Hoppa till innehåll

Processor Kylare


GraspingAE
 Dela

Rekommendera inlägg

Bara ett tillägg, måste man ha processorkylare? För det finns ju inte med i datorpaketen.

En processorkylare, likt en kylare till en motor behövs för att göra just det det låter som; kyla. När en processor arbetar så bildas värme. Ju längre den arbetar, desto varmare blir den, och kyls den då inte så kan den smälta; värsta fall explodera. Samma sak som med en bilmotor; kyls den inte så skär den. Basic facts. Det byggdes ju inte kylare bara för att, det fanns ju en anledning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja man måste ha en processor kylare.

I teorin borde du kunna, om du har bra luftflöde igenom ditt chassi alt. öppen sida med bra kylning klara dig utan en kylare. Såklart skulle du behöva klocka ner den och köra i idle, och den skulle fortfarande vara väldigt varm.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I teorin borde du kunna, om du har bra luftflöde igenom ditt chassi alt. öppen sida med bra kylning klara dig utan en kylare. Såklart skulle du behöva klocka ner den och köra i idle, och den skulle fortfarande vara väldigt varm.

Såg ett test för ett tag sen när dom testade att ta en core 2 duo, lägga på en hyfsat stor kylare och bara låta den vara på utan fläkt. Tog bara några minuter innan processorn nådde 80C så det är lite tveksamt det där ;) Redigerat av Collez
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En processorkylare, likt en kylare till en motor behövs för att göra just det det låter som; kyla. När en processor arbetar så bildas värme. Ju längre den arbetar, desto varmare blir den, och kyls den då inte så kan den smälta; värsta fall explodera. Samma sak som med en bilmotor; kyls den inte så skär den. Basic facts. Det byggdes ju inte kylare bara för att, det fanns ju en anledning ;)

Källa? Jag hade för mig att efter 10 minuter och samma mängd ström till processorn så innebär det stabil värme beroende på om du spelar eller bara surfar lätt. Det är strömmen som omvandlas till värme som gör att det blir varmt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Källa? Jag hade för mig att efter 10 minuter och samma mängd ström till processorn så innebär det stabil värme beroende på om du spelar eller bara surfar lätt. Det är strömmen som omvandlas till värme som gör att det blir varmt.

Antagligen samma extremt tillförlitliga källa som delen med att processorer kan explodera kommer ifrån. ;)

 

Nej precis som du säger så beror värmen på arbetslast.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En processor kommer inte sprängas eller så, datorn kommer dock stänga av sig själv när processorn når en temp runt 90-100*C och datorn kommer därför förmodligen inte ta någon skada. Det kommer knappast gå att kyla bort ca 100W effekt från en normal quad prolle i full load utan en kylare, skulle stängas av inom 20 sekunder.

Min stora processorkylare klarar dock av att kyla processorn utan att fläktarna till en ens är på. Det är dock en av de största luftkylarna på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En processor kommer inte sprängas eller så, datorn kommer dock stänga av sig själv när processorn når en temp runt 90-100*C och datorn kommer därför förmodligen inte ta någon skada. Det kommer knappast gå att kyla bort ca 100W effekt från en normal quad prolle i full load utan en kylare, skulle stängas av inom 20 sekunder.

Min stora processorkylare klarar dock av att kyla processorn utan att fläktarna till en ens är på. Det är dock en av de största luftkylarna på marknaden.

Skulle säga bara ett fåtal sekunder och inte 20, men vad vet jag ;)

 

OT: Noctua NH-D14? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...