Hoppa till innehåll

Valet 2010


Guggo
 Dela


Rekommendera inlägg

Jag må säga att jag ser på vänsterblockets politik en aning annorlunda än du. Det de vill är att främst höja skatter för de med mest pengar, som verkligen kan betala för det. Men även för de med inte jättestor inkomst är skattehöjningar absolut möjliga, åtminstone om de inte är ensamstående. Alliansen gjorde en del skattesänkningar (bl.a inkomstskatten, om jag inte tar helt fel) under förra mandatperioden. Tar man mina föräldrar som exempel, som är medelklass/undre medelklass så klarade de sig utmärkt redan innan alliansen sänkte skatterna, så för alla som har samma inkomst som mina föräldrar eller mer borde ju klara sig fint om man återställde skatterna till den grad de låg på innan Alliansen sänkte dem senast. Så, "Innan man hjälper de som behöver det måste man se till att man kan", säger du. Jag ser inte hur vi inte skulle ha råd med höjda skatter, skatter som vi kan använda för att hjälpa de som nu INTE kan arbeta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 460
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Detta är hur jag ser det just nu så om någon vill rätta mig, snälla gör det :P

 

Om man sänker t.ex. inkomstskatten med 5% så får alla 5% mer lön, amirite?

 

Problemet isåfall är ju det att dom som tjänar 30 tusen innan skatt får mycket mer än dom som tjänar 25 tusen innan skatt. Och om vi då ska privatisera välfärden och skapa privata sjukvårdsförsäkringar så förlorar ju den personen som får mycket mindre pengar mycket mer.

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du tror visst att höjda skatter direkt ger pengar i kassan? På kort sikt, ja (de rödgrönas slogan.), på lång sikt gör högre skatter att färre kan starta egna företag, dvs färre arbetstillfällen dvs MINDRE PENGAR TILL STATEN

Alliansen har sänkt skatterna där de kunnat för att effekterna är lite mer invecklade än "Om vi ökar skatten med 3% får vi mer pengar juuuu!", staten vinner på det i slutändan.

 

De rödgröna har dock förstått att det svenska folket i allmänt inte har en uns kompetens när det gäller ekonomi och vill därför locka med det vanliga "miljarder till allt och alla", medans de kallar arbetare som redan knappt kan njuta av mer än mat och pengar till räkningar för egoister.

 

Vem fan orkar försöka skaffa sig en karriär om det bara ger en sparkar i skrevet. Det är tamigfan bäst för den personliga ekonomin om man har en lön på t ex 31700, för 32000 (eller en summa i närheten) och uppåt så betalar man 5% mer i skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om jag inte har hört helt fel, så vill väl de rödgröna höja skatter för de riktigt stora företagen, de som har råd med det utan tvekan, men inte för småföretagare? Hörde ett tal av Jonas Sjöstedt som är riksdagskanditat för Vänsterpartiet som sade just detta. Om deras politik inte går ut över småföretagarna lär den ju fungera lika bra långsiktigt som Alliansens, förutom det att man får in mer pengar, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Röstningen på Facebook ser just nu ut såhär: (För er som är intresserade.)

 

 

Valresultat för röstande över 18 år (185403 av totalt 221841 röster)

 

1 Moderaterna 24.1%

2 Socialdemokraterna 19.5%

3 Sverigedemokraterna 17.5%

4 Miljöpartiet 9.5%

5 Vänsterpartiet 9%

6 Folkpartiet 5.5%

7 Piratpartiet 5.1%

8 Centerpartiet 2.5%

9 Rösta blankt 2.5%

10 Kristdemokraterna 2.3%

11 Feministiskt initiativ 1.4%

12 Annat parti 0.9%

 

Det som förvånade mig mest var att Sverigedemokraterna ligger på 17.5% och därmed på tredje plats. Nu är ju detta ingen officiell röstning, och det är säkert många som har röstat med hjärtat istället för hjärnan.

Men det är ju ändå över 220K röster, varav 185K är av personer över 18.

Redigerat av Dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Röstningen på Facebook ser just nu ut såhär: (För er som är intresserade.)

