det bästa är att bara slagga i sängen och dricka mycket vatten så blir man frisk på några få dar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 Det enklaste riktlinjerna är - Om du känner dig sjuk kan du ta en alvedon. Annars brukar det vara onödigt, men om febern är över 39,5 kan det vara en bra idé att ta en tablett också. Febern behövs ofta för att hjälpa dig bli frisk, så ta inte bort den i onödan. Men sen måste du känna dig bra också. För övrigt är 38,1 knappt feber. Vissa människor är bara varmare än andra, män är varmare än kvinnor. Man har inte feber om temperaturen är under 38,5. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 hur sjuk anser ni att man ska vara när det är nödvändigt med alvedon? pappa försöker tvinga i mig det igår när jag hade 38,1 :unsure:Varför vill du inte ta en alvedon då? Jag brukar sluka en så fort jag får minsta symptom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 Alvedon hjälper väl dig inte att bli frisk, vad jag vet iaf. Den hjälper väl bara en kort stund, därför behöver du ju inte ta den om du inte vill. Säg till om jag är helt ute och cyklar nu. ;D Det enklaste riktlinjerna är - Om du känner dig sjuk kan du ta en alvedon. Annars brukar det vara onödigt, men om febern är över 39,5 kan det vara en bra idé att ta en tablett också. Febern behövs ofta för att hjälpa dig bli frisk, så ta inte bort den i onödan. Men sen måste du känna dig bra också. För övrigt är 38,1 knappt feber. Vissa människor är bara varmare än andra, män är varmare än kvinnor. Man har inte feber om temperaturen är under 38,5. Jag har en väldigt låg kroppstemperatur, jag brukar ha ungefär 36,5-37 grader. Jag brukar känna mig dålig om jag har 38+. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 Det enklaste riktlinjerna är - Om du känner dig sjuk kan du ta en alvedon. Annars brukar det vara onödigt, men om febern är över 39,5 kan det vara en bra idé att ta en tablett också. Febern behövs ofta för att hjälpa dig bli frisk, så ta inte bort den i onödan. Men sen måste du känna dig bra också. För övrigt är 38,1 knappt feber. Vissa människor är bara varmare än andra, män är varmare än kvinnor. Man har inte feber om temperaturen är under 38,5. Jag har en väldigt låg kroppstemperatur, jag brukar ha ungefär 36,5-37 grader. Jag brukar känna mig dålig om jag har 38+. Väldigt låg? 36.5-37 är ju typ vanligast? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 Okej, de andra i min familj brukar ligga på kring 37-38 grader... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Cakeguy Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 (redigerat) Man har inte feber om temperaturen är under 38,5. Har dock hört att det är olika från person till person. Själv kan jag må dåligt vid 37,5-38 grader. :( Redigerat 25 Mars 2010 av Cakeguy Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DarkLight Skrivet 25 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2010 Ja, du har en ganska svag feber. Det är inte så farligt som att ha över 40 grader. Du kan ta Ipren tabletter också, brukar hjälpa. :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 26 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2010 Det enklaste riktlinjerna är - Om du känner dig sjuk kan du ta en alvedon. Annars brukar det vara onödigt, men om febern är över 39,5 kan det vara en bra idé att ta en tablett också. Febern behövs ofta för att hjälpa dig bli frisk, så ta inte bort den i onödan. Men sen måste du känna dig bra också. För övrigt är 38,1 knappt feber. Vissa människor är bara varmare än andra, män är varmare än kvinnor. Man har inte feber om temperaturen är under 38,5. Fast feber är ju (som du säger) individuellt. Jag känner mig inte alls särskilt kry när temperaturen smyger över 38 grader. Ta alvedon om febern eller några andra symtom (huvudvärk osv) blir för jobbiga för dig. Så länge du kan stå ut tycker jag att man skall undvika alvedon eller liknande vid feber. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 26 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2010 (redigerat) Så länge du kan stå ut tycker jag att man skall undvika alvedon eller liknande vid feber.JA FAN AKTA DIG FÖR ALVEDON!!! DIN LEVER KOLLAPSAR OM DU TAR ALVEDON, DET STÅR PÅ BAKSIDAN AV FÖRPACKNINGEN!!! Am I right? ;) Redigerat 26 Mars 2010 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 26 Mars 2010 Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2010 Så länge du kan stå ut tycker jag att man skall undvika alvedon eller liknande vid feber.JA FAN AKTA DIG FÖR ALVEDON!!! DIN LEVER KOLLAPSAR OM DU TAR ALVEDON, DET STÅR PÅ BAKSIDAN AV FÖRPACKNINGEN!!! Am I right? ;) Det är mer, varför proppa i dig främmande substanser när du egentligen mår bra men bara är lite varm? Bättre att bara lägga sig ned och ta det lugnt då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.