Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag tror faktiskt att avsikten med att "be" inom t.ex. islamen inte är att faktiskt be om saker. Jag är inte säker då jag inte kan arabiska, men det är väl för att visa sig underlägsen Gud.

Man börjar i gudsnamn, sen säger man det finns inte en annan gud förutom gud.

Vid bönen så ber man om förlåtelse för synder man orsakat och visa underkastelse

samt att man väljer ta rätta vägen till ett bättre liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag är kristen. I skolan fick vi som uppgift att hålla ett tal om en förebild. Jag talade då om Jesus, och eftersom jag nu gjorde det så kan jag ju lika gärna lägga upp talet här.

 

När jag fick uppgiften att tala om en förebild, så var faktiskt det första jag tänkte på Jesus. Och då, för att tala om det här måste jag tala på ett, ur er synvinkel religöst sätt.

 

För mig som kristen är det viktigt ha Jesus som förebild, eftersom Jesus levde ett exemplariskt liv enligt Guds vilja. Vad innebär det? Att Han var en god och vis man som var snäll mot alla? Visst var han det, men han var även mycket, mycket mer.

 

Den Jesus som människor i allmänhet enligt mig verkar tro att kristna tror på, är inte den Jesus som Bibeln egentligen talar om. Bibeln talar om Guds Son, därmed Gud själv. Den talar om Messias som levde ett liv helt utan egen synd, för att kunna ta på sig människans synd, och själv ta straffet för den, istället för att straffa människan. Han uppstod även och därmed besegrade döden.

 

Den Gud jag i övrigt tror på är nog inte heller den som många tror att Han är. Han är inte en kosmisk jultomte som finns för att jag ska leva ett bra liv. Han är inte en skäggig gubbe som sitter på ett moln och kastar ner blixtar när han är sur.

Han är en oändlig Gud som inte är begränsad på något sätt. Han är överallt närvarande, allvetande och allsmäktig. Han har t.o.m. makt att beordra saker som inte finns att bli till.

Han är treenig. Fader, Son (alltså Jesus) och den helige Ande. Det kan vara svårt att förstå, för de är EN Gud, men tre personer. Det är lite som att en far och en son har samma efternamn. Båda är Svensson, men de är två olika personer.

Sist men inte minst är Gud även helig. Det betyder att Han är totalt felfri, vilket gör Honom värd all tillbedjan och respekt.

 

Hur kommer dig sig då att jag tror på något sånt här? För er så verkar det säkert lika klokt som att tro på jultomten. Ni ställer säkert frågan: ”Hur kan man seriöst tro på Jesus, speciellt om man inte har sett Honom?”, eller hur?

Då svarar jag med en fråga. Hur kan man seriöst inte tro på någon som helt klart har gjort något i ens liv? Hur kommer det sig att jag efter att ha bett på mitt rum om att bli helad från laktosintolerans blev det (alltså helad)? Lika så blev min mamma helad från laktosintolerans och diskbråck under förbön. Så antingen finns Jesus eller så var det bara ren tur att vi båda blev helade från kroniska sjukdomar som vi haft i flera år, just när vi bad om helande. Det här är inte det enda jag upplevt av Gud, men jag hoppas att ni fattar var jag står i min tro.

 

Så vad betyder Jesus för mig? Allt. Om jag bara låtsas ha en relation med Jesus, då är mit liv totalt bortkastat. Det finns inget kvar. Då är den enda meningen med livet bli rik, ha en massa sex och festa så ofta man kan.

Jag är tacksam till Jesus för att Han har gett mig något som är bättre än så. Ett liv där jag kan leva med Honom, tillbe Honom och tjäna Honom. Det är det mest givande som finns, och mer än så vill jag inte göra för att vara någon annans förebild.

 

Finns mycket mer att säga, tiden för talet var mycket begränsad. Det är bara att fråga på.

 

Jag bad om att komma före i kön att logga in i Tibia, Gud gjorde inget :( Det ärrade mig och jag kommer aldrig kunna tro på Honom.

 

Dock en fråga:

 

Om Gud finns så fanns Adam och Eva. Hade Eva sex med Cain ? Efter att han mördat Abel? Låter lite perverst. Sen fick dom fler barn? Är Josef Fritzel ett Guds barn då?

Och om alla har en fri vilja, hur kan vissa ta bort den fria viljan från någon annan utan att Gud gör nått åt det? Alla borde få en fri vilja, men om en mäktigare person tar fria viljan från en svagare människa. Borde inte Gud bli arg?

 

Samt: Du blev healad och förlorade din Laktosintolerans medan andra ber om att få leva till nästa morgondag. Varför dig och inte dom? Hade han ett free card till laktosintolerans över? Varför finns det många som ber hela sitt liv utan att få något tillbaka? Samt skrev du att du har bett en gång, menar du då en gång om att bli healad eller en enda bön?

