kattus Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 (redigerat) Hej, jag tycker att min dator är ganska slö. Jaq har nyss ominstallerat men ändå seg. Min dator: Moderkort: ASUS M4A78 PRO RAM minne: 4GB Grafikkort: XFX ATi Radeon HD5770 1 GB CPU: AMD Phrnom 8650 Triple-Core Processor 2.30 GHz Kylare: Standard Nätaggregat: Corsair vx550w Chassi: Cooler Master Gladiator 600 Vad behöver jag uppgradera för att få en bra dator? Vet inte hur känsliga ni är för snabbhet på datorn men för mig är det sjukt viktigt att datorn är snabb. Med exakt 400 GB ledigt borde väl datorn vara snabb? nepp. Inet är att fördra! :) Redigerat 5 Maj 2010 av XxMENLOLxX Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 Hej, jag tycker att min dator är ganska slö. Jaq har nyss ominstallerat men ändå seg. Min dator: Moderkort: ASUS M4A78 PRO RAM minne: 4GB Grafikkort: XFX ATi Radeon HD5770 1 GB CPU: AMD Phrnom™ 8650 Triple-Core Processor 2.30 GHz Kylare: Standard Nätaggregat: Corsair vx550w Chassi: Cooler Master Gladiator 600 Vad behöver jag uppgradera för att få en bra dator? Vet inte hur känsliga ni är för snabbhet på datorn men för mig är det sjukt viktigt att datorn är snabb. Med exakt 400 GB ledigt borde väl datorn vara snabb? nepp. Inet är att fördra! :) Oj, kan mod flytta tråden till Dator? Trodde jag var i dator forumet... :_ Hehe, prestandan beror inte på hårddisken om den nu inte flaskhalsar men gissar på att du har en 7200RPM så det borde inte vara ett problem. Vad menar du med att den är slö? Får du låg FPS i spel? Långa laddningstider? Din processor är inte det bästa. Skaffa bättre kylning, överklocka och lås upp den fjärde kärnan. Finns många guider som går i detalj om hur man gör. Har du laddat ner de senaste drivrutinerna till moderkort, chipset och grafikkort? Laddat ner alla uppdateringar till windows? Ladda ner 3DMark Vantage, kör igenom och skriv resultat här så blir det enklare att se vart problemet ligger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 Flyttar till rätt forum... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 Jag ser inga problem med dina komponenter som skulle få din dator seg i allmänt, även i de senaste spelen. Du kanske har program som står på i onödan och som slukar ramminne samt processorkraft. Sen kan jag rekommendera dig och använda windows 7 om du inte har det, det är grymt bra flyt till skillnad från XP och Vista. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
RySSEN Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 (redigerat) Jag ser inga problem med dina komponenter som skulle få din dator seg i allmänt, även i de senaste spelen. Du kanske har program som står på i onödan och som slukar ramminne samt processorkraft. Sen kan jag rekommendera dig och använda windows 7 om du inte har det, det är grymt bra flyt till skillnad från XP och Vista. +1. Med dina komponenter så borde du inte ha några problem med att den är slö och seg. Redigerat 5 Maj 2010 av RySSEN Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kattus Skrivet 5 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 Flyttar till rätt forum... Förlåt att jag postade fel men, Jag kom på det senare :( det är grymt bra flyt till skillnad från XP och Vista. Håller lite sådär med, XP var ärligt talat liiiitle snabbare... Men Windows 7 är bäst ändå :) Kör iaf Windows 7 Ultimate 64-bit Jag får bara 24 FPS som MAX i GTA San Andreas, och jag får omkring 47 i GTA IV. Både full settings. Någon ny CPU och grafikkort? Kan någon hjälpa mig o hitta ett bra pris till en CPU? :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 det är grymt bra flyt till skillnad från XP och Vista. Håller lite sådär med, XP var ärligt talat liiiitle snabbare... Men Windows 7 är bäst ändå :) Kör iaf Windows 7 Ultimate 64-bit Jag får bara 24 FPS som MAX i GTA San Andreas, och jag får omkring 47 i GTA IV. Både full settings. Någon ny CPU och grafikkort? Kan någon hjälpa mig o hitta ett bra pris till en CPU? :) San Andreas är rätt så gammalt, tror inte den är anpassad för flerkärniga processorer. När jag kör San Andreas så ser jag att ena kärnan jobbar extremt lite. Sen kan det finnas drivrutiner till din CPU som optimerar din processor ännu mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rammus Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 det är grymt bra flyt till skillnad från XP och Vista. Håller lite sådär med, XP var ärligt talat liiiitle snabbare... Men Windows 7 är bäst ändå :) Kör iaf Windows 7 Ultimate 64-bit Jag får bara 24 FPS som MAX i GTA San Andreas, och jag får omkring 47 i GTA IV. Både full settings. Någon ny CPU och grafikkort? Kan någon hjälpa mig o hitta ett bra pris till en CPU? :) San Andreas är rätt så gammalt, tror inte den är anpassad för flerkärniga processorer. När jag kör San Andreas så ser jag att ena kärnan jobbar extremt lite. Sen kan det finnas drivrutiner till din CPU som optimerar din processor ännu mer. Jag kan knappt spela gamla spel som "Rollercoaster Tycoon 2". Då blir det så att halva skärmen är svart och halva inte ;). Som att skärmen flyttades av sig själv... Så gamla spel får man vänja sig vid problem! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 5 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 5 Maj 2010 GTA SA är gammalt och ooptimerat. 47 i GTA IV låter ju bra så jag förstår inte vad du klagar om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kattus Skrivet 6 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2010 GTA SA är gammalt och ooptimerat. 47 i GTA IV låter ju bra så jag förstår inte vad du klagar om.Men när det kommer fram en "tug" så "freezar" spelet.Det "freezar" ganska mycket, och skulle vilja har en FPS omking 120... ^_^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 6 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2010 GTA SA är gammalt och ooptimerat. 47 i GTA IV låter ju bra så jag förstår inte vad du klagar om.Men när det kommer fram en "tug" så "freezar" spelet.Det "freezar" ganska mycket, och skulle vilja har en FPS omking 120... ^_^ 120 FPS i GTA IV, okej nu behöver du nog byta setup, har du runt 25k så går det nog att ordna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 6 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2010 (redigerat) Köp nytt moderkort som stödjer i7 sockeln efter att ha läst en massa recensioner för att veta att det är prisvärt, läs recensioner och skaffa den bästa CPU kylaren, ta hjälp från experter på olika OC forums och överklocka processorn så långt det går. Försök komma så nära 5GHz som möjligt. Köp två stycken 5970 + kylning, OC'a med hjälp av experter på något forum. Köp 6GB 2666MHz RAM, OC'a. Läs recensioner och skaffa ett chassi med det bästa luftflödet. Se även till att skaffa en riktigt bra PSU efter att ha nördat fler recensioner. Se till att skaffa en massa bra fläktar så att komponenterna inte överhettas. Som KQ sa kommer detta antagligen gå på 25k+ eftersom enbart grafikkorten kommer kosta över 12000kr, cirka ~4000 mer än vad din nuvarande dator är värd. Nu kommer du antagligen gå upp i 120 FPS ibland, men förvänta dig inte konstant. Lycka till! Men om du vill ha tips på nya delar så kör något benchmark program och visa resultaten så vi vet vilken del som flaskhalsar. Vilken upplösning kör du på=? Redigerat 6 Maj 2010 av Garone Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.