Chilla Skrivet 28 April 2010 Rapport Dela Skrivet 28 April 2010 What's uuup?! B) Det är så att jag funderar på att börja ta proteintillskott eftersom jag brukar gymma cirka 2 gånger i veckan. Funderar på Whey-80. Min fråga är: Exempel: Jag tar proteintillskott i en månad och märker ett bra resultat, MEN...vad händer om jag slutar ta tillskottet och börjar äta som vanligt bara? Har mitt behov av protein ökat för att jag har fått mer muskler? Kommer jag att förlora muskler för att jag inte får lika mycket protein eller kommer de inte påverkas av det minskade proteinintaget? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 28 April 2010 Rapport Dela Skrivet 28 April 2010 Om du slutar med att ta proteintillskott så kommer du förlora muskel. Bara du äter tillräckligt med kolhydrater och tränar så kommer du inte få någon minskad muskelmassa. Jag antar att det fungerar så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 29 April 2010 Rapport Dela Skrivet 29 April 2010 Om du slutar med att ta proteintillskott så kommer du förlora muskel. Bara du äter tillräckligt med kolhydrater och tränar så kommer du inte få någon minskad muskelmassa. Jag antar att det fungerar så. ....... *facepalms* Det är så anabola steroider fungerar. Inte proteintillskott. Den enda skillnaden är när du slutar ta proteintillskotten är att du kommer inte bygga stora muskler lika fort, så du kommer inte se att musklerna blir större, men de blir självklart starkare (till en viss gräns är nådd, annars skulle alla se ut som Magnus Samuelsson). Protein finns i kött, ägg och bönor, så om du äter lite mer av de sakerna än vanligt (tillsammans med kolhydrater för att du ska orka träna och vitaminer för hela kroppens skull) så lär du fortfarande bygga på musklerna i samma fart som förut. Musklerna försvinner bara om du slutar använda dem, så fortsätt röra på dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GamesDean Skrivet 29 April 2010 Rapport Dela Skrivet 29 April 2010 :bah: anabola steroider funkar så. Äter du näringsrikt så behöver du inte ta tillskott men om du tar så ät ändå protein rikt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 29 April 2010 Rapport Dela Skrivet 29 April 2010 Ägg är i stort sätt vatten+protein, så det är skitbra ersättare av proteintillskott. däremot innehåller det mycket kolesterol (eftersom ägg är en cell och kolesterol finns i bland annat cellmembran). Kött innehåller också mängder med protein, däremot har du betydligt mer fett i kött, men fisk och kyckling innehåller mindre fett, right? så länge som proteinet i din kropp får energi från t.ex. fett eller kolhydrater så tror jag inte din muskelmassa påverkas... möjligtvis efter lång tid, om du nu har ovanligt stora muskler. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 29 April 2010 Rapport Dela Skrivet 29 April 2010 Om du slutar med att ta proteintillskott så kommer du inte* förlora muskler. Bara du äter tillräckligt med kolhydrater och tränar så kommer du inte få någon minskad muskelmassa. Jag antar att det fungerar så. ....... *facepalms* Det är så anabola steroider fungerar. Inte proteintillskott. Den enda skillnaden är när du slutar ta proteintillskotten är att du kommer inte bygga stora muskler lika fort, så du kommer inte se att musklerna blir större, men de blir självklart starkare (till en viss gräns är nådd, annars skulle alla se ut som Magnus Samuelsson). Protein finns i kött, ägg och bönor, så om du äter lite mer av de sakerna än vanligt (tillsammans med kolhydrater för att du ska orka träna och vitaminer för hela kroppens skull) så lär du fortfarande bygga på musklerna i samma fart som förut. Musklerna försvinner bara om du slutar använda dem, så fortsätt röra på dig. Oj... Hade glömt av att skriva ett ord där såg jag :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chilla Skrivet 1 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 1 Maj 2010 (redigerat) Vad rekommenderar ni för proteintillskott för mig då? Jag tror inte att jag får tillräckligt med protein om man ska få 2g per kg kroppsvikt/dag. Det skulle innebära typ 140g per dag. Jag vill bygga muskler. :) Redigerat 1 Maj 2010 av Chilla Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 1 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 