Hoppa till innehåll

Amd Athlon2 X4 640 3.0ghz Vs Intel I3 540 3.06ghz

Distinction

Rekommendera inlägg

Nu är jag inte så jättebra på datorer osv, men mitt svar är att AMD's är bättre då den är fyrkärnig, dvs har fyra kärnor med sin "speed". Och jag tror att i3 bara är 2-kärnig. Så om du vill jämföra AMD's processor med en Intel och få lika resultat så måste du nog först se till så att Intels processor är en fyrkärnig snabbare processor.

Men som sagt, jag är inte så inbiten och jag kan mycket väl ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag inte så jättebra på datorer osv, men mitt svar är att AMD's är bättre då den är fyrkärnig, dvs har fyra kärnor med sin "speed". Och jag tror att i3 bara är 2-kärnig. Så om du vill jämföra AMD's processor med en Intel och få lika resultat så måste du nog först se till så att Intels processor är en fyrkärnig snabbare processor.

Men som sagt, jag är inte så inbiten och jag kan mycket väl ha fel.

Man kan säga att jag redan "vet" att AMD's är bättre än i3, då den som sagt bara har 2 kärnor jämfört med Athlon2 x4.

Men nu är jag ute efter lite jämförelser mellan Intel och AMD. Tacksam för svar inom det också :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kan säga att jag redan "vet" att AMD's är bättre än i3, då den som sagt bara har 2 kärnor jämfört med Athlon2 x4.

Men nu är jag ute efter lite jämförelser mellan Intel och AMD. Tacksam för svar inom det också :).

Generellt så brukar high end processorer ifrån Intel vara lite bättre än AMD processorer för att de har större cacheminne och klockar bättre, men om du ska spela så är det i stort sett ingen större skillnad om man jämför AMD och Intel, men jag skulle säga att AMD är bättre än Intel i det ändamålet.

På grund av Hyperthreading, som inte AMD är utrustad med så är Intel bättre om du håller på med skrivbordsprogram som drar mycket processorkraft, som Photoshop och andra redigeringsprogram. Hyperthreading är i stort sett virtuella kärnor, så att en Intel quad core processor har med hyperthreading 8 kärnor som du kan dela upp programmen i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi säger så här då, jag är inte intresserad i att överklocka något.

Och om jag ska köpa detta paket: https://www.inet.se/kundvagn/visa/157769/___

Är det bra med Amd processorn?

Ta bort skruvkittet, alla skruvar som behövs kommer följa med!

Ta även bort en av S-ATA kablarna då det följer med en med moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Generellt så brukar high end processorer ifrån Intel vara lite bättre än AMD processorer

Lite?

Tar bort skruvsetet, men behåller SATA kablarna, det är alltid bbra med en Reserv, man vet aldrig vad som kan hända.
2 SATA kablar ingår med moderkortet.. Köp bara en sata kabel när du ska köpa ny hårddisk.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite?

2 SATA kablar ingår med moderkortet.. Köp bara en sata kabel när du ska köpa ny hårddisk.

Nepp, den skickas bara med EN S-ATA kabel...

darkwing duck - 2010-12-18

Betyg: 4

Endast en sata kabel följde med, annars ok.

Förresten, kan någon förklara varför man ska överklocka(och vad man ska överklocka), och hur?

Redigerat av alexanderice
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten, kan någon förklara varför man ska överklocka(och vad man ska överklocka), och hur?

Man överklockar för man ska få bättre performance. T.ex. öka klockfrekvensen i ett grafikkort osv. Man gör det hela i BIOS som man kan starta upp medans datorn håller på att starta med ett enkelt knapptryck.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vågar lova att dom skickar två, det gör alla andra moderkortsmärken.

Man överklockar för att öka prestanda. CPUn överklockar du i BIOS och grafikkort kan du överklocka i windows med lite mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...