Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2003


zipy
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 180
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

0013:

 

Ja, du kan göra insidan av ett hus på en helt annan karta. Spelet jag håller på med innehåller en femtio kartor nu.

Bara högerklicka på den gula mappen nere till vänster och gör en ny karta som du bygger upp så det blir insidan av ett hus.

Sen på kartan med utsidan av huset går du till den gula fyrkanten (så du kan göra events), högerklickar i dörren till huset och väljer Set Move Event (RPG 2000) eller Teleport Event (RPG 2003) och väljer var på den andra kartan med insidan av huset som du vill att man ska hamna, jag rekommenderar i dörröppningen. Sen fixar du en till Move Event eller Teleport Event på ett annat ställe i dörren som teleporterar en ut till utsidan av huset igen. :)

Vad gäller mitt namn, så tänkte inte på att det kan va lite svårstavat. :)

Kalla mig Moosh du. (för de som inte fattar hette jag så innan jag bytte till Wump och sen till Chihuahua).

Själv tycker jag inte det är särskilt svårstavat, men sen var man bäst på tangentbordet i skolan. Det kan va därför jag tycker det är lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hur gör man för att få gubbar att prata

 

så här ska mitt spel vara:

en kille ramlar ner i ett hål i en brygga och plötsligt är han på ett skep och då säger han "how did i get here?"

 

hur gör man det.

 

och en sak till.

 

på skeppet så finns det en menniska och när man pratar med honom så blir den killen arg och man slåss mot honnom.

 

hur skriver man dom i varsitt event? :blink:

 

ändrat: jag kan ovanstående nu men inte det undre

 

och kan man göra sina egna m.groups?

för jag har ändrat gubbarnas stats till lite sämmre och så finns det så många och så bra i en m.group så man dör bara :unsure:

Redigerat av diddler
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst behöver du tålamod, för det kan vara svårt att få ihop det.

Gör först en karta med bilden på bryggan med hålet.

Det finns tre kartval, tre fyrkanter med färgerna grön, blå och gul.

Med det gröna lägger du grunden, gräs och hus.

Det blå lägger till saker ovanpå gräset, t.ex. en skylt eller staket.

Om du inte har en brygga att placera ut, så får du hitta något som kan gå lika bra.

 

När du är nöjd med kartan, så väljer du Start Party Position genom att gå in i det gula kart-valet. Högerklicka och välj där det står nåt i stil med Start Party Position. Här kommer du börja spelet.

 

Gör en till karta genom att högerklicka på den gula mappen nere till vänster och välj New Map. Bestäm hur stor den ska vara (x och y) och vilken bakgrundsmusik du vill ha (BGM). Välj också Tileset (allra längst upp till höger). Det ska vara Ship.

--> när du vill kan du högerklicka på en kart-mapp, välja Map Properties och ändra inställningar <--

 

Gå till det första kart-valet (grön ruta) och bygg upp stranden/vattnet och skeppet.

Lägg till master, kanoner och annat smått och gott i det andra kart-valet (blå ruta).

 

Välj den första kartan så du kommer tillbaka till bryggan eller vad du nu byggt upp.

Gå till det tredje kart-valet (gul ruta) och högerklicka på stället i bryggan där man ska trilla ner i hålet.

Välj New Event.

Högerklicka i den stora, vita rutan och välj Insert.

Gå till 2:an och välj Teleport. Nu går du till den andra kartan, den på skeppet, och väljer var på skeppet som du ska landa.

Tryck OK och gå till kartan på skeppet.

 

Nu väljer du var på skeppet som den där arga killen ska stå.

Gå till det tredje kart-valet (gul ruta) och gör en ny Event där han ska stå.

Längst till vänster ska det finnas en ruta där det står Event Graphics ovanför.

Klicka på Set och välj hur figuren ska se ut.

Nu högerklickar du i den stora vita rutan och trycker Insert.

Gå till 1:an och välj Show Message (om du har RPG 2000) eller Message (om du har RPG 2003).

Nu skriver du vad killen ska säga och trycker ok.

Högerklicka igen i den vita rutan, tryck Insert och välj 2:an.

Välj Start Combat (om du har RPG 2000) eller Enemy Encounter (om du har RPG 2003).

Välj till höger vilken monstergrupp du ska möta.

Tryck ok.

Tryck ok längst ner i Eventen så du kommer ut till kartan på skeppet igen.

Nu ska killen stå där.

 

Det här var det lättaste sättet att göra det här, det finns mer komplicerade sätt, du får testa dig fram när du lär dig hur du ska göra.

 

Vad gäller Monster grupperna, berätta om du har RPG Maker 2000 eller 2003, tack.

Man gör på olika sätt, så det är lättare om du berättar vilket RPG Maker du har.

 

Hoppas det funkar iaf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

0013:

 

Ja, du kan göra insidan av ett hus på en helt annan karta. Spelet jag håller på med innehåller en femtio kartor nu.

Bara högerklicka på den gula mappen nere till vänster och gör en ny karta som du bygger upp så det blir insidan av ett hus.

Sen på kartan med utsidan av huset går du till den gula fyrkanten (så du kan göra events), högerklickar i dörren till huset och väljer Set Move Event (RPG 2000) eller Teleport Event (RPG 2003) och väljer var på den andra kartan med insidan av huset som du vill att man ska hamna, jag rekommenderar i dörröppningen. Sen fixar du en till Move Event eller Teleport Event på ett annat ställe i dörren som teleporterar en ut till utsidan av huset igen. :)

Vad gäller mitt namn, så tänkte inte på att det kan va lite svårstavat. :)

Kalla mig Moosh du. (för de som inte fattar hette jag så innan jag bytte till Wump och sen till Chihuahua).

