Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2003


zipy
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 180
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

0013:

Testade med Esc, och det funkade faktiskt också. Men X går också.

 

Fierce Diety:

Vad gäller att vara inne i hus, bara gör en ny karta, vilken som helst, och välj Chipset "Inner" (RPG 2000) eller "Inside" (RPG 2003). Nu bygger du bara upp hur det ska se ut inne i huset. Sen gör du en sån där teleport/move Event när man går i dörröppningen så man hamnar i huset.

Testa så, men funkar det ändå inte är det kanske nåt fel med programmet...?

Redigerat av Chihuahua
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fierce Diety:

Hm... "ARRRRRGGGHHHH!!!!" låter ungefär som när man dödat en boss i ett spel... <_<

Du får ursäkta mig om jag inte fattar problemet, men eftersom du sa just att fixa ett hus inifrån trodde jag att det kunde ha med chipsetet att göra, för det är det enda som skiljer sig från att göra vanliga kartor.

Så problemet ligger i att skapa nya kartor i allmänhet och inte i att fixa inuti ett hus? Isåfall fattar jag lite bättre.

Om du redan vet vad jag beskriver nedan har jag ingen aning om vad felet är, det kan vara något galet med själva programmet.

Jag skriver i allmänhet hur man ska göra eftersom 0013 också undrade:

 

Att göra en ny karta:

Det finns en gul mapp längst till vänster på skärmen. Högerklicka på den och välj New Map. Här väljer du namn på kartan och vilket Tileset du vill ha.

BGM står för Backgroundmusic, dvs välj musik här.

Välj hur stor kartan ska vara osv tills du är färdig med inställningarna.

Tryck ok.

Nu ska du ha en ny karta att leka med.

Du kan göra kartor "i andra" eller hur man nu ska kalla det, dvs högerklicka på en kart-fil nere till vänster och välj New Map. Den kommer bli en helt separat karta men kan minimeras under den förra kartan, om ni förstår vad jag menar.

 

Och om det fortfarande är problem, har jag ingen aning om vad du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skrev en länk innan. Har inte hunnit hitta någon annan än som jag vet funkar, håller på att leta.

HÄR finns lite fler tutorials förresten.

 

Uppdatering:::

ÖVERLYCKLIG ÖVERLYCKLIG ÖVERLYCKLIG :)

Hittade en tutorial som äntligen beskrev vad Switcharna var till och hur de används. Det är dem man använder när man har t.ex. en kista. Hinner inte testa med kistan ikväll, har bara gjort det med ett monster, men gör det i morgon!!!

Länk: här finns en tutorial (på engelska, som vanligt) där man lär sig en aning om det! :)

Redigerat av Chihuahua
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...