Hoppa till innehåll

Wikileaks


Ryssfemma
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo som ni kanske vet har Wikileaks varit en stor fråga, särskilt runt om i Internet.

Frågan är, gör Wikileaks rätt av sig att släppa hemliga dokument?

 

Det verkar som om USA har någon slags immunitet på att ta skuld ifrån andra länder,

när avslöjanden kom fram om USA's brott mot diplomatin så vänder länderna sig emot

Jhullian Assange, Wikileaks grundaren.

 

Wikileaks är utsatt för flera attacker senaste dagarna, huvudsidan är just nu nere och paypal

har strypt alla donationer till Wikileaks.

 

När väst alltid pratar om att driva fred in i länder som Iran, Afghanistan och förhoppningsvis Nordkorea och sen

tillåter våra politiker att sånt här sker, är det inte stor dubbelmoral som pågår?

Jag tycker själv att länder som Sverige, Danmark, Norge, Schweiz, Frankrike och Tyskland hugger benet på demokratin

dem försöker uppnå. Särskilt i syfte till att försvara världens värsta krigsförbrytare genom tiderna, USA!

Kan ni tänka er vad som skulle hända om Iran, Nordkorea eller t.ex Brasilien hade rollen som boven i Wikileaks dokumenten?

Nu är även Wikileaks alldeles för trodvärdigt också, USA har fått dokumenten att låta hur trovärdiga som möjligt.

USA's regering kanske vill uppnå något med att Wikileaks finns, kanske fälla något land.. Dem har ju alltid

gått in i krig med skuggningstaktiker så som Irak kriget med syfte på att leta efter kärnvapen.

 

Sen kan man nu säga en sak, Sverige kommer inom en tid klassas som USA's nya delstat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Wikileaks får gärna läcka gamla hemligheter, tex för att avslöja felaktigheter som tidigare har begåtts i krig. Dock bör de inte avslöja sådant som fortfarande är "relevant". Wikileaks börjar även framstå som en skvallerblogg lite då och då. "Hi hi någon sa att Frankrikes president var tjock :) ", vilket är nog något de bör undvika.

 

Jag hoppas att Julian Assange inser att det är helt vanliga människors liv han riskerar att förstöra bara för att han skall få springa runt och leka rebell. Han har ju hotat att avslöja dokument som skall få flera storbanker att stänga. Vilket såklart leder till att tusentals människor blir av med sina jobb och sina besparingar.

 

Ok, för att vissa stora banker säkert har gjort dumheter, men varför fan skall alla bankens kunder och anställda straffas? Fruktansvärt oansvarigt av Assange.

 

Ok för att man vill avslöja felaktigheter hos världens ledare, men nu är det helt vanliga människor som kan råka illa ut när banker går omkull eller militära operationer avslöjas i förtid.

 

 

Sen kan man nu säga en sak, Sverige kommer inom en tid klassas som USA's nya delstat.

Nej.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är även Wikileaks alldeles för trodvärdigt också, USA har fått dokumenten att låta hur trovärdiga som möjligt.

USA's regering kanske vill uppnå något med att Wikileaks finns, kanske fälla något land..

Fritt fram att hitta på ser jag

 

Hitta på är fel ordval.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är även Wikileaks alldeles för trodvärdigt också, USA har fått dokumenten att låta hur trovärdiga som möjligt.

USA's regering kanske vill uppnå något med att Wikileaks finns, kanske fälla något land..

 

Fritt fram att hitta på ser jag

 

Hitta på är fel ordval.

 

"Pull out of one's arse."

 

I övrigt

 

Den amerikanska, republikanska kongressledamoten Candice Miller toppar listan.

 

– Julian Assange och Wikileaks är kriminella vars handlingar stödjer terrorister och kriminella regimer runt om i världen. Tidpunkten för när vår regering borde ha stängt ner Wikileaks har för länge sedan passerat, har hon sagt.

 

Jonah Goldberg, konservativ journalist och redaktör vid National Review Online, har ställt frågan varför Assange fortfarande är i livet och inte påträffats mördad på något hotellrum. Han konstaterar:

 

– Jag förväntar mig inte att den amerikanska regeringen ska döda Assange, men jag förväntar mig att de försöker stoppa honom. Som det är nu verkar planen vara att göra ingenting.

 

Journalisten Christian Whiton har föreslagit en rad åtgärder som USA skulle kunna göra:

 

1. Åtala herr Assange och hans kollegor för spionage och be sina allierade att göra detsamma.

 

2. Utforska möjligheten för presidenten att se Wikileaks och dess ledare som fiender, vilket möjliggör att man kan vidta åtgärder utan lagstöd mot dem.

 

3. Frysa Wikileaks och dess supportrars tillgångar och införa sanktioner mot de organisationer som ger dem bidrag.

 

Bill O'Reilly, journalist vid Fox News, har uppgett att den som läckt de där statliga dokumenten till Wikileaks är en förrädare och borde bli avrättad eller satt i fängelse på livstid.

 

Sarah Palin, republikansk politiker, tycker att man ska jaga Wikileaks företrädare på samma sätt som USA jagar talibanerna.

 

– Han är en antiamerikan med blod på sina händer. Hans publiceringar av hemligstämplade dokument avslöjade identiteten hos mer än hundra talibankällor i Afghanistan. Varför jagar man inte honom med samma enträgenhet som vi söker al-Qaida och talibanledare?

 

Den förre politikern Mike Huckabee som är värd för tv-programmet "Huckabee" på tv-kanalen Fox, menar att de som gjort sig skyldiga till att läcka information till Wikileaks, har begått landsförräderi.

 

– Allt annat än avrättning, skulle vara ett alltför snällt straff, har han sagt i en intervju och berättat att han tycker att Wikileaks har satt amerikanska liv på spel.

 

Professor Tom Flanagan vid universitetet i Calgary, uttryckte den 30 november i år i kanadensisk tv att Julian Assange borde lönnmördas. Han föreslog att president Obama borde lägga ut en kontrakt på Assanges liv. Han sa också att han inte skulle bli olycklig om Assange försvann.

 

Republikanen Peter King tycker att Wikileaks ska listas som en terrororganisation och att alla dess tillgångar ska frysas. Han anser att Wikileaks sätter liv på spel över hela världen.

 

– Det är värre än en fysisk attack mot amerikanerna. Det är värre än ett militärt angrepp.

 

Jeffrey T. Kuhner, journalist på ansedda tidningen The Washington Times, anser att Julian Assange bör lönnmördas.

 

– Han innebär en tydlig fara mot USA:s nationella säkerhet. Wikileaks-grundaren är mer än en provokatör. Han hjälper och möjliggör för terroristerna i deras krig mot USA. Regeringen måste ta hand om problemet, effektivt och permanent, har han skrivit.

 

Republikaner är lika trevliga som alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Pull out of one's arse."

Är inte det där en synonym för "Hitta på"? Fortfarande fel ordval isåfall.

 

Hur tydlig ska man behöva vara.

Så för att skapa ännu mer misstänksamhet så ska Ryssfemma försöka baka ihop någon "trovärdig" idé om att USA står bakom Wikileaks?

 

Det är så enkelt att hitta på konspirationsteorier.

Jag är inte blind, jag vet att USA har mycket att frukta i dessa avslöjanden, men låt oss hålla oss till det som faktiskt är troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...