Själv tycker jag inte det är särskilt svårstavat, men sen var man bäst på tangentbordet i skolan. Det kan va därför jag tycker det är lätt.

Tackar. Kan du översätta Swicht grejen? Jag kallar dug Wump istället. Chihuahua är iinte svår stavat men är ganska långt och oftast orkar ine jag skriva långa stycken. Och jo hur får man musik när man traskar omkring? Redigerat av 0013
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu funkar det!!!! Behövde baar installera om RPG Maker :D Och spelet är kvar!!!

 

Chihuhahua: Kan du förklara igen hur man gorde så att Människorna gick i väg när man har pratat med dom så att dom försvinner? Har hittat Move Event men hittar inte Change Grafhik

Redigerat av Fierce Diety
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

0013:

Ok, här är en översättning:

(lägger till viss information för att förklara mer)

 

Gör en Event och få den att visa ett monster, t.ex. en Slime.

I eventen gör du så att den säger något till dig, t.ex. "Die!".

Gör se´n så att du ska slåss mot ett monster, i RPG 2000 heter det Start Combat, och i RPG 2003 Enemy Encounter.

Gör alltså en sådan fight och välj en monstergrupp, t.ex. Slime x2 (RPG2000) eller Plains 1 (RPG 2003).

Det ska se ut så här:

 

RPG 2000:

()Message:Die!

()Strt Combat: Slime x2

()

 

RPG 2003:

<>Message:Die!

<>Enemy Encounter: Normal, Plains 1

<>

 

Okej, efter den fighten så vill vi att monstret ska försvinna, eller hur?

Det är här Switchen kommer in.

Tryck Enter i den vita rutan. På sida 1 (Page 1), leta efter något som heter Change Switch (RPG 2000) eller Switch Operations (RPG 2003).

Välj switch nummer 3 (RPG 2000) eller 1 (RPG 2003) och kalla den för Slime.

Välj Operation Turn ON.

Tryck ok, och du är tillbaka i Eventen.

Nära toppen av Eventen finns en knapp kallad New Page.

Tryck på den. Nu kommer du se att det finns två sidor att välja mellan, 1 och 2.

Tryck på 1:an. Du är tillbaka vid sidan med meddelandet, fighten och switchen.

Det ska se ut så här:

 

RPG2000:

()Message:Die!

()Strt Combat: Slime x2

()Change Switch : [0003:Slime]- ON set

()

 

RPG2003:

<>Message:Die!

<>Enemy Encounter: Normal, Plains 1

<>Switch Operation: [0001] ON

<>

 

Klicka på sida 2.

Ta bort bilden på slimen nere till vänster, och se till att där inte är någon bild alls.

Nära toppen, strax under numren till sidorna, finns en rubrik: Preconditions

Märk för den vita rutan vid rubriken Switch nedanför Preconditions och välj switchen med Slimen.

Så där ja!

Testa gärna genom att döda slimen, gå ut genom en dörr och in igen:

den är inte där!

 

Musik (BGM): bara högerklicka på kartan nere till vänster (mappen, alltså) och gå in för att ändra inställningarna på den. Där finns en knapp för BGM. Välj vilken musik du vill ha. Fixat.

 

Fierce Diety:

Nu när jag fattar switcharna är det mycket lättare.

Gör en gubbe som snackar lite med dig. Sen i Eventen så väljer du Move Event (finns nånstans på sida 3, har jag för mig). Välj att gubben (This Event) går iväg t.ex. åt vänster tio ggr.

Välj sedan Change Switch (RPG2000) eller Switch Operations (RPG 2003). Välj en tom switch och skriv in ett namn till den, t.ex. blablabla. Välj att den ska vara ON och tryck ok.

Gör en ny sida (tryck på New Page).

Ser du stället till vänster på din nya sida, där det står Switch? Bra.

Bocka för rutan där och välj switchen som heter blablabla.

Så, nu ska det vara fixat.

 

Diddler:

Ja, längst ner vid monster grupperna står det Array Size. Klicka där och höj siffran till sisådär 200 eller nåt sånt. Nu får du en massa tomma monstergrupper att leka med. Bara att placera in monster som du vill ha dem.

Bra chipset-sidor:

här

och här

och här

är mina personliga favoriter.

Ibland kan du inte ladda ner dem, utan du ser bara en bild på dem.

Då får du spara dem i Paint eller I-Draw3 (vilket jag rekommenderar, det programmet är BÄST för såna här ändamål).

Kopiera bilden och se till att den precis passar i storlek och allt, och spara den i rätt mapp, om det är ett chipset så sparar du den i mappen Chipset.

 

Hu, sånt här tar oändligt lång tid att skriva, så ni får ursäkta om det tog lite tid! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fierce Diety:

Ja, gå in i databasen och in i system.

Titta under bilderna på fordonen så ser du en rubrik: System BGM.

BGM står för BackGroundMusic.

Där kan du välja vilken musik du vill ha i titeln, strider, skeppet, båten osv.

 

diddler:

det finns väldigt få chipset med båtar. Du får försöka med de som redan finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...