Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2003


zipy

Rekommendera inlägg

b:

Jo, men den eventen använder jag inte...

Det är just detta med kistor jag håller på att experimentera fram. Ingen är fullkomlig... :rolleyes:

men du, har du nån vettig förklaring på hur det här systemet med switchar och variabler fungerar? Har letat överallt, bland annat på sidan som killen som översatte RPG 2000/2003:orna till engelska har gjort.

Ne det där med Variable Switch har jag stört mig på länge har aldrig fattat det där me dom...

 

Men vet du hur man får bort en event för alltid ?

så att den inte kommer tillbaka om man går in och sen ut igen genom ett hus t.ex

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 180
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag kan inget om RPG Maker 2000..... Men behöver fortfarande hjälp med hur man får dom gubbarna som man har pratat med gå sin väg långt bort och har fortfarande hjälp med dörrar som öppnas

 

 

 

AAAAA AKUT!!

RPG Maker funkar inte när jag ska göra en ny Map så kommer en ruta upp som står att det inte funkar eller nåt och när jag ska göra andra viktiga saker så kommer samma ruta upp igen!!!!

AAAAA behöver hjälp fort!!!

Redigerat av Fierce Diety
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, I´m back...

Fierce Diety:

Du måste tänka i en annan väg vad gäller dörrarna. Det man ser i spelet är att en dörr öppnas, men i verkligheten byter du bara ut tile-grejerna som föreställer en dörr mot golv.

Och sen för att få nån att gå iväg, gå in på Move Event och välj att personen ska gå t.ex. höger tio gånger eller nåt sånt, sen om det ska se ut som om han försvinner så väljer du Change Graphics och väljer en tom ruta.

Det kommer bli som om han går i väg och sedan försvinner spårlöst.

Ditt inlägg med AAAAA AKUT förstår jag inte riktigt, menar du att du vill göra ett nytt spel eller en ny karta? Är det karta så förstår jag inte felet. Gäller det ett nytt spel, så stämmer 0013:s svar.

 

b:

Att få bort en Event för alltid är något jag också stör mig oerhört på, liksom det går inte att göra en kista som bara kan öppnas en gång, det e bara att gå ut och in igen så kan man öppna den en gång till... jag tror att det är där som switcharna och variablerna kommer in i leken, men hur fattar jag inte... ska försöka leta efter någon så kallad "tutorial" som förklarar det hela lite bättre...

 

Red_fox:

ja det går med spakar, kolla mina svar till Fierce Diety, där har jag förklarat så gott det går. Och för att gå in i slott, fixa en karta med slottet, högerklicka som om du skulle göra en event, men välj istället Move Event (om du har RPG 2000) eller Place Teleport Event (om du har RPG 2003). bara välj var på kartan inne i slottet som man ska hamna.

 

0013:

Bara gör en gubbe och bestäm att han ska säga något till dig, som att han vill ge dig något, sedan väljer du bara Add Item (eller vad det nu heter, nåt i den stilen)

och väljer att lägga till t.ex. 2 potions.

Du använder prylar genom att bara öppna menyn och välja Item för att använda t.ex. en potion, eller Equip, välj vilken figur, och byt hans/hennes vapen.

 

UUPS, glömde en grej! Till de som kan engelska och har problem med RPG2000, testa tutorialsen på don miguels hemsida. De är riktigt bra, som t.ex. hur man får moln att sväva omkring ovanför en. Har inte hittat RPG2003:s hemsida, letar.

 

Uppdatering: HÄR finns en sajt med tutorials och prylar att hämta till både RPG2 2000 och 2003.

Redigerat av Chihuahua
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...