Hoppa till innehåll

Bat Programering


dodlaz
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag är nybörjare att programera. Så jag behöver hjälp att göra ett program som ska radera filer som jag har valt att delitas ett vist datum.

 

nåtig så här ska den seut fast det ska fungera :)

 

echo off

start filnamet.exe

del (datumet) filnamet.exe

 

 

Jag har letat på google och en masa fomum mm....

Redigerat av dodlaz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

jag vill ge ett program till min lilebror som ska raderas efter ett par dagar.

Och jag kan inte komma in i hans dator och göra såna grejor i hans dator som du WASD förslog.

så jag vill att han trycker på en bat som kolar vilket datume det är och radera filen om det är rätt datum eller mer.

om det inte är rätt datum så startars programet.

Redigerat av dodlaz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror programmet måste köras i bakgrunden och kolla av hela tiden då. Det kanske går att göra en bat fil som lägger till en Schemalagd aktivitet men jag är inte duktig på sånt.

 

Men om det är din lillebrors dator kan du ju bara gå in och göra en schemalagd aktivitet ganska enkelt...

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det kan bli mycket enklare än så. Jag höll på med gamemaker ett bra tag och har aldrig hört talas om något som känner av tiden.

 

Prova på din egna dator först. Gå in i C:\WINDOWS\Tasks och Lägg till schemelagd aktivitet och gör en bat fil som tar bort en fil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

Jo det kan bli mycket enklare än så. Jag höll på med gamemaker ett bra tag och har aldrig hört talas om något som känner av tiden.

 

Prova på din egna dator först. Gå in i C:\WINDOWS\Tasks och Lägg till schemelagd aktivitet och gör en bat fil som tar bort en fil.

Är du rolig eller?

Skapa en varibel som heter time och en variabel som heter time2.

 

Sätt i step och create.

time = current_hour
time2 = current_minute

 

Sedan bara lägg in i step.

if time = 13 {
execute_program(destroy.bat,true,1)
}

 

Så enkelt var det.

Redigerat av CrazyCake
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag höll aldrig på med scripts i gamemaker men eftersom du tydligen kan det skulle det ju vara lättast för dig. Om OP aldrig användt gamemaker skulle han förresten inte förstå saker som "lägg i step" osv. Jag lär mig Java i skolan och jag skulle kunna koda ett program som också gör så men lättast är nog en schemalagd aktivitet.

 

"Är du rolig eller?" kommentaren var onödig.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

Jag höll aldrig på med scripts i gamemaker men eftersom du tydligen kan det skulle det ju vara lättast för dig. Om OP aldrig användt gamemaker skulle han förresten inte förstå saker som "lägg i step" osv. Jag lär mig Java i skolan och jag skulle kunna koda ett program som också gör så men lättast är nog en schemalagd aktivitet.

 

"Är du rolig eller?" kommentaren var onödig.

Mjo, Den var väl onödig, men kom inte på något annat att säga.

 

Btw, Jag kan nog fixa ihop ett program till dig.

Redigerat av CrazyCake
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...