Foto

Ai Programmering

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1 WASD

WASD

#12 Fuskagent

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13 199 inlägg
    Utdelad oktober 2018Utdelad juli 2015

Postad 14 juli 2010 - 20:59:44

Jag hade tänkt lära mig lite AI programmering men jag vet inte riktigt var jag ska börja och undrar ifall någon känner till några tutorials man kan kolla på. Helst i Java men jag kan antagligen hänga med AI Tutorials från andra språk också om det finns en beskrivning/psuedokod med eller någon som pratar.

AI i spel alltså, typ som en bot man kör mot. Något att börja med skulle väl vara att programmera så att fienderna i pacman går mot spelaren.
Eller en 4-i-rad bot som den här jag sökte fram:

Eller en AI som löser suduko. Det blir tillräckligt med exempel tongue.gif

Edit: Tänkte efter lite och det jag vill lära mig är "Pathfinding",

Men om ni känner till några bra tutorials till någon slags AI så länka dem smile.gif

Redigerat av WASD, 14 juli 2010 - 22:05:58.

"Arbetet med en liten uppdatering av Fuska har gått framåt och förhoppningsvis så blir arbetet klart till slutet av månaden." - admin

#2 KuroKaktus

KuroKaktus

#9 Forumlegend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 922 inlägg

Postad 20 juli 2010 - 00:00:35

Gör 4 i rad Ai. Sry för sent svar.

#3 WASD

WASD

#12 Fuskagent

• Medlem
  • 13 199 inlägg

Postad 20 juli 2010 - 00:06:54

Ja men hur gör jag det. Jag har ingen aning var jag ska börja. Precis som om någon som aldrig programmerat förut bestämmer sig för att göra ett program, jag behöver tutorials som lär mig hur man programmerar AI.

Ett 4-i-rad som kollar ifall jag kan vinna i nästa drag (och blockar det) eller annars slumpar en rad att lägga brickan i skulle jag iofs nog kunna göra. Men det kommer vara ganska lätt att besegra det.

Redigerat av WASD, 20 juli 2010 - 00:07:07.

"Arbetet med en liten uppdatering av Fuska har gått framåt och förhoppningsvis så blir arbetet klart till slutet av månaden." - admin

#4 Kevve

Kevve

#9 Forumlegend

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 851 inlägg

Postad 20 juli 2010 - 00:35:10

http://ik.su.lt/~gra.....20in Java.pdf

Jag har själv inte läst helt igenom den, men från vad jag har läst så verkar den bra.

#5 WASD

WASD

#12 Fuskagent

• Medlem
  • 13 199 inlägg

Postad 20 juli 2010 - 00:45:24

Det var ungefär det jag letade efter, tack smile.gif Jag föredrar video över bok men det får duga.
Jag har nog tillräckligt med text nu så posta helst bara filmer om det inte är någon text ni själv använt och vet är bra.

Logga in för att kunna skriva inlägg