Hoppa till innehåll

Ny Dator

Stixx

Rekommendera inlägg

Jag behöver lite hjälp med olika saker angående delar till min nya dator.

Om jag köper nytt moderkort, måste jag byta ut allt eller bara processorn? och isåfall finns det något bra moderkort med AM3 för 1000:- ? Länka.

Grafikkort: något jättebra grafikkort under 1000:- ? helst ATI. Länka tack.

Processor: gärna en 3-4 kärnig under 1500:- helst AMD.

Tacksam för snabba svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 44
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Om jag köper nytt moderkort, måste jag byta ut allt eller bara processorn? och isåfall finns det något bra moderkort med AM3 för 1000:- ? Länka.

Tacksam för snabba svar.

Dem flesta AM3 moderkorten stödjer endast DDR3ramminnen, så ja du får byta ut processorn osv i princip.

Kanske lika bra med en ny burk?

Bland annat finns det speciella uppgraderingspaket som du kan kika på i komplett t.ex.

Brukar innehålla senaste moderkortet, dagens processor och raminnnen för en viss summa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tacksam för snabba svar.

Kan plocka ihop ett par prisvärda grejer inom din budget.

Sen tycker jag att du borde satsa runt 1,4-1,6k på ditt grafikkort. Då det ofta är just grafikkortet som flaskar i spel.

Det kommer definitivt flaska ifall du köper en processor för 1,5k

AM3 är bakåtkompatibelt med DDR2 minnen och kommer fungera bra med det.

Så att de endast stödjer DDR3 är falskt.

Har du redan typ 4gb DDR2 minne som är hyfsat snabbt så är det ingen mening att uppgradera det till DDR3 då skillnaden är minimal, men köper man en helt ny burk är DDR3 att rekommendera då det är lite mer framtidssäkert.

Moderkort: Lite över budgeten, men man ska som sagt inte snåla med moderkortet då det är en del man kan komma att dras med länge, hellre lägga ut 80kr mer än din budget än att köpa ett helt nytt sen om nått år.

http://www.inet.se/artikel/1900606/asus-m4a78t-e-ddr3

Processor: Sitter på samma processor som denna, bra klockegenskaper, med rätt kylning går det att dra upp den i 3,8Ghz och lite över. Kommer vara bra att ha när din dator inte klarar de nya spelen längre, då kan du sätta in ett till likadant grafikkort och köra Crossfire. Processorn kommer då alltså inte flaska lika mycket.

http://www.inet.se/artikel/5308646/amd-phe...-945-3-0ghz-am3

Grafikkort: Självklart ett 5770, kostar 1,5k men det är definitivt värt det. Du kommer ångra dig när ditt grafikkort för 1k flaskar processorn något otroligt. 500kr till och du får alltså ett dubbelt så bra grafikkort.

http://www.inet.se/artikel/5408667/xfx-radeon-hd5770-1gb

Se till så att du har ett ordentligt nätaggregat, du kommer behöva ungefär 400w från ett kvalitéagg för att driva det fint.

Ha även runt 550w ifall du kommer köpa ett till 5770 när prestandan inte räcker till.

(puh ;))

Redigerat av KalphiteQ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska du köpa nytt nättag tycker jag inte du ska begå samma misstag som mig =)

Jag köpte ett Xion 630w fast så fort ett spel börjar dra igång så låter det som om jag dragit in en

polskstädfirma in till huset med dammsugare.

Jävla polacker va?

För övrigt tycker jag att du ska köpa ett corsair 550W, fungerar otroligt bra, kvalité rätt igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

haha nä det misstaget gör jag nog inte ^^. men nu är det så här att min nuvarande dator är skitkass,

jag har ett ASUS P5VD1-X moderkort och jag undrar om jag kan sätta på en Intel core 2 duo E7500 och en XFX Radeon HD 4550. om det inte går så skriv iaf det bästa möjliga som jag kan ha. just nu har jag intel celeron på 2.8Ghz och nvidia geforce 9500GT.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köpte ett Xion 630w fast så fort ett spel börjar dra igång så låter det som om jag dragit in en

Jävla polacker va?

För övrigt tycker jag att du ska köpa ett corsair 550W, fungerar otroligt bra, kvalité rätt igenom.

Kör med samma nätagg. Och den är helt tyst tror jag, jag hör endast den lite när jag startar datorn men sen dränks den i ljudet av min fläktar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

haha nä det misstaget gör jag nog inte ^^. men nu är det så här att min nuvarande dator är skitkass,

jag har ett ASUS P5VD1-X moderkort och jag undrar om jag kan sätta på en Intel core 2 duo E7500 och en XFX Radeon HD 4550. om det inte går så skriv iaf det bästa möjliga som jag kan ha. just nu har jag intel celeron på 2.8Ghz och nvidia geforce 9500GT.

Kör på Quad processorer istället, då allt fler spel håller på och optimeras till dessa och det är framtidssäkrare.

Från 9500GT till 4550 blir det inte någon märkvärdigskillnad, det är trots allt inga kort man ska förlita sig på när det gäller och spela dagens spel.

ATI's 57xx serie tycker jag du ska satsa på, pumpar väldigt mycket kraft för lågt pris, alltså prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kör på Quad processorer istället, då allt fler spel håller på och optimeras till dessa och det är framtidssäkrare.

Från 9500GT till 4550 blir det inte någon märkvärdigskillnad, det är trots allt inga kort man ska förlita sig på när det gäller och spela dagens spel.

ATI's 57xx serie tycker jag du ska satsa på, pumpar väldigt mycket kraft för lågt pris, alltså prisvärt.

Ok, då behöver jag bara veta vilka grejer som är bäst till mitt moderkort, P5VD1-X. kommer antagligen inte att köpa nytt moderkort på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Jävla polacker va?

Köpte ett corsair 550W funkade i så där tre till fyra dagar innan rubbet gick sönder. Eller rättare sagt gick inte sönder men fläkten tar i väggen i fläkt huset och det leder till ett drygt klick ljud inne i nätaggregatet. Dock så har jag nu vant mig vid ljudet så det spelar nog ingen större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...