Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

Det enda jag egentligen vill av en ateist är att inte tycka att teister är idioter/naiva eller liknande. Jag förstår att det finns många teister som tycker liknande om ateister, och jag säger inte att det är bra.

 

Jag är teist (gudstroende) men har många vänner som är ateister.Det handlar helt enkelt om att den religösa inte ska dömma ateisten och att ateisten inte ska håna den religösa.

Visst går det att diskutera saken, men då kommer man ofta till situationer där det inte finns mycket annat att göra än acceptera att den andra tror något annat. Detta är som sagt p.g.a. bristen på konkreta bevis (från båda sidor).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det enda jag egentligen vill av en ateist är att inte tycka att teister är idioter/naiva eller liknande. Jag förstår att det finns många teister som tycker liknande om ateister, och jag säger inte att det är bra.

 

Jag är teist (gudstroende) men har många vänner som är ateister.Det handlar helt enkelt om att den religösa inte ska dömma ateisten och att ateisten inte ska håna den religösa.

Visst går det att diskutera saken, men då kommer man ofta till situationer där det inte finns mycket annat att göra än acceptera att den andra tror något annat. Detta är som sagt p.g.a. bristen på konkreta bevis (från båda sidor).

 

Håller med dig. Jag anser att folk får tro vad dom vill och på vad dom vill, så länge man accepterar att andra tror annorlunda och respekterar (och inte direkt avfärdar för att dennes åsikt inte överensstämmer med ens egen) andras åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni får ursäkta mig för att inte ha orkat läsa igenom alla 16 sidor innan jag postar mitt första inlägg i tråden.

Men jag tänker endast ta upp min egen gudsuppfattning.

 

Om någon skulle fråga mig huruvida jag tror på gud så skulle mitt svar bli något i stil med en gammal filosofs svar.

Ni får ursäkta mig om jag på något sätt lyckas förvränga denne filosofs grundläggande "budskap" då jag inte hittar citatet utan får sammanfatta det själv.

 

Jag ifrågasätter ju om det finns en gud och vad/vem den guden då är.

Men för att jag ska kunna tänka om något sådant komplicerat så måste någon ha gett mig tanken.

Därför drar jag den slutsatsen att det finns något/någon som står över alla levande väsen som kan bestämma över våra tankar.

 

För varför skulle vi annars tänka på något som ej går att svara på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ifrågasätter ju om det finns en gud och vad/vem den guden då är.

Men för att jag ska kunna tänka om något sådant komplicerat så måste någon ha gett mig tanken.

Därför drar jag den slutsatsen att det finns något/någon som står över alla levande väsen som kan bestämma över våra tankar.

Det där låter bara dumt. För att du ska kunna tänka på något komplicerat krävs det bara att någon berättar om gud för dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man hör talas om gud under sin uppväxt från alla möjliga källor. Har ingen aning om när jag hörde talas om det först.

Det är bara att ändra det citatet till ett komplicerat matteproblem och sedan dra slutsatsen om att någon sitter och kontrollerar ens tankar... wtf

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man hör talas om gud under sin uppväxt från alla möjliga källor. Har ingen aning om när jag hörde talas om det först.

Det är bara att ändra det citatet till ett komplicerat matteproblem och sedan dra slutsatsen om att någon sitter och kontrollerar ens tankar... wtf

Han syftar nog på att det måste finnas en anledning till att vi sitter och tänker så mycket på frågor som vi inte kan besvara och att vi tänker filosofiskt.

 

När jag frågade vem som berättade om gud menade jag egentligen att man kan ställa frågan: Varför tänker människor på gud överhuvudtaget?

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1.Jag verkar vara den enda kristna debbatören. Jag tror på vad jag tror på och har svar på MÅNGA frågor som folk sagt. Men jag har inte stöd av någon så jag slutar debbatera här.

 

Ha en trevlig Debatt! ;) Hoppas inte att någon blev sur ;)

 

 

 

En sak! det där med att gud inte tar bort satan ur våra tankar har med 2.FRI VILJA att göra.

 

 

Synns i andra forum.

1. Vi pratar om Gud, inte religion.

2. Öppna ögonen, finns inget som fri vilja i denna värld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Vi pratar om Gud, inte religion.

2. Öppna ögonen, finns inget som fri vilja i denna värld.

1. De har väldigt mycket gemensamt. Han kunde lika gärna ha postat "Jag verkar vara den ända debattören som tror på gud".

2.Lyft på ditt lillfinger, var inte det där fri vilja? Även ifall du tycker det är så självklart att det inte var det måste du ändå förstå att vissa saker som är självklara för dig är inte det för andra därmed funkar inte "öppna ögonen" som du har tänkt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...