Kevve Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 Jo, blev frågad att svara på 2+2*2, och jag vet ju att man multiplicerar alltid före man adderar dvs 2+(2*2) vilket är 6. Men mitt svar var tydligen fel och blev tillsagd att svaret var 8 (alltså (2+2)*2), men då han inte specificerat att han ville att man skulle addera först så finns det ingen chans att svaret skulle kunna bli 8, eller? Antagligen är jag bara lite rostig efter sommarlovet. :rolleyes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 (redigerat) 2+2*2=6 Vem sa att ditt svar var fel? Redigerat 12 Augusti 2010 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kevve Skrivet 12 Augusti 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 2+2*2=6 Vem sa att ditt svar var fel? En kompis, och även windows egna kalkylator påstår att det är 8. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 (redigerat) I windows kalkylator måste man specificera paranteser, den räknar ut i ordningen man skriver edit: iaf i XP-versionen Redigerat 12 Augusti 2010 av Hivee Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 (redigerat) Din kompis har fel. Windows kalkylator tar inte hänsyn till prioteringsreglerna utan bara matar på. Den tänker såhär: 2 +2 =4 *2 =8 Vilket såklart inte blir rätt om man ska räkna ut 2+2*2. http://www.wolframalpha.com/input/?i=2%2B2*2 Redigerat 12 Augusti 2010 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KuroKaktus Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 2+2*2=6 Vem sa att ditt svar var fel? Haha!Den var rolig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
najzzz Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 Det blir väll 8! 2+2=4 upphöjt till 2=8 Äre inte så frågan är? :) Eller äre jag som är ute o cyklar? :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vitdom Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 (redigerat) Windows kalkylator tar inte hänsyn till prioteringsreglerna utan bara matar på.Stämmer inte.Jag öppnade kalkylatorn och skrev: "2+2*2<enter>" och den skrev ut 6. Har även räknat andra tal med kalkylatorn och jag lovar att den följer prioriteringsreglerna. I alla fall i Windows XP Home SP3 32-bit Svensk version. Skulle jag säga (2 + 2) * 2 med ord så skulle JAG säga: "Vad blir parantes två plus två slutparantes gånger två?". Redigerat 12 Augusti 2010 av Vitdom Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 Eller äre jag som är ute o cyklar? :DJa Och blanda inte ihop simpla ekvationer med potenser Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 Stämmer inte. Jag öppnade kalkylatorn och skrev: "2+2*2<enter>" och den skrev ut 6. Har även räknat andra tal med kalkylatorn och jag lovar att den följer prioriteringsreglerna. I alla fall i Windows XP Home SP3 32-bit Svensk version. Skulle jag säga (2 + 2) * 2 med ord så skulle JAG säga: "Vad blir parantes två plus två slutparantes gånger två?". Jag provade och det verkar som att du har rätt. Sålänge man inte trycker "lika med" emellan så blir det rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sawny Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 När lär man sig detta i skolan? Visste inte om detta. Trodde det var 2+2 = 4 * 2 = 8 >.< Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Escain Skrivet 12 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 12 Augusti 2010 Multiplikation och division går ALLTID före addition och subtraktion. Svårare än så är det inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.