Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2003


zipy

Rekommendera inlägg

Gå in i Databasen och leta upp M. Groups.

Där går du ner till Array Size och ändrar till en sisådär 200. Nu har du många platser för fler monstergrupper. Klicka på en tom monstergrupp.

Längst till höger finns en lista på en massa monster. Välj vilket/vilka monster du vill ha, tryck Add för att den ska hamna på skärmen, klicka, håll intryckt och dra för att flytta monstret dit du vill ha det. Om du vill kan du få monstret eller/och dina figurer att prata under fighten, det finns en vit ruta där nere där du kan sätta in sådant. Kom bara ihåg att ändra Triggern.

Ska de t.ex. snacka i början av fighten, välj då Turns Elapsed och låt den stå på 0.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 180
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

0013:

Ok, här är en översättning:

(lägger till viss information för att förklara mer)

 

Gör en Event och få den att visa ett monster, t.ex. en Slime.

I eventen gör du så att den säger något till dig, t.ex. "Die!".

Gör se´n så att du ska slåss mot ett monster, i RPG 2000 heter det Start Combat, och i RPG 2003 Enemy Encounter.

Gör alltså en sådan fight och välj en monstergrupp, t.ex. Slime x2 (RPG2000) eller Plains 1 (RPG 2003).

Det ska se ut så här:

 

RPG 2000:

()Message:Die!

()Strt Combat: Slime x2

()

 

RPG 2003:

<>Message:Die!

<>Enemy Encounter: Normal, Plains 1

<>

 

Okej, efter den fighten så vill vi att monstret ska försvinna, eller hur?

Det är här Switchen kommer in.

Tryck Enter i den vita rutan. På sida 1 (Page 1), leta efter något som heter Change Switch (RPG 2000) eller Switch Operations (RPG 2003).

Välj switch nummer 3 (RPG 2000) eller 1 (RPG 2003) och kalla den för Slime.

Välj Operation Turn ON.

Tryck ok, och du är tillbaka i Eventen.

Nära toppen av Eventen finns en knapp kallad New Page.

Tryck på den. Nu kommer du se att det finns två sidor att välja mellan, 1 och 2.

Tryck på 1:an. Du är tillbaka vid sidan med meddelandet, fighten och switchen.

Det ska se ut så här:

 

RPG2000:

()Message:Die!

()Strt Combat: Slime x2

()Change Switch : [0003:Slime]- ON set

()

 

RPG2003:

<>Message:Die!

<>Enemy Encounter: Normal, Plains 1

<>Switch Operation: [0001] ON

<>

 

Klicka på sida 2.

Ta bort bilden på slimen nere till vänster, och se till att där inte är någon bild alls.

Nära toppen, strax under numren till sidorna, finns en rubrik: Preconditions

Märk för den vita rutan vid rubriken Switch nedanför Preconditions och välj switchen med Slimen.

Så där ja!

Testa gärna genom att döda slimen, gå ut genom en dörr och in igen:

den är inte där!

 

Musik (BGM): bara högerklicka på kartan nere till vänster (mappen, alltså) och gå in för att ändra inställningarna på den. Där finns en knapp för BGM. Välj vilken musik du vill ha. Fixat.

 

Fierce Diety:

Nu när jag fattar switcharna är det mycket lättare.

Gör en gubbe som snackar lite med dig. Sen i Eventen så väljer du Move Event (finns nånstans på sida 3, har jag för mig). Välj att gubben (This Event) går iväg t.ex. åt vänster tio ggr.

Välj sedan Change Switch (RPG2000) eller Switch Operations (RPG 2003). Välj en tom switch och skriv in ett namn till den, t.ex. blablabla. Välj att den ska vara ON och tryck ok.

Gör en ny sida (tryck på New Page).

Ser du stället till vänster på din nya sida, där det står Switch? Bra.

Bocka för rutan där och välj switchen som heter blablabla.

Så, nu ska det vara fixat.

 

Diddler:

Ja, längst ner vid monster grupperna står det Array Size. Klicka där och höj siffran till sisådär 200 eller nåt sånt. Nu får du en massa tomma monstergrupper att leka med. Bara att placera in monster som du vill ha dem.

Bra chipset-sidor:

här

och här

och här

är mina personliga favoriter.

Ibland kan du inte ladda ner dem, utan du ser bara en bild på dem.

Då får du spara dem i Paint eller I-Draw3 (vilket jag rekommenderar, det programmet är BÄST för såna här ändamål).

Kopiera bilden och se till att den precis passar i storlek och allt, och spara den i rätt mapp, om det är ett chipset så sparar du den i mappen Chipset.

 

Hu, sånt här tar oändligt lång tid att skriva, så ni får ursäkta om det tog lite tid! :)

JaG TäNkTe GöRa En ScHwIcH SoM GöR EtT HåL I En VäGg.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

0013:

Då har jag en idé om hur du kan göra.

Se först till att ha något Charset med ett hål, gör ett eget eller ladda ner.

 

Jag gör detta i 2003 med tileset World Map, om du undrar över mina beskrivningar.

Bygg upp en karta med väggen utan något hål.

Gör en Event på stället där hålet ska vara och se till att den är osynlig (ingen bild alltså).

