Hoppa till innehåll

Fobofobi


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Som jag förstått det så är fobofobi en rädsla för att utveckla en fobi. Och en fobi är alltså en rädsla för något. Hur kan man vara rädd för att vara rädd? Hur går det ihop? :S Kan någon smart person, med små ord, förklara för mig?

 

Taget ur Wikipedia:

Phobophobia (from Greek: φόβος, phobos, "fear") is a phobia which is defined as the fear of phobias, or the fear of fear, which includes intense anxiety and unrealistic and persistent fear of the somatic sensations and the feared phobia ensued. Phobophobia can also be defined as the fear of phobias or fear of developing a phobia. Phobophobia is related to anxiety disorders and panic attacks that are directly linked to other types of phobias, such as agoraphobia. When a patient has developed phobophobia, his condition must be diagnosed and treated as part of anxiety disorders.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att vara rädd för att vara rädd kan komma från att man inte gillar att vara rädd, och därför blir man rädd för att bli rädd. Sen är det ju inte så enkelt att sluta vara rädd, eftersom när man är rädd för att vara rädd så kommer man ju vara rädd och då blir man ju rädd vilket gör att man blir som leder till att man blir rädd osv

 

:ph34r:

Redigerat av Chagi
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag förstått det så är fobofobi en rädsla för att utveckla en fobi. Och en fobi är alltså en rädsla för något. Hur kan man vara rädd för att vara rädd? Hur går det ihop? :S Kan någon smart person, med små ord, förklara för mig?

En fobi är något mycket starkare än att vara rädd. En fobi är när ångestattacker utlöses av en speciell sak eller sammanhang.

 

Alltså en person med fobofobi kan fortfarande vara rädd för t.ex. ormar, utan att det innebär att personen får ångestattacker, eftersom den t.ex. inte har någon fobi mot ormar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...