Hoppa till innehåll

Nätverksproblem


Ryssfemma

Rekommendera inlägg

Jag är uppkopplad till ADSL med modem via telejacket, på sista tiden har jag fått en hel del problem med nätet och jag har skickat en felanmälan till Tele2 för support, men det handlar inte direkt om det.

Jag kör på 8mbit/s och för någon vecka sen på TPTEST så mätte den full hastighet i vad mitt abonemmang

står för. Senare började en hel del problem förekomma när morsan råkade paja ett av vägguttagen.

Jag var tvungen och byta vägguttag och nu så är alla kablar helsträckta då alla kommer från olika håll.

Jag fick även problem med anslutningen då jag tror att kortslutningen av modemet i och med vägguttaget gjorde

att modemet aldrig förnya min IP adress när jag har en dynamisk.

 

Jag har löst själva problemet med nu till det viktiga. Jag har märkt att mina nedladdningar gått ner från 800kb-1mb sekund till 300-500 mb sekund. Enligt TPTEST så laddar jag ned med hastighet på 3.2Mbit/s.

Vad kan det bero på? Glappar splittret eller mellanproppen? Är det kanske DSL kabeln som har någon skada?

Den har vart ganska ovårdad senaste 1 åren men är det det som kan vara problemet?

 

Alla kablar är utsträckta i sin fulla längd upprepar jag.

Kanske ni kan komma på en lösning till problemet? Kanske någon som själv använder Tele2 har fått problem under majmånad?

 

Tacksam för svar // RF

----------------------------

 

ÄNDRAT Tråden, bild på hur min nätverkskarta här ungefär

post-65495-1274339407_thumb.jpg

Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har märkt att mina nedladdningar gått ner från 800kb-1mb sekund till 300-500 mb sekund.

wat

4gbit lina ftw?

 

Ring tele2, fråga varför du inte får vad du betalar för, kan dom inte hjälpa dig, säg du vill ha pengarna tillbaka.

Profit!

 

Ja ;)

 

Tror inte det är någon mening att kräva pengarna tillbaka, dom kommer skylla på förlust pga avstånd från telestation och grejer ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet hur man ska skilja på megabit och megabyte, men som sagt. Tele2 och som sagt alla operatörer

försöker skylla på en på minsta lilla detalj som möjligt, hade plånboken inte svidit hade man gått in på Telia då man oftast får det man betalar för av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mb per sek ett ständigt gissel. om ett bolag lovar 100mb så läsar man i vilkoren det finstilta så står det upp till 100mb den verkliga nedladdningshastigheten är oftast 10mb/s men där man laddar ner ifrån går det oftast inte snabbare än i snitt 780kb/sek så med andra ord så räcker 145kr bredband från comhem rätt bra... nedhastighet i snitt 500kb/sek

behöver man en snabb uppkoppling prova sök trådlösa nätverk det finns snabba oskyddade sådana i mängder för alla glömer att skydda routern eller switchen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mb per sek ett ständigt gissel. om ett bolag lovar 100mb så läsar man i vilkoren det finstilta så står det upp till 100mb den verkliga nedladdningshastigheten är oftast 10mb/s men där man laddar ner ifrån går det oftast inte snabbare än i snitt 780kb/sek så med andra ord så räcker 145kr bredband från comhem rätt bra... nedhastighet i snitt 500kb/sek

behöver man en snabb uppkoppling prova sök trådlösa nätverk det finns snabba oskyddade sådana i mängder för alla glömer att skydda routern eller switchen.

Jag tror du blandar ihop Byte och Bit. Då en person med en 100/100 lina kan maxa sin lina med upp till 12,5MBps (Megabyte, inte megabit). Och om nu personen i fråga inte kommer över 780KBps så laddar han/hon ner från en dålig källa som inte kan ladda upp mer. Förmodligen från någon som har en 8/8 lina.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Skrivet (redigerat)

Ok Tele2 återigen försöker skylla på mig allt mer för att min hastighet har gått ner till 0,4mbit/s.

Dem skyller på att det är en felanmälan jag utförde en en månad sedan som kan orsaka det, och

väljer och dra ut på denna felanmälan för att skylla på att jag utfört den hela tiden. Eller att det kan vara felkopplat med jacken sen att telefonstationen kanske är långt ifrån. Grejen är att telefonstationen ligger 20meter ifrån mitt hem.

 

Men jag har en fråga, vart inne på bredbandskollen och försökt lista ut ett problem dem ej definerat ordentligt. Det här säger dem: Har Du endast ett telefonjack & använder Dig inte av några vidarekopplingar ska inte de övre kopplingarna vara inkopplade.

 

 

 

Det här säger bredbandsboken

 

 

 

Splittern delar upp Din telelina så Du kan ringa & surfa samtidigt. Se till att Din mellanpropp/telefonpropp sitter ovanpå Din splitter. Har Du telefonproppen innan splittern tappar denhela sin funktion. Det kan också bli grova störningar när Du är ute på Internet. Det går då inte heller att ringa.

 

 

 

Så här ska Du ha Din splitter & telefonpropp/mellanpropp inkopplad:

 

 

Men vilket av dem är mellanproppen och vilket är splittern? Jag hör från många håll att man ska koppla på olika sätt hela tiden.. Då tekniken.se säger att den som sitter fast i jacket är en mellanpropp med inbyggd

splitt, så har bredbandsboken ändå angett att man ska koppla dessa två.

 

Så min fråga är, vilket är mellanproppen och vilket är splittern? Kanske nån kan göra ett ritexempel hur dem har kopplat sitt ADSL bredband? Väldigt tacksam för svar!

post-65495-1274322072_thumb.jpg

Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...