Kalla den för något, t.ex. "hål" och tryck ok.

Gör en ny event på stället där t.ex. knappen eller vad som nu gör att det blir ett hål ska vara. Se till att du kan komma åt den när du spelar - placera Eventen på golvet nedanför knappen eller vad det nu är.

I den eventen, högerklicka i den vita rutan, tryck Insert och välj vad du nu vill ha.

Till exempel, gör ett meddelande som säger ungefär "You found a button!".

Sen gör du något lämpligt ljud, gå in i meny 3 och välj Play Sound Effect.

Välj något ljud som passar, och högerklicka igen i den vita rutan, tryck Insert, och nu väljer du Switch Operations. Gör en switch som heter typ "knappen", se till att den är ON och tryck ok.

Högerklicka igen, tryck Insert, gå till meny 3 och välj Call Event.

Välj Eventen som du kallade "hål".

 

Fierce Diety:

Så bra att det fungerar! :) Lycka till!

Tryck ok, ok igen så du är ute vid kartan igen.

 

Nu går du in i "hål" eventen.

Högerklicka i den vita rutan och gör en Switch Operation.

Kalla den här något annat, typ "väggen".

Gör en ny sida (New Page) i samma Event.

Här, i sida 2, byter du ut den tomma bilden av Eventen till något som liknar ett hål.

I samma sida hittar du överskriften Preconditions uppe till vänster. Bocka för Switchen under den och välj "väggen" switchen.

Nu ska det fungera!

Redigerat av Chihuahua
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

0013:

Då har jag en idé om hur du kan göra.

Se först till att ha något Charset med ett hål, gör ett eget eller ladda ner.

 

Jag gör detta i 2003 med tileset World Map, om du undrar över mina beskrivningar.

Bygg upp en karta med väggen utan något hål.

Gör en Event på stället där hålet ska vara och se till att den är osynlig (ingen bild alltså).

Kalla den för något, t.ex. "hål" och tryck ok.

Gör en ny event på stället där t.ex. knappen eller vad som nu gör att det blir ett hål ska vara. Se till att du kan komma åt den när du spelar - placera Eventen på golvet nedanför knappen eller vad det nu är.

I den eventen, högerklicka i den vita rutan, tryck Insert och välj vad du nu vill ha.

Till exempel, gör ett meddelande som säger ungefär "You found a button!".

Sen gör du något lämpligt ljud, gå in i meny 3 och välj Play Sound Effect.

Välj något ljud som passar, och högerklicka igen i den vita rutan, tryck Insert, och nu väljer du Switch Operations. Gör en switch som heter typ "knappen", se till att den är ON och tryck ok.

Högerklicka igen, tryck Insert, gå till meny 3 och välj Call Event.

Välj Eventen som du kallade "hål".

 

Fierce Diety:

Så bra att det fungerar! :) Lycka till!

Tryck ok, ok igen så du är ute vid kartan igen.

 

Nu går du in i "hål" eventen.

Högerklicka i den vita rutan och gör en Switch Operation.

Kalla den här något annat, typ "väggen".

Gör en ny sida (New Page) i samma Event.

Här, i sida 2, byter du ut den tomma bilden av Eventen till något som liknar ett hål.

I samma sida hittar du överskriften Preconditions uppe till vänster. Bocka för Switchen under den och välj "väggen" switchen.

Nu ska det fungera!

WHe? Öhh. Ooookej :blink: Förklarar du till 2003 eller 2000? Jag har bara 2003.

Men jag mena typ en grotta. Och så läggere jag en sån där sten grej(som finns på 1:a kartvalet). Och sen när jag trycker på Schwitchen så Öppnas väggen typ. Den försvinner med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

0013:

UUUPPPS blev visst fel, det var meningen att det där till Fierce Diety skulle vara sist. Sorry. Det som står under hör till det jag skrev till dig.

 

Min förklaring borde iaf hjälpa till att fixa det. Den kanske är lite väl komplicerad, men resultatet blir iallafall det bästa du kan få.

Förklaringen var till 2003, hann inte skriva förklaringar till både RPG 2000 och 2003 samtidigt. Vill du kan jag förklara likadant fast i RPG 2000:an.

 

 

--> Om du gör det i 2000 är det däremot mycket lättare, om du gör på ett annat sätt (kanske går i 2003 också, har inte testat):

Bygg upp väggen i grottan precis så som du vill ha den när du öppnat hålet - gör det som om du hade öppnat ett hål redan.

Sen gör du en Event i hålet och letar upp något att ha där så det ser ut som om väggen är hel. Sen fixar du en event på stället där du ska trycka på knappen för att öppna hålet, och där högerklickar du i den vita rutan, tryck Insert och fixa det du vill ha, nån text eller så.

Sen väljer du Move Events, välj eventen som ska föreställa hålet och ta Change Graphics och byt till en tom ruta. (gör själv eller ladda ner om du inte har det).

 

Prova dig fram och så, om det inte går får jag förklara vidare i morgon... hinner inte förklara klart nu, får försöka i morgon.

 

Jimpa_93:

förstår inte riktigt problemet... blir hela dataskärmen svart eller får du en svart karta eller vad händer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...