Hoppa till innehåll

Bärbar Dator

fishmaster

Rekommendera inlägg

Hade hoppats kunna utbilda mig själv tillräckligt för att undvika behöva skapa en sån här tråd, men nu när jag sitter med en dator som verkar bra för sitt pris (iallafall efter att ha kollat upp delarna) så kommer ju de oundvikliga frågorna, "Kan jag få bättre för samma pris?" "Är det någon del som flaskhalsar de övriga?"

Sitter med en budget på 15,000. Datorn behövs till "tung" 3D modellering/animering (Autodesk Maya) för högskolearbeten och varför inte lite slö-grindande i WoW.

Kanske låter som lite overkill, men ignorera det. Datorn blir i princip ersättaren till min stationära

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=598620 är vad jag kollar på just nu, 14,995:-

Intel Core i7 720QM / 1.6 GHz * (http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-Core-i7-Processor-Clarksfield.21684.0.html)

6gb DDR3 SD, har tyvärr inte hittat minnets frekvens, förmodligen 1333, möjligen 1066

ATI Mobility Radeon HD 5850 1GB ** (http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5850.23069.0.html)

* Använder TB för att klocka upp sig till 2,8Ghz om bara en kärna används, 2,6~ på 2 osv

** Verkar vara ett väldigt starkt kort, de flesta andra kort i samma prisklass (på datorerna) kan vara upp till 40-50% sämre i prestanda

Datorn verkar för övrigt vara en stor jävel.

Vad sägs, är det en bra dator i den prisklassen, eller gör jag ett misstag?

Och nej, jag vill inte sitta och beställa från Alienware

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vetefan om det vore en så jävla bra idé att klocka en laptop. Allting sitter ju så ihoppackat det bara går och kylningen i laptops är aldrig att något att hänga i julgranen. Hela datorn kommer bli ostabil och/eller smälta av värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Det är en inbyggd funktion, ingen rikting överklockning. (d.v.s en som riskerar att destabilisera hela datorn)

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Turbo_Boost

Angående kylningen så.. ja, den kan bli varm (som om det går att undvika med sådana komponenter, men tydligen ska kylningen vara mycket bättre än på Envy 15 serien som hade problem med värme

Hittar för övrigt datorer med liknande prestanda för 5000-6000 mer, verkar då som om jag hittat ett bra köp med tanke på hur mycket prestanda jag får för dom där 15000?

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hög prestanda kommer du inte få med en laptop.

För prestanda är stationär ett måste.

Du bör inte förväxla ett Mobile 5850 med ett vanligt 5850.

Ett Mobile presterar upp till 50% sämre.

Tycker du ska köpa en billigare laptop med SSD.

Eller bara köpa till en SSD.

Och sedan ha en stationär för tunga spel/program.

Du kommer tjäna väldigt mycket på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Båda HP bärbara jag haft har gått väldigt varma, och såklart mycket värre om du har en massa saker gående samtidigt.

Är det en HP-sjuka vet jag inte.

Eller så är det för att samtliga fläktar sitter på undersidan och suger in damm som bara fan.

Fast dessa ligger lite längre ner, prestandamässigt.

Redigerat av Satisfaction
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Hög prestanda kommer du inte få med en laptop.

För prestanda är stationär ett måste.

Du bör inte förväxla ett Mobile 5850 med ett vanligt 5850.

Ett Mobile presterar upp till 50% sämre.

Ursäkta, men hur uppenbart är inte detta?

Frågan är om laptopen jag tittar på är bra prestandamässigt för JUST EN LAPTOP.

Dock så anses ju Envy 17n vara just en bärbar desktop så att säga, det är det den är utformad till att vara

En stor bärbar med prestanda som rivaliserar 'lite' äldre stationära kort sagt

Tycker du ska köpa en billigare laptop med SSD.

Eller bara köpa till en SSD.

Och sedan ha en stationär för tunga spel/program.

Du kommer tjäna väldigt mycket på det.

Har inte råd.

Laptopen är något (10-15%) sämre prestandamässigt än min gamla stationära (Q9400, 3gb ddr3, 9800gtx)

Köper en dyr därför att det är viktigt att den presterar väldigt bra i det jag använder den till, samt att det är uppenbart att andra datorer, även i samma prisklass verkar alltid ha mycket sämre komponenter.

Ta till exempel http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594869 för exakt samma pris, men GPUn är hälften så bra som M5850n, sämre processor (marginellt) och mindre ram, mindre skärm... det är Mac det. Fin batteritid dock

Båda HP bärbara jag haft har gått väldigt varma, och såklart mycket värre om du har en massa saker gående samtidigt.

Är det en HP-sjuka vet jag inte.

Vilket är vad som oroar mig mest egentligen. Datorn jag tittar på har en pissig batteritid på kanske 2 timmar, men det är ju ett icke-problem eftersom den alltid kommer att vara inkopplad till ett uttag. Dvs hemma i lägenheten eller vid "skolbänken".

Det sägs dock att datorn, i synnerhet med i7an kan bli väldigt varm "uppe i vänstra hörnet". Det är dock svårt att avgöra eftersom det är subjektivt om vad som är för varmt eller inte.

HP-laptops har en tendens att bli väldigt sega efter ett tag. Fläkten/kylningen blir inte allt för underbar, skaffa en ställning/hållare eller dylikt.

Är ju sant för alla datorer som finns, ju mer skräp man installerar desto långsammare dator.

Man måste dock hålla ren den för att förhindra värme...

Funderar på att köpa en kylare, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450258 kanske.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska tillägga att det kan vara lite skadligt att ha laddaren i hela tiden.

Det lärde jag mig när min gamla G7031 bara lade av. Sen efter att ha låtit den stå utan laddare igen fungerade den som vanligt. Jag hade alltså haft sladden i sedan jag köpte den.

Ska lägga upp en bild på undersidan sedan, så ska vi se hur det var med fläktarna osv.

------------------------------------------------------------------------

post-46950-1277045324_thumb.jpg

Som du sade med vänstra hörnet så är det ju där som processorn med tillbehör sitter, och vid t.ex en WoW raid kan iallafall min nästan bli glödhet.

Har jag tillgång till min kylplatta så använder jag den så ofta som möjligt, för man kan förlänga livstiden på sin dator rätt rejält om man inte bränner slut på komponenterna.

Redigerat av Satisfaction
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...