Hoppa till innehåll

Körkortet Snart


Ryssfemma

Rekommendera inlägg

säger ju inte att ngn ska apa efter mig, alla har sitt körsätt,, och med tanke på att jag kör väldigt mkt landsväg här i norr så har jag heldre fokus på vad som händer framför bilen än bakom,, renar och älgar som springer upp från dikeskanten är inte att leka med. och lyckas ngn köra på mig bakifrån så är det dom som kmr få stå för personskador och bilrep

 

Ryssfemma: det kommer gå bra, ta de bara lugnt och låt körskoleläraren stå för snacket så du kan koncentrera dig så ska du se att de går bra =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ytterligare ett tips från "gammal" räv. Om du har möjlighet till att övningsköra mycket hemma så gör det! Sen be din handledare att inte bara sitta tyst hela tiden utan be den påpeka vad du gör bra och vad du gör dåligt. Jag själv gjorde detta och skrev av mig från körskolan vilket resulterade att jag sparade cirka 6.000 kr på körkortet som jag gjorde massa annat roligt för. Alltid bra att ha en bensinkassa när du väl har körkortet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som sagt så titta i speglarna. Ha koll på den döda vinkeln och blinka när du gör filbyte. Det är väldigt viktigt att du vet hur du ska placera ditt fordon i trafiken.

 

Men annars är inte uppkörningen något att oroa sig över. Det är bara att köra som om du sitter med din körlärare.

 

Btw, uppkörningen är inte slut förens du går ur fordonet. Kom ihåg det.

Redigerat av Progressive
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kommer ihåg hur nervös jag var inför både provet och uppkörningen, klarade båda på första försöket dock. :)

Du kan ju börja med att plugga på säkerhetskontrollerna hemma, så du inte står där på uppkörningsdagen och inte kan peka ut var man byter motorolja eller något.

Tänk på att köra lugnt och avslappnat, inte att du ligger 5-10 km/h för långsamt, men försök att utstråla "jag kan det här".

Vet inte hur andra körlärare är, men min började iaf prata om Fotbolls VM (körde upp i Juli), och vi diskuterade väl det mestadels av vägen.

Försök att träna på det du känner dig osäker på, back runt hörnet eller start i backe, vad det nu kan vara.

Det viktigaste är att du verkligen inte gör någon dum impuls-grej, då ryker nog dina chanser direkt.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, hade min första körlektion idag, 40-50 minuter gick läraren ut på den teoretiska delen av bilens funktion, 20 minuter krypkörning, 10 minuter i trafiken och typ 3 minuter hade jag själv helt kontroll på bilen när vi var ute på riktig trafik, annars var det nära ett villaområde där det var riktigt lugnt.

 

Villaområden är ju typ hemskast. Ungjävlar som kan springa ut bakom en buske, cyklister, hundar och annat jävulskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast nuförtiden måste man ju köra miljövänligt även som bilist. Min polare blev underkänd för att hans körsätt inte var miljövänligt.

Det är jäkla dåligt. Jag övningskör i en gammal bil som det inte går att köra miljövänligt i nästan, man kan inte växla fler växlar åt gången nästan, får försöka lära mig lite vett om miljökörning då jag börjar på en bilskola då kanske :/.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är jäkla dåligt. Jag övningskör i en gammal bil som det inte går att köra miljövänligt i nästan, man kan inte växla fler växlar åt gången nästan, får försöka lära mig lite vett om miljökörning då jag börjar på en bilskola då kanske :/.

Det är inte så svårt att köra miljövänligt egentligen. Försök bara att ha rätt växel så varvtalet på motorn ligger mellan 1000 och 3000 varv/minut.

Ha inte nere kopplingen för länge så att motorn går ner på tomgång och går, för det slukar bensin.

 

Ryssfemma, passa på att träna på att backa runt gatohörn osv. Läs på i boken så du kan den. Det är då du också kan köra bil på ett säkrare sätt. Kan du teorin så kan du en stor del av praktiken.

För mig var uppkörningen det lättaste och provet man gjorde på datorn var den svåraste.

Klarade mig nät och jämt med 62 poäng.

Redigerat av Progressive
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte så svårt att köra miljövänligt egentligen. Försök bara att ha rätt växel så varvtalet på motorn ligger mellan 1000 och 3000 varv/minut.

Ha inte nere kopplingen för länge så att motorn går ner på tomgång och går, för det slukar bensin.

Och ha en jämn körstil. Att hålla på och gasa, sen bromsa, sen gasa igen och bromsa mer är tydligen inte bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...