Hoppa till innehåll

Inloggning?


Rekommendera inlägg

Citats från TS's profil: "Jag kan koda: HTML, CSS, PHP, MySQL och Javascript."

 

1. Vad menar du? :S Vill du registrera dig på någon random sida?

 

2. Du kan göra en "inloggning" med ASP om du hellre vill det.

 

3. Finns mer databaser än MySQL, men MySQL fixar det om du använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att kunna göra ett eget Inloggningssytem så måste du kunna PHP och någon databas (MySQL är att rekommendera!)

Nej, du måste inte kunna PHP, det finns andra språk också =)

Till och med JavaScript funkar, men det är lite opraktiskt om du ska ansluta till en databas :P

Java är trevligt när det gäller webprogrammering och databasinteraktioner, har ett trevligt, tydligt syntax och är väldigt stabilt. Av egen erfarenhet är det dock svårt att kasta sig in i webprogrammering med Java direkt, det kräver att man kan grunderna av vanlig Java-programmering.

Om du känner för att programmera lite (till skillnad från scripting, vilket PHP är) och bygga lite mer komplicerade system kan jag rekommendera Java. Har bl.a. programmerat en sida som kallas Travian-Live i Java (med MyFaces, RichFaces och Hibernate). Databasframeworks som Hibernate tar också bort behövet av att skriva ren SQL, utan ger dig en enkel objektorienterad lösning till databaser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan göra många avancerade saker i php, vilket är bra då Java är ett klientprogram (med undantag för sk. servlets) och man kan dekompilera java och hitta på elaka grejer med databasen.

Redigerat av TheCat
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan göra många avancerade saker i php, vilket är bra då Java är ett klientprogram (med undantag för sk. servlets) och man kan dekompilera java och hitta på elaka grejer med databasen.

Klart att du kan göra avancerade saker i PHP, men du kan göra mer avancerade saker i Java =)

Java är inget "klientprogram", och jag förstår inte riktigt vart du får det ifrån, man kan använda Java för client/server-programmering finfint.

Servlets är inte det ända sättet att använda Java för kommunicering över TCP/IP, utan det går alldeles bra med sockets också. Det finns flera webservrar i Java, bl.a. tomcat (vilket man likt PHP kan ansluta till Apache), Glassfish o.s.v.

 

Java kan du dekompilera, ja. Dock kan du ganska enkelt obfuskera (obfusacte) koden med flera open-source-produkter. Man kan även kryptera bytekoden ytterligare. Jag förstår dock inte vad det har att göra med inloggningar, då Java-koden i så fall körs på servern (Java är server-side, till skillnad från JavaScript som kör på klienten. Hitta på elaka grejer med databasen skulle du bara kunna göra om du har tillgång till servern eller källkoden till servern (tillgång till databasen kan för övrigt begränsas till lokala anslutningar).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde att serverbaserade javagrejer kallades för servlets (server-applet). :P Och Java kan vara klientbaserat också, man behöver ju exempelvis inte koppla upp sig mot en server för att spela WASDs textbaserade RPG spel.

servlets = http://java.sun.com/products/servlet/

Alla server-baserade Java-applikationer behöver inte använda sig av servlets.

Det är klart att Java kan användas för att göra klientbaserade program , men Java I sig är inget "klientprogram".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...