Hoppa till innehåll

Datorn Krashar Ibland


Laserturk

Rekommendera inlägg

Min dator brukar helt obestämt bara krasha. Ibland hinner jag precis starta upp den och i vissa fall kan jag sitta flera timmar innan den "dör". Kan detta bero på att den inte kyls ordentligt p.g.a. damm på fläktarna? Det är en gammal burk (drygt 5 år), så det kan väl inte bero på åldern?

 

Kom inte med förslag om att jag ska uppgradera för det behövs inte. Jag sufrar nästan bara på nätet så denna duger gott. Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Du har väl inte försökt överklocka CPUn?

Va? Överklocka? Vad innebär det? Alltså, jag fattar noll om datorer, jag använder endast datorer i påslaget läge haha :P

 

Det kan vara damm som sabbat för dig, kanske mycket i fläktarna och så som får din cpu att bli väldigt varm -> vilket leder till att datorn slocknar. (dör) . Så enklast borde vara att göra rent datorn!!! obs ej med vatten eller dammsugare.!

Man använder sig av tryckluft, finns på burk om man inte har en kompressor!. Jag är inte bäst på rengöring när det gällar att förklara så du får googla dig fram på den biten...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har väl inte försökt överklocka CPUn?

 

Va? Överklocka? Vad innebär det? Alltså, jag fattar noll om datorer, jag använder endast datorer i påslaget läge haha :P

 

Det kan vara damm som sabbat för dig, kanske mycket i fläktarna och så som får din cpu att bli väldigt varm -> vilket leder till att datorn slocknar. (dör) . Så enklast borde vara att göra rent datorn!!! obs ej med vatten eller dammsugare.!

Man använder sig av tryckluft, finns på burk om man inte har en kompressor!. Jag är inte bäst på rengöring när det gällar att förklara så du får googla dig fram på den biten...

 

Tryckluft? Går det inte bara med en dammsuagre? Om inte, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har väl inte försökt överklocka CPUn?

 

Va? Överklocka? Vad innebär det? Alltså, jag fattar noll om datorer, jag använder endast datorer i påslaget läge haha :P

 

Det kan vara damm som sabbat för dig, kanske mycket i fläktarna och så som får din cpu att bli väldigt varm -> vilket leder till att datorn slocknar. (dör) . Så enklast borde vara att göra rent datorn!!! obs ej med vatten eller dammsugare.!

Man använder sig av tryckluft, finns på burk om man inte har en kompressor!. Jag är inte bäst på rengöring när det gällar att förklara så du får googla dig fram på den biten...

 

Tryckluft? Går det inte bara med en dammsuagre? Om inte, varför?

 

Att använda dammsugare bör inte vara några problem, det finns dock en liten risk att dammsugaren skadar datorns komponenter pga statisk elektricitet. Det har dock inte stoppat mig från att dammsuga i datorn.

 

Tips: Sätt ett ESD armband över dammsugarmunstycket ;)

Redigerat av KalphiteQ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har ni för konstiga dammsugare? Munstycket är ju gjort i plast som inte leder ström?

 

Bara man dammsuger långsamt och försiktigt (och absolut inte peta på någonting med fingrarna om du inte vet vad du gör) så ska det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad har ni för konstiga dammsugare? Munstycket är ju gjort i plast som inte leder ström?

 

Bara man dammsuger långsamt och försiktigt (och absolut inte peta på någonting med fingrarna om du inte vet vad du gör) så ska det gå bra.

Men plast kan ladda upp statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menar du med krashar? Felmeddelanden? Stänger den bara av sig? Om den bara stänger av sig som om man stängde av strömmen brukar det bero på damm.

Det kommer inte upp felmeddelanden och den stänger inte av sig själv. Det kommer upp en massa konstiga ränder på skärmen och jag kan inte röra något. Ska försöka ladda upp en bild när det händer nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst CrazyCake

Min dator brukar helt obestämt bara krasha. Ibland hinner jag precis starta upp den och i vissa fall kan jag sitta flera timmar innan den "dör". Kan detta bero på att den inte kyls ordentligt p.g.a. damm på fläktarna? Det är en gammal burk (drygt 5 år), så det kan väl inte bero på åldern?

 

Kom inte med förslag om att jag ska uppgradera för det behövs inte. Jag sufrar nästan bara på nätet så denna duger gott. Hjälp?

 

 

Vad har ni för konstiga dammsugare? Munstycket är ju gjort i plast som inte leder ström?

 

Bara man dammsuger långsamt och försiktigt (och absolut inte peta på någonting med fingrarna om du inte vet vad du gör) så ska det gå bra.

Ops.

Jag dammsuger aldrig datorn, jag blåser bara ut dammet.

Sedan så har det hänt att jag har tagit fingret och strykt över vissa delar av datorn där det fanns mycket delar.

Men den funkar fortfarande så jag klagar inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...