Red_fox2 Skrivet 31 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Januari 2011 säger ju inte att ngn ska apa efter mig, alla har sitt körsätt,, och med tanke på att jag kör väldigt mkt landsväg här i norr så har jag heldre fokus på vad som händer framför bilen än bakom,, renar och älgar som springer upp från dikeskanten är inte att leka med. och lyckas ngn köra på mig bakifrån så är det dom som kmr få stå för personskador och bilrep Ryssfemma: det kommer gå bra, ta de bara lugnt och låt körskoleläraren stå för snacket så du kan koncentrera dig så ska du se att de går bra =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 3 Februari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2011 Tack för svaren =) Haft min andra lektion och att ha bilen i dragläge är inget problem nu ;) Risk'1 är klar och halkbanan den 18:e, känns som en evighet med körkortsprocessen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 3 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2011 Ytterligare ett tips från "gammal" räv. Om du har möjlighet till att övningsköra mycket hemma så gör det! Sen be din handledare att inte bara sitta tyst hela tiden utan be den påpeka vad du gör bra och vad du gör dåligt. Jag själv gjorde detta och skrev av mig från körskolan vilket resulterade att jag sparade cirka 6.000 kr på körkortet som jag gjorde massa annat roligt för. Alltid bra att ha en bensinkassa när du väl har körkortet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 3 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2011 (redigerat) Som sagt så titta i speglarna. Ha koll på den döda vinkeln och blinka när du gör filbyte. Det är väldigt viktigt att du vet hur du ska placera ditt fordon i trafiken. Men annars är inte uppkörningen något att oroa sig över. Det är bara att köra som om du sitter med din körlärare. Btw, uppkörningen är inte slut förens du går ur fordonet. Kom ihåg det. Redigerat 3 Februari 2011 av Progressive Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Signify Skrivet 3 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2011 Kommer ihåg hur nervös jag var inför både provet och uppkörningen, klarade båda på första försöket dock. :) Du kan ju börja med att plugga på säkerhetskontrollerna hemma, så du inte står där på uppkörningsdagen och inte kan peka ut var man byter motorolja eller något. Tänk på att köra lugnt och avslappnat, inte att du ligger 5-10 km/h för långsamt, men försök att utstråla "jag kan det här". Vet inte hur andra körlärare är, men min började iaf prata om Fotbolls VM (körde upp i Juli), och vi diskuterade väl det mestadels av vägen. Försök att träna på det du känner dig osäker på, back runt hörnet eller start i backe, vad det nu kan vara. Det viktigaste är att du verkligen inte gör någon dum impuls-grej, då ryker nog dina chanser direkt. Lycka till! :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 3 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2011 Blir lite fundersam här, om man inte pratar så mycket, finns risken att man blir underkänd då eller? Jag kommer vara väldigt nervös, och måste nog fokusera på vägen och allt omkring, och inte kunna prata så utförligt :P. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 3 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 3 Februari 2011 Tack för alla svar, hade min första körlektion idag, 40-50 minuter gick läraren ut på den teoretiska delen av bilens funktion, 20 minuter krypkörning, 10 minuter i trafiken och typ 3 minuter hade jag själv helt kontroll på bilen när vi var ute på riktig trafik, annars var det nära ett villaområde där det var riktigt lugnt. Villaområden är ju typ hemskast. Ungjävlar som kan springa ut bakom en buske, cyklister, hundar och annat jävulskap. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 4 Februari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 4 Februari 2011 Villaområden är ju typ hemskast. Ungjävlar som kan springa ut bakom en buske, cyklister, hundar och annat jävulskap.Japp, så gick det till med min körning igår. Speciellt cyklister som tror att dem är mer värda eftersom dem tänker "eco-smart". Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 5 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2011 Fast nuförtiden måste man ju köra miljövänligt även som bilist. Min polare blev underkänd för att hans körsätt inte var miljövänligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 5 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2011 Fast nuförtiden måste man ju köra miljövänligt även som bilist. Min polare blev underkänd för att hans körsätt inte var miljövänligt.Det är jäkla dåligt. Jag övningskör i en gammal bil som det inte går att köra miljövänligt i nästan, man kan inte växla fler växlar åt gången nästan, får försöka lära mig lite vett om miljökörning då jag börjar på en bilskola då kanske :/. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 5 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2011 (redigerat) Det är jäkla dåligt. Jag övningskör i en gammal bil som det inte går att köra miljövänligt i nästan, man kan inte växla fler växlar åt gången nästan, får försöka lära mig lite vett om miljökörning då jag börjar på en bilskola då kanske :/.Det är inte så svårt att köra miljövänligt egentligen. Försök bara att ha rätt växel så varvtalet på motorn ligger mellan 1000 och 3000 varv/minut. Ha inte nere kopplingen för länge så att motorn går ner på tomgång och går, för det slukar bensin. Ryssfemma, passa på att träna på att backa runt gatohörn osv. Läs på i boken så du kan den. Det är då du också kan köra bil på ett säkrare sätt. Kan du teorin så kan du en stor del av praktiken.För mig var uppkörningen det lättaste och provet man gjorde på datorn var den svåraste. Klarade mig nät och jämt med 62 poäng. Redigerat 5 Februari 2011 av Progressive Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 5 Februari 2011 Rapport Dela Skrivet 5 Februari 2011 Det är inte så svårt att köra miljövänligt egentligen. Försök bara att ha rätt växel så varvtalet på motorn ligger mellan 1000 och 3000 varv/minut. Ha inte nere kopplingen för länge så att motorn går ner på tomgång och går, för det slukar bensin.Och ha en jämn körstil. Att hålla på och gasa, sen bromsa, sen gasa igen och bromsa mer är tydligen inte bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.