Hoppa till innehåll

Kemi


Roza93

Rekommendera inlägg

-.-

 

Det är som att du försöker säga att ett protein är en aminosyra, bara för att den börjar med en amin i ena änden och en karboxsylgrupp i andra änden. Det funkar inte så.

 

När man börjar prata om läkemedel och dess inverkan på kroppen kommer man in på biokemi. Börjar man prata om aminosyror där så finns det bara 22 st, så är det bara i biokemisternas värld.

Det kanske är enklare att förklara det här med nycklar igen. -.-

 

Om man jämför de essentiella aminosyrorna så har de en viss form där de passar in så de gör samma påverkan. De kan byggas ihop. Pregabalin passar inte in i i den formen, hur mycket den än må påminna om aminosyror så kan den aldrig göra samma jobb.

 

Din lärare kanske är bra på det han kan, men du måste lära dig att tänka utanför din låda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 24
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

EDIT: Rätt fördomsfullt att tro att jag har fel och har en kass utbildning bara för att jag inte tror som du. :(

Fast hon har ju uppenbarligen en högre utbildning inom kemi än vad du har, så jag ser inte problemet.

 

:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä men Guggo du ser inga problem överhuvudtaget någonsin, förutom att Sverigedemokraterna kanske kommer in i riksdagen oh ve.

 

@ Draghon: varför heter det i så fall alpha-aminosyror om de är de enda aminosyror som hypotetiskt kan finns? Hade det inte varit lättare att bara kalla dem "aminosyror" i så fall? Och om det nu finns andra aminosyror än alpha-aminosyrorna, hur ser de då ut, alltså beta-, gamma-, delta- etc -aminosyror?

 

Dessutom är inte proteiner och peptidkedjor aminosyror eftersom de innehåller peptidbindningar. däremot kan man räkna dem till amider om jag inte har helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man ger en organisk molekyl dess namn efter dess längsta kol-väte-kedja, resten av sakerna som sitter på kedjan är bara påhäng.

Namnet på molekylen: (S)-3-(aminomethyl)-5-methylhexanoic acid

Alltså är det inte en aminosyra.

 

Gruppen som molekylen hamnar under är GABA - Gamma-AminoButyric Acid, vilket på svenska blir gamma-aminosmörsyra. Den heter gamma för att aminen sitter på gammakolet på smörsyran.

 

En aminosyra och en GABA är inte samma sak ungefär som mjölk och ost inte kommer ur spenen på en ko.

 

(Jag har inte tid att lära mig det du frågade mig under min utbildning, så det får du ta med någonannan).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill du veta exakt vad den gör, så binder den sig till en subenhet i en spänningskänslig kalciumkanal i det centrala nervsystemet. Den sänker även utsläppet av flera neurotransmittorer.

antar att en kalciumkanal är ett protein som sitter i cellmembranet eller liknande? och subenheten är en prostetisk grupp till det proteinet då eller? och neurotransmittorer är en form av signalämnen?

 

om Pregabalin är en Gamma-AminoButyric Acid så borde de vanliga aminosyrorna heta Alpha-AminoAcetic Acid, vilket på svenska blir alpha-aminoättiksyra. då är de inte heller en aminosyra enligt dig? för om det ska vara en aminosyra så ska den heta "aminosyra" och inget annat?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill du veta exakt vad den gör, så binder den sig till en subenhet i en spänningskänslig kalciumkanal i det centrala nervsystemet. Den sänker även utsläppet av flera neurotransmittorer.

antar att en kalciumkanal är ett protein som sitter i cellmembranet eller liknande? och subenheten är en prostetisk grupp till det proteinet då eller? och neurotransmittorer är en form av signalämnen?

 

om Pregabalin är en Gamma-AminoButyric Acid så borde de vanliga aminosyrorna heta Alpha-AminoAcetic Acid, vilket på svenska blir alpha-aminoättiksyra. då är de inte heller en aminosyra enligt dig? för om det ska vara en aminosyra så ska den heta "aminosyra" och inget annat?