1 Maj 2010 (redigerat) börja dagen med en macka med stekt ägg och bacon, käka bönor eller nått i en kycklingsallad till lunch, ät någon blodig biff till middag, då får du i dig tillräckligt protein. ett ägg är ca 60 g, nu är inte allt protein men mycket är det, så ett ägg täcker större delen av proteinbehovet. Redigerat 1 Maj 2010 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 1 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 1 Maj 2010 What's uuup?! B) Det är så att jag funderar på att börja ta proteintillskott eftersom jag brukar gymma cirka 2 gånger i veckan. Funderar på Whey-80. Min fråga är: Exempel: Jag tar proteintillskott i en månad och märker ett bra resultat, MEN...vad händer om jag slutar ta tillskottet och börjar äta som vanligt bara? Har mitt behov av protein ökat för att jag har fått mer muskler? Kommer jag att förlora muskler för att jag inte får lika mycket protein eller kommer de inte påverkas av det minskade proteinintaget? Kosttillskott som proteinpulver/kolhydratspulver är mat i pulverform, inte direkt något magiskt men det är aldrig fel att ta det om man nu vill fylla på sina depåer snabbt efterträningen för att förhindra katabolism som är så ganska stor efter en träning. Om du slutar med att ta proteintillskott så kommer du förlora muskel. Bara du äter tillräckligt med kolhydrater och tränar så kommer du inte få någon minskad muskelmassa. Jag antar att det fungerar så. Kolhydrater bygger inte muskler, det är proteinet som bygger upp celler i kroppen, och nej man förlorar intemuskelmassa om man slutar och inta kosttillskott. Det är skillnad på steroider emot proteinpulver. Det heter kosttillskott för att det inte något man ska använda för att ersätta sitt dagligabehov, du kan inte leva på det hela livet utan riktig föda. Vad rekommenderar ni för proteintillskott för mig då?Jag tror inte att jag får tillräckligt med protein om man ska få 2g per kg kroppsvikt/dag. Det skulle innebära typ 140g per dag. Jag vill bygga muskler. :) 'Åter igen, ditt tillskott ska inte ersätta hela ditt dagliga intag av protein från föda. Börja med att räkna ut ditt kaloribehov vid träningsdagar, har för mig att en sittande Svensson har ett behov på cirka 1500 kalorier till 1800. Du som tränar kanske har ett behöv på 2500 kalorier minst beroende på din kroppsvikt då behovet ökar ju mer du väger. Vill du bygga muskler bör du tänka på att överskrida ditt kaloribehov lite, på kanske 200-400 kalorier varje dag med hårdträning. Du kan även prova kreatin, det är det som finns i kött.. Det är bland annat det enda kosttillskottet av få som har visat sig öka prestationsförmåga, ganska jobbig uppladdning och smakar inte det bästa men det är vad dem flesta använder. Annars när det gäller proteinet så är det nog helt onödigt och inta det dagarna du inte tränar då det bara handlar om 2 gånger i veckan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chilla Skrivet 2 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2010 Ok tack för tipsen! :D Men ni vet Whey-80? Hur mycket dricker man av det egentligen? Flera gånger om dagen? Bara dagar när man tränar? Måste veta för att kunna räkna ut hur länge ett kilo skulle räcka. :blink: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 3 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 3 Maj 2010 Whey 80 är bland de prisvärdaste proteinpulvrerna, exakt samma näringsämnen som alla de andra dyra bara att det inte smakar som bäst, men man dricker väl inte för smaken eller =)?. Det beror helt enkelt på vilken påse du tar, jag brukar ta 4kg's och den räcker i cirka 2-3 månader beroende på hur mycket jag doserar ibland. Intar du 1 portion whey 80 varje dag av 1 kilo så kommer det räcka i cirka 30 dagar, då det är 28 g per portion. Du kan inta proteinet direkt efter att du har tränat, sedan efter 1 timme käkar du mat. Sedan kan du komplettera ett mellanmål med det och innan du går och lägger dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 3 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 3 Maj 2010 Det finns ingen poäng med att ta det när du inte tränar för då skiter/pissar du bara ut det du inte använder. Ät bra mat då istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.