 

 

Valresultat för röstande över 18 år (185403 av totalt 221841 röster)

 

1 Moderaterna 24.1%

2 Socialdemokraterna 19.5%

3 Sverigedemokraterna 17.5%

4 Miljöpartiet 9.5%

5 Vänsterpartiet 9%

6 Folkpartiet 5.5%

7 Piratpartiet 5.1%

8 Centerpartiet 2.5%

9 Rösta blankt 2.5%

10 Kristdemokraterna 2.3%

11 Feministiskt initiativ 1.4%

12 Annat parti 0.9%

 

Det som förvånade mig mest var att Sverigedemokraterna ligger på 17.5% och därmed på tredje plats. Nu är ju detta ingen officiell röstning, och det är säkert många som har röstat med hjärtat istället för hjärnan.

Men det är ju ändå över 220K röster, varav 185K är av personer över 18.

Vi kan ta den senaste opinionsundersökningen som konstaterar att SD (7%) har högre stöd än C (6.2%), V (6.8%) och KD (6.1%), och är ungefär på samma nivå som FP (7.2%).

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Opinionsundersökningar ska man ju dock alltid ta med en nypa salt; de ger en bild av läget men något säkert kan de aldrig säga. Tjänar inte mycket till att spekulera kring det nu emellertid; om en vecka får vi veta säkert.

 

EDIT: Man får ju inte dubbelposta i det här forumet så jag måste använda "ändra"-knappen nu, men ni kan betrakta det här som ett nytt inlägg:

 

Alliansen vill ju privatisera en del grejer (kanske ganska många grejer). Kan någon moderatsupporter (Guggo kanske? :D ) upplysa mig om vad som är så bra med privata företag jämfört med statliga? Jag tänker att ett statligt ägt företag borde kunna fungera precis lika bra som ett privatägt, förutom att det statliga företagets vinster går till staten, och alltså kommer oss alla till godo, medan det privatas vinster blir bl.a bonusar till chefer.

Redigerat av kola_king
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Opinionsundersökningar ska man ju dock alltid ta med en nypa salt; de ger en bild av läget men något säkert kan de aldrig säga. Tjänar inte mycket till att spekulera kring det nu emellertid; om en vecka får vi veta säkert.

 

EDIT: Man får ju inte dubbelposta i det här forumet så jag måste använda "ändra"-knappen nu, men ni kan betrakta det här som ett nytt inlägg:

 

Alliansen vill ju privatisera en del grejer (kanske ganska många grejer). Kan någon moderatsupporter (Guggo kanske? :D ) upplysa mig om vad som är så bra med privata företag jämfört med statliga? Jag tänker att ett statligt ägt företag borde kunna fungera precis lika bra som ett privatägt, förutom att det statliga företagets vinster går till staten, och alltså kommer oss alla till godo, medan det privatas vinster blir bl.a bonusar till chefer.

Konkurrens är viktigt för att landet ska utvecklas, sen är det bra att man t.ex kan köpa alvedon eller nässpray på ICA.

En del fick förut åka flera mil för att komma till ett apotek, idag så har det öppnats ännu fler som ligger närmare till människorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Opinionsundersökningar ska man ju dock alltid ta med en nypa salt; de ger en bild av läget men något säkert kan de aldrig säga. Tjänar inte mycket till att spekulera kring det nu emellertid; om en vecka får vi veta säkert.

 

EDIT: Man får ju inte dubbelposta i det här forumet så jag måste använda "ändra"-knappen nu, men ni kan betrakta det här som ett nytt inlägg:

 

Alliansen vill ju privatisera en del grejer (kanske ganska många grejer). Kan någon moderatsupporter (Guggo kanske? :D ) upplysa mig om vad som är så bra med privata företag jämfört med statliga? Jag tänker att ett statligt ägt företag borde kunna fungera precis lika bra som ett privatägt, förutom att det statliga företagets vinster går till staten, och alltså kommer oss alla till godo, medan det privatas vinster blir bl.a bonusar till chefer.

Konkurrens är viktigt för att landet ska utvecklas, sen är det bra att man t.ex kan köpa alvedon eller nässpray på ICA.

En del fick förut åka flera mil för att komma till ett apotek, idag så har det öppnats ännu fler som ligger närmare till människorna.

 

Ja att man kan köpa vissa grejer på ica gör ju inget, fast att man sålt ut apoteket är ju till ingen nytta. Nu är det bara svårare att kontrollera att de privata aktörernas mediciner är bra, och som kola king sa vinsten hamnar i andra människors plånböcker. Nu drivs apoteket med syfte att tjäna pengar och inte att göra människor friskare. Och det HAR IUNTE BLIVIT BILLIGARE TROTS KONKURRENSEN. Samma sak som när man sålde ut elbolagen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...