Hoppa till innehåll

5.1 Funkar Inte


Dezen
 Dela

Rekommendera inlägg

Har haft ett 5.1 system ett tag nu, jag har fått ett muppigt problem med det, vet inte om det alltid har varit så, men hursomhelst, varje gång jag ska kolla på en film i 5.1 så hörs inte talet, utan det är bara bakgrundsljuden. Dvs allt som ska komma från center högtalaren blir aslågt i bakgrunden ist.

 

Om jag istället ställer in på 2 högtalare fram och 2 bak så funkar det fint.

 

Mitt ljudkort har stöd för 5.1, jag har ställt in 5.1 rätt i mitt ljudprogram men ändå vill det inte fungera, någon som vet varför?

 

EDIT: Verkar nästan som att det bara är front högtalarna som fungerar.

Redigerat av Dezen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inte satt sladdarna fel?

Kör ett ljudtest om du har programvaran som följde med ljudkortet så du vet att det är rätt kopplat.

 

Kommer inte ihåg vilken standard det är som gör att ljudet blir lägre. Men är det bara är i vissa filmer så kan det bero på att filmen har DTS, THX eller Dolby Proligic.

Får höja ljudet en hel del i filmer som har "någon" av dessa ljudstandarder. Kommer som sagt inte ihåg vilken det är som gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Dreamhacker

Testat VLC, WMP, Foobar osv. Har VIA HD Audio deck för inställningar etc, det märker inte av att jag har kopplat in de bakre högtalarna i uttaget :(

Kan också vara fel på ljudkortet...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Testat VLC, WMP, Foobar osv. Har VIA HD Audio deck för inställningar etc, det märker inte av att jag har kopplat in de bakre högtalarna i uttaget :(

Kan också vara fel på ljudkortet...

 

Va lika dant med det andra ljudkortet jag hade, så det tvivlar jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...