Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Tjenare, har matteprov på onsdag och självklart har min lärare inte gått igenom allt. Så skulle bli glad om någon berättade hur man man räknade ut tal i parantes. Exempel: 13 + (7+9), är det bara 13 + 16? Samma sak med 12(8-3) + 7, är det bara 18 + 7 eller är jag ute och cyklar?

Skrivet

Nej, man multiplicerar ALLA tal i parentesen med talet innan.

Alltså blir det 12*5 - 12*7 + 7 = 50 - 84 + 7 = (-34) + 7 = (-27)

Borde vara rätt, fast jag har inte haft en mattelektion på flera månader, så kan ha fel :D

Skrivet

Borde vara rätt, fast jag har inte haft en mattelektion på flera månader, så kan ha fel :D

Nix.
Skrivet

Nej, man behandlar bara talet inom parantesen som 1 tal istället för en ekvation, (8-3) är samma sak som 5, etc

12(8-3)+7 blir 12*5+7 = 67

Skrivet

Det är enklare att räkna ut parentesen först i sådana här enkla fall, men om man ska lösa ut x ur ekvationer brukar man göra som Fruktnystan skrev. Bara det att han bytte ut 2:an mot en 7:a av någon anledning så det blev fel.

12(8-3)= 12*8-12*3= 12*5

Skrivet

Det är enklare att räkna ut parentesen först i sådana här enkla fall, men om man ska lösa ut x ur ekvationer brukar man göra som Fruktnystan skrev. Bara det att han bytte ut 2:an mot en 7:a av någon anledning så det blev fel.

12(8-3)= 12*8-12*3= 12*5

Ah. Tyckte väl att det såg konstigt ut. Måste haft tillfälligt hjärnsläpp.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...