 

Samt, "Sist men inte minst är Gud även helig. Det betyder att Han är totalt felfri, vilket gör Honom värd all tillbedjan och respekt." - Vad jag hört är att Gud vakade över oss i början av tiden, han vakade över Eva och Adam, vaktade över Cain och Abel, men han har inte hört av sig de senaste 1000 åren. Har han helt gett upp hoppet på oss? Han straffade Cain med Mark of Cain, vilket gjorde att han inte kunde göra det han gjorde bäst, t.ex. om han planterade en blomma skulle blomman dö. Och kastade ut Cain ut ur Paradiset (var är det?) till alla vilddjur (dinosaurier?), men med varning till alla; att om dom dödade Cain så skulle dom få Mark of Cain tredubblat på sig själva. Så alltså skulle han gå på jorden i all evighet utan att kunna göra något, samt att ingen skulle vilja döda honom. Men när någon slaktar en 4 årig flicka, våldtar och slaktar en 14 åring, skjuter en tjej i bakskallen med ett hagelgevär, har sex med hennes kropp och äter upp henne över 2-3 dagar. Då ska denne få leva fritt tills våran Fria Vilja kan fånga honom och sätta honom i fängelset ?

 

Finns 1000 tals ouppklarade mord där mördaren har levt ett fullt liv utan något straff, där han kan ha mördat fler, men aldrig straffats. Men när Cain dödar Abel så ska han straffas i alla evighet? Vad finns det för rättvisa i att mörda en 4 årig flicka? Och säg inte "Den fyra åriga flickan hade fri vilja att lämna huset innan mördare kom dit. Hon tog fel val att stanna." då en fyra åring inte kan veta sådant eller skulle tänka så. Gud är inte felfri. Och göm inte dig bakom "God works in mysterious ways.", det är inte schysst alls!

 

I don't know if God exists, but it would be better for His reputation if He didn't. ~Jules Renard

 

When you want something really bad and you close your eyes and wish for it-- God's the guy who ignores you. ~Caspian Tredwell-Owen

 

Och här är en som kan ha varit quotad i denna tråd redan, men drar den igen.

 

“Is God willing to prevent evil, but not able?

Then he is not omnipotent.

Is he able, but not willing?

Then he is malevolent.

Is he both able and willing?

Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing?

Then why call him God?” ~Epicurus

 

Glömde ju nästan: Kan en seriemördare gå till en präst och be om förlåtelse och få det? Även om man mördat och syndat. Präster får inte säga vad man säger i biktbåsen, eller hur? Och kommer man få läsa Heliga Maria böner 1 gång per dag i en vecka eller nått sånt?

Redigerat av ExorZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samt: Du blev healad och förlorade din Laktosintolerans medan andra ber om att få leva till nästa morgondag. Varför dig och inte dom? Hade han ett free card till laktosintolerans över? Varför finns det många som ber hela sitt liv utan att få något tillbaka? Samt skrev du att du har bett en gång, menar du då en gång om att bli healad eller en enda bön?

Läste inte hela texten men jag tror det handlar ungefär om hur seriös man är. Din Tibia-bön var uppenbarligen inte seriös (ursäkta om jag har fel). På konfirmationen sa pastorn att han bett om en sak ett bra tag och han fick svaret att han klarar sig bra utan att få den uppfylld. Du klarar dig antagligen bra utan att gå före i kön.

 

Men jag har ingen aning om det är Gud som gör detta utan någon annan slags kraft, eller om folk kallar denna andra kraften för Gud. Och om den kraften sitter i varje peson och 48893 fick en sak inom honom ändrat är det inte alldeles för märkvärdigt. "Higher Self" finns en sak som heter, och för att förklara det snabbt är det som din privata Gud.

 

Och en fråga till 48893: Hur är du så säker på att det var just Gud du upplevde? Är det möjligt att det var någon annan okänd kraft du upplevde av och trodde det var Gud? Jag har nämligen själv haft en övernaturlig upplevelse och ifall jag vill skulle jag kunna säga att Gud gav mig den.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Dock en fråga:

 

Om Gud finns så fanns Adam och Eva. Hade Eva sex med Cain ? Efter att han mördat Abel? Låter lite perverst. Sen fick dom fler barn? Är Josef Fritzel ett Guds barn då?

Och om alla har en fri vilja, hur kan vissa ta bort den fria viljan från någon annan utan att Gud gör nått åt det? Alla borde få en fri vilja, men om en mäktigare person tar fria viljan från en svagare människa. Borde inte Gud bli arg?

1 Mos 5:4

"Efter Sets födelse levde Adam 800 år och fick söner och döttrar."

 

Både Cain och Abel måste ha gift sig med syskon.

1. Det fanns inget annat val

2. Det fanns ingen lag emot det

3. Det fanns inga biologiska problem med det

4. Det fanns ingen norm emot det

 

Med fri vilja menas du är helt fri att välja om du vill lyda och älska Gud eller inte. Om Gud hade tvingat människan att älska Honom skulle det ju inte vara något värt.

 

Finns 1000 tals ouppklarade mord där mördaren har levt ett fullt liv utan något straff, där han kan ha mördat fler, men aldrig straffats. Men när Cain dödar Abel så ska han straffas i alla evighet? Vad finns det för rättvisa i att mörda en 4 årig flicka? Och säg inte "Den fyra åriga flickan hade fri vilja att lämna huset innan mördare kom dit. Hon tog fel val att stanna." då en fyra åring inte kan veta sådant eller skulle tänka så. Gud är inte felfri. Och göm inte dig bakom "God works in mysterious ways.", det är inte schysst alls!

"Vad finns det för rättvisa i att mörda en 4 årig flicka" - Igen alls

"då en fyra åring inte kan veta sådant eller skulle tänka så" - Sant

"God works in mysterious ways." - Vi ser inte allt som Gud ser, därför kan det uppfattas på det sättet. Har egen erfarenhet av det.

 

När man är straffmyndig i Guds ögon vet jag inte, men om vi nu för enkelhetens skull byter ut 4-åringen mot en vuxen.

Om denna vuxna person känner Jesus finns det två alternativ:

1. Jesus stoppar det hela för att personens uppdrag på Jorden ännu inte är slutfört

2. Personen dödas och kommer hem till Gud

 

Om personen inte känner Jesus så står han ensam. Det är den fria viljan igen; säger man "nej" till Jesus så slipper man Honom för det mesta.

 

Det finns mycket ondska i världen. Det är helt och hållet djävulens verk. Jag längtar efter att få slippa skiten, men det finns som sagt ett uppdrag att slutföra: att sprida budskapet om Jesus. Annars skulle alla frälsta tas till himlen direkt.

 

Glömde ju nästan: Kan en seriemördare gå till en präst och be om förlåtelse och få det? Även om man mördat och syndat. Präster får inte säga vad man säger i biktbåsen, eller hur? Och kommer man få läsa Heliga Maria böner 1 gång per dag i en vecka eller nått sånt?
En seriemördare kan gå till Jesus, be om förlåtelse och få det (och när han nu tror på Jesus slutar han med mördandet och ger hela sitt liv till Jesus). Prästen kan inte frälsa någon, han är en människa han med.

Vad det gäller Heliga Maria så är jag varken katolik eller otrodox. Jag anser att man endast ska be till Gud själv.

 

Tilläggas kan att bön i sin bredaste betydelse helt enkelt betyder "kontakt med Gud". Det kan t.ex. vara tillbedjan, förbön eller lovsång.

En viktig sak till: Frälsning och förlåtelse hänger INTE på ritualer, traditioner, lagiskhet, upprepade böner eller goda gärningar. De kan ALDRIG frälsa någon. Det är endast Jesus som kan.

 

@WASD:

1. Jag bad till Jesus.

2. Bibeln stämmer överens med mina erfarenheter och vice versa.

Redigerat av 48893
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samt, "Sist men inte minst är Gud även helig. Det betyder att Han är totalt felfri, vilket gör Honom värd all tillbedjan och respekt." - Vad jag hört är att Gud vakade över oss i början av tiden, han vakade över Eva och Adam, vaktade över Cain och Abel, men han har inte hört av sig de senaste 1000 åren. Har han helt gett upp hoppet på oss? Han straffade Cain med Mark of Cain, vilket gjorde att han inte kunde göra det han gjorde bäst, t.ex. om han planterade en blomma skulle blomman dö. Och kastade ut Cain ut ur Paradiset (var är det?) till alla vilddjur (dinosaurier?), men med varning till alla; att om dom dödade Cain så skulle dom få Mark of Cain tredubblat på sig själva. Så alltså skulle han gå på jorden i all evighet utan att kunna göra något, samt att ingen skulle vilja döda honom. Men när någon slaktar en 4 årig flicka, våldtar och slaktar en 14 åring, skjuter en tjej i bakskallen med ett hagelgevär, har sex med hennes kropp och äter upp henne över 2-3 dagar. Då ska denne få leva fritt tills våran Fria Vilja kan fånga honom och sätta honom i fängelset ?

 

Domedagen är inte här än, visst? Paradiset ska vara så mycket bättre och lyckligare än livet på jorden. Helvetet är så mycket värre än det man kan uppleva på jorden. Vi som människor kanske inte fattar detta och vill ha vår "belöning" omedelbart. Det är lite som det lilla barnet som egentligen inte vet något om det riktiga livet, utan gråter för att han inte får sin glass.

