Poesi Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 Står det ordspråk i SAOL? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ImCasualGamer Skrivet 28 Augusti 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 (redigerat) SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.Var har du sett det? =O Redigerat 28 Augusti 2010 av Trinity Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Poesi Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda. Vart har du sett det? =O "Jag blir mäkta irriterad över när folk inte kan sin svenska." Jag antar att han har sett det i SAOL. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ImCasualGamer Skrivet 28 Augusti 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 (redigerat) Vad var det för fel med det där? "Jag antar att han har sett det i SAOL." No shit? Jag menade att han kanske kunde hänvisa till var exakt han sett det någonstans. Redigerat 28 Augusti 2010 av Trinity Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 (redigerat) SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.Vart har du sett det? =O Har alltid använt kant, även fast det varit få gånger jag sagt det, och jag kommer fortsätta säga det :) Redigerat 28 Augusti 2010 av 2FJSKFJSKGJES Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ImCasualGamer Skrivet 28 Augusti 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 (redigerat) Kollade upp var/vart, tack för att ni påpekade det. Då vet jag hur man använder det i framtiden. Ni som säger kant istället för kam, varför gör ni det? Är det för att ni hört fel och sedan har det blivit normalt för er, Eller är det så att ni tycker att det låter bättre kanske? Redigerat 28 Augusti 2010 av Trinity Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 Kollade upp var/vart, tack för att ni påpekade det. Då vet jag hur man använder det i framtiden. Ni som säger kant istället för kam, varför gör ni det? Är det för att ni hört fel och sedan har det blivit normalt för er, Eller är det så att ni tycker att det låter bättre kanske? Innerst inne så vet jag det, men jag har nog blivit förgiftad av att de allra flesta säger kant. Egentligen heter det: "Skära alla över en kam". Jag har inget problem med att folk säger fel för att de inte vet vad det heter, men när de vet vad det heter, men ändå ska säga fel så tycker jag det mest är nonchalant. Dock tycker jag att uttrycket "Dra alla över en kant" funkar rätt bra, då det fortfarande är samma betydelse. Jag kommer trots det att försöka säga/skriva rätt när jag tänker på det. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lynott Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 Att klaga på någon för att säga att dem säger kam istället för kant är som att klaga på att vi norrlänningar säger 3-männingar, 4-männingar osv. istället för 08ornas "sysslingar". Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 Att klaga på någon för att säga att dem säger kam istället för kant är som att klaga på att vi norrlänningar säger 3-männingar, 4-männingar osv. istället för resten av sveriges "sysslingar". Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
admin Skrivet 28 Augusti 2010 Rapport Dela Skrivet 28 Augusti 2010 Onödig tråd, låst tråd. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg