Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2003


zipy
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 180
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

diddler:

Vad knapparna finns:

RPG 2000:

Att göra en switch till en Event --> meny 1, kallas för Change Switch

Själva grejen switch finns alltid till vänster i en Event.

RPG 2003:

Att gära en switch till en Event --> meny 1, kallas för Switch Operations

Själva grejen switch finns alltid till vänster i en Event.

 

Yes/no-frågor behöver ingen switch (vad jag vet).

Gör Eventen med personen som du vill ha med i gänget och i meny 1 i Event Commands (som du får upp när du högerklickar och trycker Insert i den stora vita rutan) finns något som kallas Show Choice (RPG 2000) eller Show Choices (RPG 2003).

Här kan du skriva vad man ska kunna välja, t.ex. Yes eller No.

Sen när du tryckt ok kommer du kunna bestämma vad som händer när man valt antingen yes eller no.

 

Fierce Diety:

Hur man gör switchar är svårt att förklara, men var knapparna finns står här ovanför till diddler. Hur du använder dem är svårt att förklara, har försökt så gott det går, försöker hitta på något bättre sätt att förklara det.

Switchar är till för att göra permanenta förändringar - det en switch gör bestämmer hur Eventen ska vara även när du går ut och in i ett rum.

Om du gör en kista vanligt, öppnar den, går ut och in igen kommer den finnas där precis som om du inte hade öppnat den och du kan ta skatten igen.

Switcharna ser till att kistan förblir öppen genom resten av spelet.

 

 

Och vad gäller antalet använda kartor så uppgår mitt i ungefär 250 stycken hittils.

Har delat upp spelets kartor i delar, Part 1, Part 2 osv. Varje Part innehåller minst 20 kartor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag ska byta saker från databasen, ex från World Map till Town, då ändras det som jag gjort med World Map (ex. staket) till saker som finns på Town (ex. fönster m.m.).

Varför gör det så, och hur ska jag göra för att undvika det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till Fierce Diety:

 

Åh, hjälp, det här kommer ta tid...

Jag får väl göra mitt bästa då.

 

---> JAG FÖRKLARAR I RPG 2003 NU EFTERSOM DET ÄR VANLIGARE ÄN 2000: <---

1.

Gör en ny karta och kalla den t.ex. "grotta".

Direkt under namnet kan du välja Tileset. Välj Dungeon.

Där under kan du välja dimensions. Det står för hur stor kartan ska vara.

Bara skriv in något, det spelar inte så stor roll.

Vill du ha bakgrundsmusik så kallas det BGM och du väljer det till höger om den vita rutan. Tryck på Specify och välj vilken musik du vill ha.

Tryck OK.

 

2.

Bygg upp en karta.

Börja i det första kart-valet (grön ruta) och bygg väggen HEL, utan något hål.

I det andra kart-valet (blå ruta) rullar du ner tills du hittar en fyrkantig liten sak. Den liknar en knapp, iaf tycker jag det. Välj den och sätt den på kartan där du vill ha den. Nu har du enknapp.

I det tredje kart-valet så letar du upp stället på väggen där du vill att hålet ska vara. Högerklicka och tryck New Event.

Längst uppe till vänster skriver du ett namn på kartan. Jag kallar den för "väggen".

Längst uppe i mitten någonstans finns en knapp som heter New Page. Tryck där. Nu ska du ha 2 sidor. Gör inget mer, utan tryck OK så du kommer tillbaka till kartan igen.

 

3.

golvet under knappen högerklickar du och gör en New Event.

Kalla den för "Knappen".

Titta efter så att den rosa rutan är tom.

Högerklicka i den stora vita rutan.

Tryck Insert.

Nu är du i vad som kallas Event Commands. Klicka på meny 3 där uppe.

Tryck på Play Sound Effect.

Leta upp en ljudeffekt som passar, t.ex. ett klick-ljud. Tryck ok.

Högerklicka i den vita rutan igen och tryck Insert.

Gå till meny 3. Nästan längst ner på höger sida finns något som heter Call Event. Tryck där.

Välj Map Event istället för Common Event och leta upp Eventen Väggen på listan. Till höger ändrar du från Page 1 till Page 2.

Tryck OK så du kommer tillbaka till kartan igen.

 

4.

Högerklicka på Eventen "väggen" och tryck Edit Event.

Långt uppe till vänster ser du siffrorna för de 2 sidorna. Tryck på 2.

Nu är du i sida 2. Högerklicka nu i den stora vita rutan och tryck Insert.

Gå till meny 1.

Ungefär i mitten på vänster sida finns en knapp som heter Switch Operations. Klicka på den.

Tryck på de tre prickarna till höger och plocka en tom Switch. Nere till höger kan du skriva ett namn till den. Skriv "väggen".

Tryck ok och ok igen.

 

5.

Du är kvar i Eventen "väggen", eller hur? Bra.

Nu trycker du på New Page igen. Nu har du 3 sidor.

Gå till den 3:e sidan. Nu ska du fixa så det ser ut som ett hål.

Längst nere till vänster finns en rosa ruta.

Tryck på Set och gå till *Tileset 3.

Det ska bli ett hål man kan krypa igenom, va?

Då ser du bilden på en öppen dörr. Tryck på den nedersta delen av den öppna dörren (det är den tredje rutan uppifrån och andra från vänster).

Tryck ok.

Nu ska du ha en bild av hålet nere till vänster.

Fortfarande i Page 3, så tittar du uppe till vänster. Där finns ett ord, preconditions.

Under den står det Switch. Tryck i den lilla vita rutan till vänster om ordet Switch. Nu trycker du på knappen med de 3 prickarna till höger om ordet Switch.

Välj Switchen som heter väggen. Tryck OK.

Tryck Ok igen så du kommer ut till kartan och SPARA

 

Vill du att man ska kunna krypa genom hålet nu?

Då gör du så här:

Gör en ny karta genom att högerklicka på den gula mappen till vänster och tryck New Map. Hitta på ett namn och välj Tileset dungeon, precis som förra gången.

Bygg upp en karta så som du vill att det ska se ut när man krupit genom hålet.

Glöm inte att gå in i kart-val 2 och sätta dit en öppning till hålet någonstans.

Gå tillbaka till den förra kartan.

 

Gå in i "väggen"-eventen och tryck på 3:an så du kommer till Page 3.

Titta till höger om bilden på hålet nere till vänster. Där finns ett ord, Trigger Conditions.

Tryck på pilen under den och välj Touched by Hero.

Högerklicka i den stora vita rutan och tryck Insert.

Gå till meny 2.

Tryck på Teleport, den finns ungefär i mitten.

Klicka på din nya karta och välj var på den som man ska hamna. Tryck ok och ok igen så du kommer ut till kartan.

Nu ska det vara klart!!!

 

Det kan verka krångligt, men det är det egentligen inte.

 

Gissa hur lång tid det tog att skriva detta. :)

Redigerat av Chihuahua
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...