 

Som ett systematiskt namn är det endast Glycin som är en aminoättiksyra, men det är totalt onödigt att lägga till alpha eftersom båda sidogrupperna är bundna till samma kol. -.-

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycine

 

Du får inte tänka så smalt, sidokedjan påverkar hela molekylen mycket, du kan inte kalla allt som har vatten på sig för "hydro".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Inloggad

antar att en kalciumkanal är ett protein som sitter i cellmembranet eller liknande? och subenheten är en prostetisk grupp till det proteinet då eller? och neurotransmittorer är en form av signalämnen?

 

om Pregabalin är en Gamma-AminoButyric Acid så borde de vanliga aminosyrorna heta Alpha-AminoAcetic Acid, vilket på svenska blir alpha-aminoättiksyra. då är de inte heller en aminosyra enligt dig? för om det ska vara en aminosyra så ska den heta "aminosyra" och inget annat?

Så du drar alltså allt/alla över en kam?

Redigerat av Inloggad
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ inloggad: va!?

 

vad jag menar är att det finns ingen Gamma-"aminosyra" som inte är en gamma-aminobutansyra och tvärt om. Det kan alltså inte finnas en gamma-aminoheptansyra? eller?

 

För du säger att Pregabalin är en gamma-aminobutansyra, alltså måste den vara ett slags derivat av butan, men om man tittar på längsta kolkedjan så borde den heta nått i stil med 5-metyl-3-aminometyl-hexansyra (vilket du också har sagt :huh:). alltså borde det vara en gamma-aminohexansyra istället, du säger olika saker så det är rätt svårt att följa med i vad du säger... varifrån får du "Butyric Acid"?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Butyric Acid=Smörsyra

 

Lär dig kolla upp saker först.

Om du hade kollat på PubChem (som jag gjort i Allmän Kemi/Kemisk Lab.metodik/Biokemi/Biokemisk Lab.metodik) så hade du sett underindelningen.

 

http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/summary/su...cgi?cid=5486971

 

Och nej, det är inte en aminosyra per say, det finns tusentals sånna. Därför har man andra benämningar.

 

antar att en kalciumkanal är ett protein som sitter i cellmembranet eller liknande? och subenheten är en prostetisk grupp till det proteinet då eller? och neurotransmittorer är en form av signalämnen?

 

om Pregabalin är en Gamma-AminoButyric Acid så borde de vanliga aminosyrorna heta Alpha-AminoAcetic Acid, vilket på svenska blir alpha-aminoättiksyra. då är de inte heller en aminosyra enligt dig? för om det ska vara en aminosyra så ska den heta "aminosyra" och inget annat?

Så du drar alltså allt/alla över en kam?

 

Jag bara måste, 1+.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

smörsyra är trivialnamn, Butyric Acid = butansyra, vilken ser ut såhär:

 

http://i48.tinypic.com/2j0duty.gif

 

...och har ingenting med Pregabalin att göra så vitt jag förstår, så jag förstår inte vart det kom in i diskussionen.

 

Pregabalin är av allt du har sagt, jag har hört och läst en aminosyra, men inte en sådan som bildar peptider eller ingår i makromolekyler, eftersom den är av en annan "familj" än alpha-aminosyrorna. Jag fattar att den inte alls har liknande funktioner i kroppen som alpha-aminosyrorna, eftersom det inte är gamma-aminosyror vi använder, men hur som helst så är det en aminosyra och skulle rent hypotetiskt kunna vara en central del i andra typer av livsformer än de på jorden och där skapa peptider och proteiner.

 

-------------

 

Om du undrar varför i helvete jag fortsätter att posta så ska jag precisera mig:

 

1. Jag hävdar att Pregabalin är en aminosyra per definition.

2. Jag undrar varför du började snacka om "smörsyra" eller vilket namn du ny vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma-Aminobutyric_acid <- Gamma-AminoSmörSyra (Man använder ordet smörsyra i organisk kemi på svenska mer än butansyra).

 

Detta är en del av pregabalin. Läs vad som står:

Although chemically it is an amino acid, GABA is rarely referred to as such in the scientific or medical communities, because the term "amino acid," used without a qualifier, refers to the alpha amino acids, which GABA is not, nor is it incorporated into proteins.

 

Och GABA är Gamma-AminoButyric Acid

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...