 

“Is God willing to prevent evil, but not able?

Then he is not omnipotent.

Is he able, but not willing?

Then he is malevolent.

Is he both able and willing?

Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing?

Then why call him God?” ~Epicurus

Än en gång: Hela argumentet faller ihop om det nu skulle vara så att man först lever, sedan döms.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, kan inte argumentera mer, då Gud är utom min räckhåll i argument. Säger bara att vi får se när man möter sin skapare, om han inte finns kommer en stor del av folket bli piiiiissed, och om han finns så.. då är väl skämtet på oss andra :)

 

Tack för att du 48893 kom och rensade upp tråden lite och satte allt i ett inlägg :)

 

Kommer nog be / hoppas att Gud finns när jag ligger inför döden, men just nu tror jag inte på en högre makt. Men det gör väl alla som inte tror på Gud nu, skeptiska hela sitt liv tills slutet kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, kan inte argumentera mer, då Gud är utom min räckhåll i argument. Säger bara att vi får se när man möter sin skapare, om han inte finns kommer en stor del av folket bli piiiiissed, och om han finns så.. då är väl skämtet på oss andra :)

 

Tack för att du 48893 kom och rensade upp tråden lite och satte allt i ett inlägg :)

 

Kommer nog be / hoppas att Gud finns när jag ligger inför döden, men just nu tror jag inte på en högre makt. Men det gör väl alla som inte tror på Gud nu, skeptiska hela sitt liv tills slutet kommer.

Jag förstår vad du menar. Jag respekterar och förstår vad du tycker och att du tycker som du gör. Vissa saker är svåra att argumentera för/emot eftersom det oftast är väldigt individuellt.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6dels_o...%A4ndighetssats

 

Gödels Ofullständighetssatser:

 

I varje motsägelsefritt formellt system som är tillräckligt komplext för att kunna beskriva aritmetik för naturliga tal, går det att formulera satser som varken kan bevisas eller motbevisas inom ramen för det formella systemet.

 

Inget "tillräckligt starkt" motsägelsefritt formellt system kan bevisa sin egen motsägelsefrihet.

 

Dessa satser gäller för axiomtiska och (formella) matematiska system, men jag tycker att det iallafall är något att tänka på.

En kanske inte lika korrekt men kortfattad tolkning: Ett system kan inte bevisa sin egen motsägelsefrihet och det finns påståenden som varke kan bevisas eller motbevisas.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man ska tänka Cain and Abel ur ett kristet perspektiv (vilket jag egentligen inte har) - Gud skapade världen, Cain and Abel föddes, och nu får ni tänka på att mord ALDRIG hade skett förut, om något ALDRIG har skett förr, hur ska man veta vad som är rätt och fel då? Så argumenten om att Fritzl är guds barn är idiotiskt. Hoppas ni fattar min vinkel, är lite förvirrad själv ;>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@WASD:

1. Jag bad till Jesus.

2. Bibeln stämmer överens med mina erfarenheter och vice versa.

Låter ju rimligt men jag tänker annorlunda.

Om jag skulle tillbe X-Guden och få min bön uppfylld betyder inte det att just X-Guden finns. Det kan vara Äpple-guden eller vadsomhelst jag tillber. Men argument 2 är ganska rimligt. Bibeln säger visserligen väldigt många saker så chansen att dina upplevelser råkar stå med bland de andra 1000 som bibeln talar om är stor antagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

@WASD:

1. Jag bad till Jesus.

2. Bibeln stämmer överens med mina erfarenheter och vice versa.

Låter ju rimligt men jag tänker annorlunda.

Om jag skulle tillbe X-Guden och få min bön uppfylld betyder inte det att just X-Guden finns. Det kan vara Äpple-guden eller vadsomhelst jag tillber. Men argument 2 är ganska rimligt. Bibeln säger visserligen väldigt många saker så chansen att dina upplevelser råkar stå med bland de andra 1000 som bibeln talar om är stor antagligen.

 

Visst, man kan ju alltid krångla till det och komma med teorier om att saker kanske inte är som det verkar.

Själv läser jag Bibeln, tror på den, agerar efter den så långt jag förmår och ser att det fungerar.

Så jag tänker: "Är det sant så fungerar det, fungerar det så är det sant", vilket då innebär att Bibeln upprepade gånger i mitt liv visar sig ha rätt, för att inte tala om vad andra kristna kan berätta. Därför tror jag på att om jag ber till Bibelns Gud så är det just Han som hör, precis som Han i Bibeln säger att Han gör. Jag har svårt att förklara det bättre än så.

Redigerat av 48893
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...